یکشنبه‌های تولید؛ موتور محرکه تحول اقتصادی آذربایجان‌غربی
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
شناسه : 298587
13

لزوم توجه هرچه بیشتر مسئولان به فرصت های کم نظیر رشد اقتصادی در استان مرزی آذربایجان غربی، موجب پیشرفت در بخش اقتصادی و تولید شده است.

پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از اروم نیوز، در نگاهی به وضعیت صنعت و کارخانجات تولیدی، آذربایجان غربی رتبه ای نه چندان قابل قبول به خود اختصاص می دهد که این در مقایسه با استان همسایه خود (آذربایجان شرقی)، در سطح بسیار نازل پایین است.

این تراز ناهمگون در مقایسه با شهرهایی نظیر آذرشهر و بناب هم امتیاز قابل قبولی اخذ نمی کند و این ناشی از نگرش مسئولان در قبل از انقلاب اسلامی و پس از آن است؛ به ویژه کارخانجات تولیدی در آذربایجان غربی با بیس کشاورزی و معادن غنی در گستره جغرافیایی آن است.

اما نکته مهم آن است که اقتصاد، تولید و مزیت برخورداری از مرز و در کنار آن بازارچه مرزی فرصتی کم نظیر را برای آذربایجان غربی در حوزه تولیدات صادرات محور ایجاد می کند که ضمن ارزش آفرینی کاهش حجم بالایی از بیکاری به ویژه قشر فارغ التحصیل دانشگاهی موتور محرکه اقتصاد و پیشرفت آذربایجان غربی خواهد بود.

در این یادداشت؛ به بخشی از نتایج و آورده‌های کوتاه مدت یکشنبه های تولید استاندار آذربایجان غربی به اجمال اشاره می شود.

در ابتدا اثر حضور مستقیم استاندار در مراکز تولیدی و کارخانجات، درک میدانی از وضعیت صنعت استان و ارتباط بدون واسطه استاندار با تولیدکنندگان استان که اگر سویه مخالف این موضوع را هم در نظر بگیریم به فرآیند جالبی دست پیدا خواهیم کرد.

به فرض مثال مدیر کارخانه، قصد دیدار با استاندار را داشته باشد که اگر موفق شود از بروکراسی دست و پاگیر اداری عبور کند چه مدت زمانی را باید در انتظار باشد که به ملاقات استاندار برسد و چه قدر زمان برای ملاقات خواهد داشت.

در این زمان اختصاص یافته تا چه میزان می تواند تصویرسازی، ادراک سازی و تصمیم سازی برای رسیدن به تصمیم بگیرد که استاندار در مدت زمان بازدید چندساعته خود، از تمام بخش ها که تصویر کامل و درکی واحد از مرکز تولید خواهد داشت، دست پیدا کند.

اگر نیک بنگریم درمی یابیم طرح یکشنبه های تولید، فرصت طلائی برای تولیدکنندگان استان خواهد بود؛ ثانیا بخش عمده ای از مشکلات کارخانه های استان، بسیار ساده اما پیچیده در بروکراسی اداری است؛ به عنوان مثال در یک واحد تولیدی، که تمام دستگاه ها و زیرساخت های آن آماده است، لوله کشی گاز تا دم درب کارخانه مهیا شده اما اتصال در بروکراسی غلط و دست و پاگیر اداری که هر صاحب صنعتی را خسته و فرسوده می کند گیر کرده و عملا تولیدی انجام نمی گیرد.

حال استاندار خود به همراه معاونین و مدیران کل که در این واحد تولیدی حضور پیدا خواهند کرد، سریعا دستور اقدام را خواهند داد و بخشی از تولید و کارخانجات صنعتی استان که گرفتار در این معضلات کوچک امام مانع تولید، به مدار تولید بازخواهند گشت.

آنچه در مسیر مدیریتی معتمدیان در استان های خراسان، مشاهده شده، مدیری عملگرا، فعال و میدانی است که سرعت و قدرت تصمیم گیری و اجرای سریع تصمیمات در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شاهد رفع موانع و پشتیبانی از تولید خواهد شد.

همچنین ایجاد تعهد برای حضور در یکشنبه و نظم در اجرای آن برای استاندار که در آینده نزدیک باید شاهد اجرای مصوبات این دیدارها و نتایج حاصل از آن بود که استاندار را به عنوان نماینده دولت در معرض تعهد قرار خواهد داد.

*رضا صدر

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.