۱۲ فروردین نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی
۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۳۰
شناسه : 317927
1
روز ۱۲ فروردین به‌عنوان یک نقطه عطف در تاریخ ایران محسوب شده و نمادی از استقلال، آزادی و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی رسید و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی طاغوت؛ مردم باید سرنوشت خود را تعیین می‌کردند و در همین راستا نیز در ۱۲ فروردین ۵۸ یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین روزهای انقلاب شکل گرفت و مردم با حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی و رأی بیش از ۹۸ درصدی به جمهوری اسلامی سرنوشت خود را تعیین کردند.

مردم ایران در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، با حضور پرشور خود در اولین انتخابات آزاد تاریخ کشور، حکومتی را شکل ریزی و پایه‌گذاری کردند که شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» به‌عنوان شعارهای انقلاب اسلامی را تحقق بخشید و رأی ۹۸ درصدی به جمهوری اسلامی نیز بارقه‌ای از امید در دل محرومان و مستضعفان درخشید.

روز ۱۲ فروردین در تقویم ایران به‌عنوان روز جمهوری اسلامی نامیده می‌شود و به مناسبت اعلام نتایج همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی در ایران نام‌گذاری شده است که در آن حدود ۹۸.۲ درصد از شرکت‌کنندگان به «آری» رأی دادند.

روز ۱۲ فروردین به‌عنوان یک نقطه عطف در تاریخ ایران محسوب شده و نمادی از استقلال، آزادی و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده که با رهبری امام خمینی (ره) و مجاهدت‌های مردم به پیروزی رسید.

روز ۱۲ فروردین روزی است که نظام سیاسی کشور از نظام سلطنتی به‌نظام جمهوری اسلامی تغییر یافت و ملت ایران برای اولین‌بار توانستند در تعیین سرنوشت سیاسی خود مشارکت کنند.

امام خمینی (ره) بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در این باره می‌فرمایند: «مردم در این روز همه به ندای آسمانی واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرقوا لبیک گفتند و به‌اتفاق آرا به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند و رشد سیاسی و اجتماعی خود را به شرق و غرب ثابت کردند».

مقام معظم رهبری نیز در تبیین واژه جمهوری اسلامی نیز چنین می‌فرمایند: «جمهوری اسلامی، از لحاظ معنای تحت‌اللفظی بر دو پایه استوار است: یکی جمهور مردم؛ یعنی آحاد مردم و جمعیت کشور، اینها هستند که امر اداره کشور و تشکیلات دولتی و مدیریت کشور را تعیین می‌کنند، و دیگری اسلامی؛ یعنی این حرکت مردم، بر پایه تفکر اسلام و شریعت اسلامی است. این یک امر طبیعی است. در کشوری که اکثریت قریب به تمام آن مسلمان هستند، آن هم مسلمان مؤمن و معتقد و عامل که در طول زمان، ایمان عمیق خودشان را به اسلام ثابت کرده‌اند و نشان داده‌اند، در چنین کشوری، اگر حکومتی مردمی است، پس اسلامی هم هست».

روز جمهوری اسلامی از ایام‌الله است

در این زمینه امام‌جمعه میاندوآب در سخنانی که درباره روز جمهوری اسلامی داشته است، اظهار کرد: روز جمهوری اسلامی، از ایام‌الله بوده و باید آن را گرامی بداریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید حسن‌زاده با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا، انقلابی پیدا نمی‌شود که بعد از پیروزی خود را در معرض رأی مردم بگذارد، افزود: ولی انقلاب اسلامی ایران به رأی مردم گذاشته شد و در ۱۲ فروردین ۵۸ بیش از ۹۸ درصد مردم به آن رأی «آری» دادند.

وی با بیان اینکه دشمنان همواره به دنبال سیاه‌نمایی علیه نظام و انقلاب اسلامی بوده و در این زمینه از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی‌کنند، گفت: ما وجود برخی مشکلات را کتمان نمی‌کنیم؛ اما دستاوردهایی داریم که باید آنها را گفت و تبیین کرد و این وظیفه همه است.

حسن‌زاده تصریح کرد: ایجاد نظام ولایی و مردم‌سالاری دینی از جمله مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

امام‌جمعه میاندوآب با بیان اینکه جمهوریت در نظام اسلامی معنا یافته است، اظهار کرد: در نظام اسلامی، همه مسئولان نظام به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند و رأی مردم در همه صحنه‌ها تأثیرگذار است.

۱۲ فروردین، روز آری گفتن به حاکمیت اسلام است

نماینده مردم میاندوآب، چهاربرج و باروق در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگویی که با خبرنگار گروه سیاسی ما داشت، اظهار کرد: روز جمهوری اسلامی یکی از مهم‌ترین روزهای و تعیین‌کننده‌ترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی است.

مهدی عیسی زاده با بیان اینکه ۱۲ فروردین، روز آری گفتن به حاکمیت اسلام و ارزش‌های دینی و الهی در جامعه است، افزود: ۱۲ فروردین، روز بیعت با ولایت مطلقه فقیه و تثبیت دستاوردهای سال‌های مبارزه و نهضت اسلامی ملت بزرگ ایران اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و جان‌فشانی شهدای این سرزمین است.

وی با اشاره به اینکه در ۱۲ فروردین جمهوری اسلامی تحقق یافت، گفت: در روز ۱۲ فروردین، شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت.

عیسی زاده با بیان اینکه انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی (ره) به ما استقلال، آزادی و اقتدار بخشیده است، تصریح کرد: استقلال در ابعاد مختلف یکی از ابزارهای قدرت جمهوری اسلامی است که باید مانند استقلال سیاسی در تمام زمینه‌ها و بخش‌ها موردتوجه قرار گیرد.

نماینده مردم میاندوآب، چهاربرج و باروق در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طول عمر انقلاب اسلامی؛ دشمنان، معاندین، خائنین و نفوذی‌ها تمام تلاش خود را علیه انقلاب و مردم به کار گرفته‌اند و اهداف خود را دنبال کرده‌اند، تصریح کرد: ملت صبور، نجیب و همیشه در صحنه و قهرمان ایران اسلامی با پشتیبانی از ولایت و به برکت رهبری‌های داهیانه مقام معظم رهبری از تمام گردنه‌های سخت عبور کرده‌اند و ان‌شاءالله در ادامه این مسیر نیز با حضور هوشمندانه و آگاهانه در صحنه؛ توطئه‌ها و ترفندهای عظیم و بی‌سروصدای دشمنان را خنثی می‌کنند.

۱۲ فروردین فرصتی برای تجدید عهد با ارزش‌های انقلابی

پس از شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی، ایران شاهد تغییرات عمده‌ای در ساختار سیاسی و اجتماعی خود بود و نظام جدید بر پایهٔ اصول اسلامی و ارزش‌های انقلابی بنا شد و تلاش کرد تا استقلال کشور را در برابر نفوذ خارجی حفظ کند.

در سال‌های پس از انقلاب، ایران تلاش کرده است تا نقش فعال‌تری در منطقه و جهان ایفا کند و با وجود تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی، ایران به توسعه برنامه‌های علمی و فناوری خود ادامه داده و در زمینه‌هایی مانند نانوتکنولوژی، هوافضا و انرژی هسته‌ای پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است.

روز جمهوری اسلامی نه‌تنها یادآور تغییرات سیاسی در تاریخ ایران است، بلکه فرصتی است برای بازتاب و تأمل در مسیری که ایران طی کرده و چشم‌اندازهای آینده آن.

روز ۱۲ فروردین همچنین به‌عنوان یک فرصت برای تجدید عهد با ارزش‌های انقلابی و تأکید بر اتحاد و همبستگی ملی است.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.