۱۲ فروردین روز تحقق «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی»
۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
شناسه : 317932
1
در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، مردم ایران حکومتی را پایه‌گذاری کردند که شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» به‌عنوان شعارهای انقلاب اسلامی را تحقق بخشید.
پ
پ

۱۲ فروردین، روزی مهم و تاریخی در تاریخ ایران بوده و یادآور حماسه پرشکوه ملت بزرگ ایران و از مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی است.

در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، مردم ایران با حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی و با رأی ۹۸ درصدی «آری» خود حکومتی را شکل ریزی و پایه‌گذاری کردند که شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» به‌عنوان شعارهای انقلاب اسلامی را تحقق بخشید.

مردم مسلمان ایران با انقلاب اسلامی، نظامی می‌خواستند که متکی به رأی مردم بوده و ارزش‌های الهی و قرآنی در تمامی شئون حاکمیت آن جاری شود که این امر در «جمهوری اسلامی» محقق شده است.

در واقع روز ۱۲ فروردین به‌عنوان یک نقطه عطف در تاریخ ایران محسوب شده و نمادی از استقلال، آزادی و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده که با رهبری امام خمینی (ره) و مجاهدت‌های مردم به پیروزی رسید و ملت ایران برای اولین‌بار توانستند در تعیین سرنوشت سیاسی خود مشارکت کنند و نظام جمهوری اسلامی را در ایران پایه‌ریزی کنند.

نظام جمهوری اسلامی ایران بر دو اصل اساسی «جمهوریت» و «اسلامیت» استوار است بوده و این دو اصل در تمامی جنبه‌های حکومتی از جمله قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی تأثیرگذار هستند.

«جمهوریت» به معنای حکومت مردم بر مردم بوده و در آن قدرت سیاسی از طریق نمایندگانی که به‌صورت دموکراتیک انتخاب می‌شوند، اعمال می‌شود و از سوی دیگر این اصل بر اهمیت مشارکت مردمی و نظام نمایندگی تأکید دارد.

«اسلامیت» نیز به این معنا است که قوانین و مقررات حکومت باید بر اساس اصول و معیارهای اسلامی باشد.

«اسلامیت» همچنین بر این نکته تأکید می‌کند که ایران یک کشور مسلمان است و باید ارزش‌های اسلامی را در تمامی جنبه‌های زندگی اجتماعی و سیاسی خود منعکس کند.

در نظام «جمهوری اسلامی» دو اصل، «جمهوریت» و «اسلامیت» به‌گونه‌ای با یکدیگر ترکیب شده‌اند که هر دو را به‌عنوان مؤلفه‌های اصلی نظام سیاسی ایران معرفی می‌کنند و هر دو در تعریف هویت و ساختار حکومتی کشور نقش دارند.

از سوی دیگر در نظام «جمهوری اسلامی»؛ «جمهوریت» و «اسلامیت» به‌عنوان مبانی ایدئولوژیک و سیاسی نظام حکومتی نیز عمل می‌کنند.

«جمهوریت» بیانگر آن است که مردم از طریق انتخابات، در تعیین سرنوشت کشور خود نقش دارند و «اسلامیت» تضمین می‌کند که این انتخابات و سایر جنبه‌های حکومت در چارچوب ارزش‌ها و قوانین اسلامی صورت می‌گیرد.

«جمهوریت» در نظام جمهوری اسلامی ایران با برگزاری انتخابات مختلف از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا مشهود بوده و این انتخابات فرصتی برای مردم فراهم می‌آورد تا نمایندگان خود را انتخاب کنند و در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور مشارکت داشته باشند.

«اسلامیت» نیز به این معناست که ایران به‌عنوان یک کشور مسلمان، اصول و قوانین اسلامی را در تمامی ابعاد حکومتی خود اعمال می‌کند که این امر شامل قانون اساسی کشور که بر اساس فقه شیعه تدوین شده و نیز نظام قضایی که بر مبنای شریعت اسلامی عمل می‌کند، می‌شود.

باید گفت که ۱۲ فروردین به‌عنوان یوم‌الله، بیانگر استقلال و رد سلطهٔ خارجی و نمادی از مشروعیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی ایران بوده که در این روز، مردم ایران با رأی بیش از ۹۸ درصدی به استقرار نظام جمهوری اسلامی رأی دادند که این امر نشان‌دهنده حمایت قاطع مردم از اصول انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام خمینی (ره) بود.

با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب، ایران به دهه پنجم حیات خود رسیده و با تأکید بر گام دوم انقلاب، هدف از این مرحله رشد و شکوفایی در تمام زمینه‌ها و اعتلای روزافزون کشور تحت رهبری‌های داهیانه امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است.

این روز به‌عنوان یکی از اعیاد بزرگ و مهم‌ترین رویدادهای تاریخ سیاسی ملت ایران شناخته می‌شود و تلاش برای تحقق اهداف والای انقلاب، نیازمند مشارکت مردمی است تا به تحقق حکومت واحد جهانی حضرت صاحب‌الزمان (عج) بینجامد.

میثم پاراو

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.