نوروز ۱۴۰۲؛ پُرمسافر و کم‌مخاطره در آذربایجان‌غربی
۰۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
شناسه : 313753
0
نوروز سال ۱۴۰۲ با افزایش سفرها در آذربایجان غربی همراه بود که در کنار آن، کاهش همه مولفه‌های مربوط به تصادفات جاده‌ای نیز خوشحالی از عید امسال را در این خطه از کشور بسیار بیشتر کرد.
نویسنده : نجیبه معصومی سرای
پ
پ

به گزارش پایگاه خبری، زرین‌خبر؛ ایام نوروز همه ساله یکی از موعدهای سفر مردم ایران برای حضور در استان‌های مختلف داخل کشور و البته برخی سفرهای حتی خارج از کشور است که موجب انجام ده‌ها میلیون تردد در طی مدت کوتاه ۲ هفته‌ای یا کمی بیشتر در جاده‌ها می‌شود.

در نوروز امسال هم نظیر سال‌های گذشته مسافرت‌هایی توسط مردم آذربایجان غربی به دیگر نقاط کشور انجام شد و البته مردم این استان هم از هزاران مسافر میزبانی کردند.

آذربایجان غربی در طول سال‌های گذشته یکی از مقاصد مهم سفرهای نوروزی بود که البته این امر در دوران کرونا نظیر دیگر مناطق افول کرد و در یکی ۲ سال پس از شیوع کرونا هم آنچنان که باید و شاید ارقام مربوط به سفر در این استان افزایش نیافت ولی امسال، روند ورود گردشگر و تردد در جاده‌های این استان با افزایش قابل توجهی مواجه شد و میلیون‌ها تردد را شاهد بودیم.

این استان علاوه بر ظرفیت میزبانی از میهمانان نوروزی، به علت دارا بودن مرزهای متعدد با ترکیه و شمال عراق، همواره میزبان گردشگرانی است که قصد سفرهای خارجی دارند و می‌خواهند به صورت زمینی به آن کشورها بروند که همین امر هم مزید بر مسافرت‌های با مقصد این استان، روند ورود گردشگر به استان را سرعت بیشتری می‌بخشید.

در نوروز امسال، طبق آمار ارائه شده از سوی مبادی مرتبط، هم تعداد سفر، هم مسافران استفاده کننده از اقامتگاه‌ها، هم بازدید از مناطق تاریخی و نیز ورود و خروج به استان بودیم که امید می‌رود که آغازی برای سالی پُر مسافر و گردشگر در طول سال باشد که همین امر، رونق بخش‌های مختلف را به همراه دارد.

ناگفته نماند که در نوروز امسال، پُر آب بودن دریاچه ارومیه و استفاده از ظرفیت گردشگری این دریاچه با حضور قایق‌ها در سطح آن، جاذبه مهمی بود که بسیاری از گردشگران را به سمت خود فرا خواند و خوشحالی مردم استان، منطقه و گردشگران را موجب شد.

افزایش ۴۲ درصدی بازدید از جاذبه های تاریخی آذربایجان‌غربی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: طی ایام نوروز امسال حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بود که افزایش ۴۲ درصدی نسبت به نوروز سال گذشته داشت.

مرتضی صفری افزود: در این مدت، تخت سلیمان تکاب و قره‌کلیسای چالدران که هر ۲ از میراث فرهنگی ثبت جهانی آذربایجان غربی هستند، بیشترین بازدید کنندگان را به خود اختصاص دادند.

وی اضافه کرد: آبشار شلماش در سردشت، دریاچه ارومیه و غار سهولان مهاباد هم جاذبه‌های طبیعی بودند که بیشترین بازدید کننده را در نوروز ۱۴۰۲ داشتند.

بیش از ۸۲ هزار نفر از اماکن اقامتی آذربایجان غربی استفاده کردند/ ۳۴ درصد بیشتر از پارسال

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: امسال ۱۲۲ واحد اقامتی اعم از هتل، هتل‌ آپارتمان، مهمان‌پذیر، واحدهای بوم‌گردی و اقامتگاه سنتی و مجتمع گردشگری و تفریحی با ۲ هزار و ۱۸۳ اتاق و پنج هزار و ۱۶۶ تخت اقامتی برای اسکان مسافران آماده شده بود.

صفری ادامه داد: در نوروز امسال افزون بر ۸۲ هزار نفر در این مکان‌ها و نیز مراکز اسکان فرهنگیان اداره‌کل آموزش و پرورش استان و سایر ستادها اقامت داشتند که در مقایسه با سال پیش افزایش ۳۴ درصدی داشت.

وی گفت: ضریب اشغال مراکز اقامتی آذربایجان غربی در نوروز امسال به ۳۰ درصد رسید.

صفری افزود: امسال ۱۲۶ عنوان برنامه نوروزگاه در ۴۳ مکان تاریخی و گردشگری سطح استان برگزار شد که در آن برنامه‌های آیینی و سنتی از جمله تکم‌گردانی، سایاچی محمد، سوچرشنبه‌سی، توپراق‌چرشنبه‌سی، کوساگلین، کوسه به داس، اجرای موسیقی سنتی، برگزاری مسابقات بومی مثل طناب‌کشی، جورابین، یومورتا دویوشدورما اجرا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه کرد: در ۴۹ مکان نیز سفره هفت سین و بایرام سوفراسی چیده شد و یکی از جذاب‌ترین برنامه‌ها برگزاری جشنواره موسیقی سنتی اقوام ایرانی بود که در محوطه موزه مردم‌شناسی ارومیه برگزار شد.

صفری از فعالیت اتوبوس‌های گردشگری نوروزی در شهرستان‌های ارومیه، خوی، اشنویه، بوکان، تکاب، میاندوآب، شاهین‌دژ و مهاباد خبر داد و یادآور شد: در نوروز امسال بیش از ۱۳ هزار نفر با سوارشدن به این اتوبوس‌ها از مکان‌های تاریخی و گردشگری بازدید کردند.

افزایش ۱۸ درصدی ترددهای نوروزی در آذربایجان‌غربی

در آمار ارائه شده از سوی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی هم افزایش سفر به استان و همچنین افزایش ترددها مشهود بود.

پیمان آرامون در این باره گفت: در طول اجرای طرح نوروزی امسال (۲۴ اسفند تا نیمه فروردین)،۱۳میلیون و ۵۰۰ هزار تردد در راه‌های استان به ثبت رسید که ۱۸ درصد بیشتر از نوروز ۱۴۰۱ بود.

وی افزود: جاده مهاباد – ارومیه پرترددترین محور آذربایجان غربی در ایام نوروز بود و تردد در این محور به ۹۵۲ هزار مورد رسید.

آرامون اضافه کرد: ساعات اوج تردد نیز در ایام نوروز امسال در آذربایجان‌غربی ۱۱ تا ۱۲ ظهر گزارش شد، البته در بسیاری از ساعات شبانه روز تردد پرترافیکی را در استان شاهد بودیم.

نجیبه معصومی سرای

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.