چهارشنبه‌سوری، از سنت دیرینه تا آتش‌بازی مدرن
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰:۰۱
شناسه : 317418
3
در آذربایجان، با اینکه با گذر زمان و تغییرات اجتماعی و فرهنگی، برخی از آداب‌ورسوم سنتی این جشن دستخوش تغییراتی شده‌اند، اما چهارشنبه‌سوری همچنان به‌عنوان یکی از جشن‌های مهم جایگاه ویژه‌ای دارد.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، روزها گذشت و تقویم ورق خورد تا به آخرین شب چهارشنبه سال یا همان چهارشنبه‌سوری رسیدیم، آئینی سنتی و رسمی کهن و دیرین است که درگذشته متفاوت از امروز بود.

چهارشنبه‌سوری یکی از آئین‌های سنتی و رسمی کهن است که ریشه در آداب و سنن مردم منطقه در آستانه نوروز دارد.

در آذربایجان، با اینکه با گذر زمان و تغییرات اجتماعی و فرهنگی، برخی از آداب‌ورسوم سنتی این جشن دستخوش تغییراتی شده‌اند، اما چهارشنبه‌سوری همچنان به‌عنوان یکی از جشن‌های مهم جایگاه ویژه‌ای دارد.

از جمله این آئین‌ها می‌توان به روشن‌کردن آتش و پریدن از روی آن اشاره که آن را امروزه نیز شاهد هستیم و از دیرباز تاکنون نسل به نسل حفظ شده و به نسل امروزی رسیده است؛ ولی بااین‌حال، تغییراتی در نحوه برگزاری این جشن به چشم می‌خورد که نشان‌دهنده تأثیر تغییرات اجتماعی و فرهنگی بر سنت‌های قدیمی است.

در سال‌های اخیر که این جشن سنتی دچار تحریف شده و آئین‌های سنتی جای خود را به پدیده‌های صنعتی داده است؛ در مقابل «چهارشنبه‌سوری»، اصطلاح نوظهوری به نام «چهارشنبه سوزی» قرار گرفته است که نشانگر بروز و ظهور آئین‌های دلهره‌آور در این جشن باستانی است.

درحالی‌که چهارشنبه‌سوری ریشه در سنت‌ها و فرهنگ ایرانی دارد و به‌عنوان یک جشن مثبت و پر انرژی شناخته می‌شود، چهارشنبه سوزی نمایانگر جنبه‌های منفی و خطرات احتمالی است که می‌تواند نتیجه بی‌توجهی به اصول ایمنی باشد و لذا اهمیت آگاهی و رعایت ایمنی در این جشن بسیار مهم است تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود و جشنی امن و شاد برگزار گردد.

هشدار فرمانده انتظامی میاندوآب به هنجارشکنان چهارشنبه آخر سال

در این زمینه پلیس فرمانده انتظامی میاندوآب در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، ضمن هشدار به هنجارشکنان چهارشنبه آخر سال، اظهار کرد: خانواده‌های گرامی؛ در چهارشنبه آخر سال مراقب فرزندانشان بوده و شادی را در آستانه نوروز به کام خود و دیگران تلخ نکنند.

سرهنگ فخرالدین رستم پور نگاه پلیس به موضوع چهارشنبه آخر سال را مقوله‌ای اجتماعی عنوان کرد و افزود: باتوجه‌به اینکه بخش مهمی از قربانیان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند ضرورت دارد خانواده‌ها مراقب فرزندان خود در این ایام باشند تا به رفتارهای پر خطر روی نیاورند.

وی گفت: امیدواریم امسال همانند سال‌های قبل با همکاری خوب مردم و والدین گرامی؛ جوانان و نوجوانان که نقش بسزایی در پیشگیری از تلفات و خطرات استفاده از مواد محترقه دارند، شاهد کاهش تلفات و حوادث ناگوار چهارشنبه آخر سال باشیم.

فرمانده انتظامی میاندوآب تصریح کرد: به‌منظور پیشگیری از حوادث تلخ چهارشنبه آخر سال والدین و خانواده‌ها حرکات و رفتار فرزندان خود را کنترل نمایند.

رستم پور اظهار کرد: در راستای پیشگیری از بروز خطرهای احتمالی مواد محترقه در آخرین روزهای سال طرح تشدید برخورد با تهیه و توزیع‌کنندگان مواد محترقه در دستور کار پلیس شهرستان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه خودروهایی که در این روز برای شهروندان ایجاد مزاحمت نمایند تا بعد از تعطیلات نوروز توقیف می‌شوند، افزود: افرادی که تخلف کنند برابر قانون و با هماهنگی مرجع قضایی با آنها برخورد شده و تا بعد از تعطیلات نوروز در بازداشت به سر خواهند برد.

توصیه‌های ایمنی آتش‌نشانی به مردم

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری میاندوآب نیز در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، اظهار کرد: باتوجه‌به نزدیک‌شدن جشن چهارشنبه‌سوری و اضافه‌شدن استفاده از انواع مواد آتش‌بازی مانند ترقه‌ها، فشفشه و انواع مواد آتش‌زا و انفجاری در سال‌های اخیر این جشن باستانی با حوادث و آسیب‌های جانی و مالی بسیاری همراه شده است.

سامان محمدی افزود: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری میاندوآب با تمام توان عملیاتی در راستای پیشگیری و کنترل حوادث احتمالی چهارشنبه در نقاط پرتجمع سطح شهر مستقر خواهد شد و ایستگاه‌های عملیاتی در آماده‌باش کامل خواهند بود .

وی با اشاره به اینکه به همشهریان توصیه می‌شود نکات ایمنی را جدی گرفته تا از حوادث تلخ آسیب‌های جانی و مالی جلوگیری شود، گفت: همشهریان در صورت بروز حادثه با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس بگیرید.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری میاندوآب تصریح کرد: در نزدیک محل ایجاد آتش از وجود آب یا مواد اطفایی دیگر مثل خاموش‌کننده‌های دستی مطمئن شده و در صورت رویت خودروهای امدادی سریعاً راه را بازکرده و اجازه عبور دهید .

محمدی گفت: در صورت روشن‌کردن آتش توصیه می‌شود که آتش در حجم کم باشد و از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین و الکل روی آتش جدا خودداری کنید .

وی افزود: تماشاچیان معمولاً در خطر اصابت ترکش‌های ترقه‌ها و مواد منفجره هستند. سعی کنید در تیررس ترکش‌ها نباشید و هیچگاه این مواد را به سمت افراد دیگر پرت نکنید.

لزوم بازگشت به آیین‌های زیبای سنتی چهارشنبه‌سوری

یکی از کارشناسان مسائل اجتماعی نیز در گفتگو با خبرنگار زرین خبر با بیان اینکه متأسفانه امروزه مدرنیته بر روی برخی سنت‌های زیبا تأثیر گذاشته است، گفت: ماهیت چهارشنبه‌سوری عبارت است از جشن و شادی ولی متأسفانه امروزه این آئین سنتی، دچار قطعه مفقوده شادمانی اصیل است.

عبدی افزود: چهارشنبه‌سوری‌های اصیل ما از چهارشنبه‌سوری آرام و بی‌سروصدا و همراه با بایاتی‌خوانی های بزرگ‌خاندان به آوازخوانی مواد محترقه صنعتی تبدیل شده که اصلاً همخوانی با چهارشنبه‌سوری اصیل ندارد.

وی گفت: نباید اجازه داد آیین‌هایی که دنیای مهر و مهرورزی را به جامعه هدیه می‌دهد، بنا بر باورهای غلط و بی‌ریشه و اساس برخی که جز غم و اندوه و گریه را موجه نمی‌دانند، دستخوش دگرگونی‌ها شود و غم و اندوه و ناله را جایگزین شادی و شور و نشاط کنند.

چهارشنبه‌سوری‌های اصیل

چهارشنبه‌سوری‌های اصیل ما از چهارشنبه‌سوری آرام و بی‌سروصدا و همراه با بایاتی‌خوانی های بزرگ‌خاندان به آوازخوانی مواد محترقه صنعتی تبدیل شده که اصلاً همخوانی با چهارشنبه‌سوری اصیل ندارد.

برافراشتن آتشی مختصر و پریدن از روی آن و خواندن اشعاری که در دل آن‌ها امیدواری و امیدافزایی موج می‌زد کجا و ترکاندن بمب‌هایی که علاوه بر سلامت خود سلامت چندین تن از افراد بی‌گناه را به خطر می‌اندازد کجا؟!

متأسفانه امروزه برخی از افراد، برهم‌زدن آسایش و امنیت مردم و ایجاد رعب و وحشت را با شادی و تفریح اشتباه گرفته و دست به هر اقدامی ناهنجاری در این شب می‌زنند و چه‌بسا در سال‌های گذشته در برخی از شهرها عابران و حتی افرادی که پشت پنجره خانه‌شان نظاره‌گر این شادی‌های دروغین بوده‌اند، دچار حادثه شده و برای همیشه در زندگی خود از نعمت یکی از اعضای بدن محروم شدند.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.