سیره امام صادق (ع)؛ الگویی تمام‌عیار برای یک مسلمان
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۰۴
شناسه : 308087
7
سالروز شهادت امام صادق (ع) فرصتی است با مطالعه روش و منش این امام همام الگویی را برای خود ترسیم کنیم.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، امروز ۲۵ شوال، مصادف با سالروز شهادت امام صادق (ع) بوده و فرصتی است با مطالعه روش و منش این امام همام الگویی را برای خود ترسیم کنیم.

امام صادق مدت ۳۴ سال امامت شیعیان را بر عهده داشت که با طواغیت پنج خلیفه آخر اموی یعنی از هشام بن عبدالملک به بعد و دو خلیفه نخست عباسی سفاح و منصور دوانیقی هم‌زمان بود.

مروری بر تاریخ و زندگانی ایشان نشان می‌دهد که آل علی علیه‌السلام در سخت‌ترین شرائط در برابر طاغوت‌ها تا سرحدّ شهادت مبارزه می‌کردند و هرگز سکوت اختیار نمی‌نمودند.

از امام صادق (ع)، مرحوم ثقه الاسلام کلینی در کتاب شریف کافی حدیثی را آورده‌اند که نقل نامه‌ای طولانی از ناحیه مبارک امام صادق علیه‌السلام به اصحابشان است.

در مورد اهمیت و جایگاه این نامه اسماعیل بن جابر روایت کرده که امام صادق علیه‌السلام نامه ذیل را به اصحاب خود مرقوم داشت و به آنها دستور داد که آن را به یکدیگر درس بدهند و در آن نگاه کنند و از یاد نبرند و بدان عمل کنند. اصحاب نیز این نامه را در جای نمازهای خود در خانه‌هایشان گذارده بودند و چون از نماز فراغت می‌یافتند در آن می‌نگریستند.

حضرت امام صادق علیه‌السلام در بخشی از این نامه فرموده‌اند: “این است روش و ادب ما که همان روش خدا است، آن را به دست آرید و درک کنید و بفهمید و پشت سر نیندازید، آنچه بر طبق راهنمائی و هدایت شما است آن را دریابید و آنچه موافق خواهش نفسانی شما است آن را به‌دور افکنید و رفتار نکنید.”

مفاد این نامه دربردارنده مطالب بسیار سودمندی است که استخراج و دسته‌بندی آنها می‌تواند الگویی برای سبک زندگی یک مسلمان در همه ابعاد به‌ویژه روابط مختلف مسلمانان در همه ادوار تاریخ از جمله دوران معاصر که چگونه مؤمنانه زندگی بکنیم را در اختیار ما قرار دهد.

در ابتدای این متن طولانی نامه که امام صادق علیه‌السلام به اصحاب خود که به آنان دستور داد آن را همواره بخوانند و در آن دقّت کنند و مضامینش را به کار بندند و آنان نیز نامه را در بعد از نماز آن را مطالعه می‌کردند؛ آمده است: “به نام خداوند بخشنده مهربان. امّا بعد، از پروردگارتان عافیت و سلامت بطلبید و سنگین و باوقار و آرام و با شرم و حیا باشید و از آنچه خوبان پیش از شما دوری می‌کردند، دوری کنید و با اهل باطل خوش‌رفتار باشید و ستم آنان را تحمّل کنید… ”

متن طولانی این نامه را می‌توان در سه بخش رابطه انسان باخدا، رابطه انسان با دیگران و رابطه انسان با خود گزاره‌ مند کرد که اگر این الگوی روابط در جهانی که خلأهای معرفتی و عاطفی متأثر از سیطره مدرنیته روزبه‌روز آشکارتر شده و همه انسان‌های فرهیخته به دنبال الگویی جایگزین هستند، به‌خوبی و به‌درستی به مردم جهان معرفی شود، از ظرفیت و جاذبه کافی برای جلب همگان برخوردار است. حقیقتاً این نامه نیازمند توجه و تبیین بیشتر است.

جلالی

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.