بسیج سازندگی پیشتاز محرومیت‌زدایی
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰:۰۱
شناسه : 319635
4
جهاد آبرسانی؛ الگوی کار جهادی/ بسیج سازندگی، نقش بسزایی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و محرومیت‌زدایی داشته و به‌عنوان یکی از نهادهای مؤثر در توسعه و پیشرفت فعالیت می‌کند.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، ۱۷ اردیبهشت‌ماه در تقویم به نام روز بسیج سازندگی نام‌گذاری گرفته است، بسیج سازندگی که نماد تلاش و کوشش و همت برای آبادانی و پیشرفت کشور است.

بسیج سازندگی، نهادی است که باهدف توسعه و پیشرفت در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در ایران فعالیت کرده و در پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشور نقش ایفا می‌کند.

این نهاد با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و جوانان، در راستای محرومیت‌زدایی و ارتقای سطح زندگی در مناطق کمتر توسعه‌یافته تلاش کرده و با الهام از اصول دفاع مقدس و با تأکید بر خودباوری و استقلال، در جهت ایجاد اشتغال پایدار، توانمندسازی جوامع محلی و توسعه زیرساخت‌های اساسی فعالیت می‌کند.

بسیج سازندگی با تأکید بر اصول اخلاقی و معرفتی، در تلاش است تا فرهنگ سازندگی و خدمت‌رسانی را در بین جوانان ترویج دهد و با ایجاد همگرایی بین نهادهای مختلف، به توسعه پایدار کشور کمک کند.

فعالیت‌های بسیج سازندگی در زمینه‌های مختلفی از جمله عمران و آبادانی، بهداشت، محرومیت‌زدایی، و توانمندسازی جوامع محلی صورت می‌گیرد که از جمله اقدامات آن می‌توان به توزیع تسهیلات اشتغال‌زایی با اعطای وام‌های کم‌بهره برای ایجاد فرصت‌های شغلی، بهسازی و بازسازی خانه‌های نیازمندان و محرومان در مناطق کم‌برخوردار، برگزاری دوره‌های آموزشی اقتصاد مقاومتی و توانمندسازی افراد از طریق آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای، و توزیع بسته‌های معیشتی و مردم‌یاری در عرصه‌های مختلف اشاره کرد.

بسیج سازندگی بر پایه‌های ایمان، خودباوری، استقلال، و خدمت‌رسانی بنا نهاده شده و ایمان به ارزش‌های انقلاب اسلامی و تعالیم دینی، خودباوری و استقلال و تأکید بر استفاده از توان داخلی و کاهش وابستگی به خارج، خدمت‌رسانی بی‌منت و ارائه خدمات به جامعه بدون انتظار پاداش یا تقدیر و روحیه جهادی و انجام کار با نیت خالصانه و با تلاشی مستمر و مجاهدانه از اصول بسیج سازندگی است.

بسیج سازندگی باتکیه‌بر این اصول و انجام این فعالیت‌ها، به دنبال رفع محرومیت و ارتقای سطح زندگی در مناطق کمتر توسعه‌یافته بوده و با همگرایی و هم‌افزایی با سایر نهادها و سازمان‌ها، در جهت تحقق اهداف بلندمدت کشور گام برمی‌دارد.

بسیج سازندگی باتکیه‌بر اصول ایمانی و جهادی، به‌ویژه با الهام از مکتب دفاع مقدس و شهید حاج‌قاسم سلیمانی، در راستای توانمندسازی جوامع محلی و ارتقای سطح زندگی مردم فعالیت می‌کند و اکنون نیز در راستای تأمین آب شرب سالم و پایدار و بهداشتی برای مناطق روستایی به میدان آمده و اقدامات خود را شروع کرده است.

نقش پررنگ سپاه در مبارزه با محرومیت‌زدایی

در این زمینه جانشین فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی نیز در نشست خبری که به مناسبت هفته بسیج سازندگی داشت؛ به موضوع مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی سپاه و بسیج اشاره کرد و گفت: سپاه شهدای آذربایجان غربی در امر محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری اقدامات گسترده‌ای را توسط بسیج سازندگی انجام داده است.

سرهنگ پاسدار تقی نجمی با اشاره به برخی اقدامات بسیج سازندگی، افزود: اهدای بسته معیشتی، تهیه و اهدای جهیزیه برای نوعروسان مناطق محروم، احداث و بهسازی مسکن مددجویی، ۱۵ پروژه آبرسانی به مناطق محروم، بهسازی پل‌های روستایی، بهسازی خانه عالم از جمله این اقدامات بوده است.

وی با بیان اینکه در سطح استان ۶ هزار و ۱۰۰ گروه جهادی به اردوهای جهادی اعزام شده‌اند، گفت: این اقدامات نشان از توجه و تلاش سپاه در جهت محرومیت‌زدایی و پیشرفت جامعه است.

کار جهادی و تلاش بی‌وقفه برای رفع محرومیت

اما بسیج سازندگی به‌عنوان بازوی توانمند سپاه پاسداران، باهمت و تلاشی جهادی، پروژه‌های آبرسانی را کشور به اجرا درآورده و در شهرستان میاندوآب نیز در زمینه انتقال آب و توسعه و اصلاح شبکه آبرسانی وارد میدان شده است.

جهاد آبرسانی بسیج سازندگی در میاندوآب، نمونه‌ای از کار جهادی و تلاش بی‌وقفه برای رفع محرومیت و تأمین نیازهای اساسی مردم است.

خدمت به مردم مدال افتخار سپاه و بسیج

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه میاندوآب در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سپاه و بسیج است، اظهار کرد: بسیج همواره جان فدا و خدمتگزار مردم بوده و متناسب با موقعیت و زمان در صحنه حضور یافته و ایفای نقش می‌کند.

سرهنگ پاسدار محمد پیری با بیان اینکه بسیج بعد از جنگ، در عرصه سازندگی نیز خوش درخشیده و در میدان محرومیت‌زدایی نیز از کمک به سازمان‌ها غفلت نکرد، افزود: امروز بسیج در قالب بسیج سازندگی در عرصه محرومیت‌زدایی و سازندگی حضور فعال داشته و به مردم خدمت‌رسانی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای محرومیت‌زدایی در شهرستان میاندوآب قدم‌های خوبی برداشته است، گفت: امروز با متولی‌گری و کارفرمایی سپاه میاندوآب و به همت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) طرح جهاد آبرسانی در شهرستان میاندوآب در حال اجرا است.

محرومیت‌زدایی در دستور کار بسیج سازندگی

مسئول بسیج سازندگی میاندوآب در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اجرای طرح جهاد آبرسانی در این شهرستان، اظهار کرد: به همت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و بسیج سازندگی میاندوآب؛ کار پروژه آبرسانی مجتمع ۸۱ روستایی شهید باکری در شهرستان میاندوآب شروع شده و در آینده نزدیک افتتاح می‌شود.

موسی تقی‌زاده افزود: در کنار این پروژه؛ بسیج سازندگی پروژه‌های دیگری از جمله اصلاح شبکه ۳۵ کیلومتر آبرسانی به ۱۲ روستا را انجام داده و به سرانجام رسانده است.

وی گفت: در قالب طرح جهاد آبرسانی؛ پروژه تحت عنوان خط انتقال هفت روستایی ساحل راست نیز تعریف شده که مشکل آب این روستاها از جمله روستای نوروزلو را حل می‌کند.

مسئول بسیج سازندگی میاندوآب با بیان اینکه این پروژه‌ها زودتر از برنامه زمان‌بندی اجرا شده‌اند، تصریح کرد: محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی تنها شامل جهاد آبرسانی نبوده و بسیج سازندگی در راستای کمک به محرومین، احداث مسکن نیازمندان، لوله‌کشی گاز، احداث خانه بهداشت و مرکز جامع خدمات سلامت در مناطق روستایی نیز قدم برداشته است.

بسیج سازندگی؛ تفکر جهادی در میدان عمل

سپاه و بسیج چندین سال است که در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و باهدف محرومیت‌زدایی از مناطق محروم، گام‌های مهم و مؤثری را برداشته و روزی در روستایی دورافتاده آب به مردم روستا می‌رسانند، در روستایی کشاورزان را یاری می‌کنند، روزی در روستایی مرهم زخم‌های جسمی و روحی مردم می‌شوند و در نقطه‌ای دیگر مدرسه می‌سازند و علم‌های علم و دانش را بالا می‌برند و در نقطه‌ای نیز در راه‌سازی و ساخت مسکن و سرپناه برای محرومان قدم بر می‌دارند.

حضور در عرصه سازندگی، مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی، یکی از موضوعاتی است که از همواره در دستور کار سپاه و بسیج به‌عنوان یک نیروی انقلابی و جهادی قرار داشته و امروز نیز در ردیف مهم‌ترین مأموریت‌های سپاه و بسیج قرار داشته و بسیج سازندگی نیز در پیش‌قراول این محرومیت‌زدایی قرار دارد.

بسیج سازندگی به‌عنوان یکی از بازوان مهم جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های عمرانی و توسعه‌ای، نقش بسزایی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و محرومیت‌زدایی داشته و با الهام از مکتب دفاع مقدس و با رویکردی جهادی، به‌عنوان یکی از نهادهای مؤثر در توسعه و پیشرفت کشور فعالیت می‌کند.

این تلاش‌ها نه‌تنها به حل مشکل کم‌آبی کمک می‌کند؛ بلکه در راستای محرومیت‌زدایی و ارتقای سطح زندگی مردم نیز قدم‌های بلندی برداشته شده و با اجرای این پروژه‌ها، روستاهایی که با چالش آب مواجه بودند، اکنون شاهد بهبود وضعیت آبرسانی خود هستند.

این اقدامات نشان از اراده و تعهدی است که برای بهبود شرایط زندگی مردم و توسعه پایدار مناطق کمتر توسعه‌یافته وجود داشته و بسیج سازندگی با ادامه این روند، نه‌تنها در میاندوآب بلکه در سراسر کشور، می‌تواند نقش مهمی در تأمین آب پایدار و بهداشتی برای روستاها و مناطق محروم ایفا کند.

این پروژه‌ها که باهمت و همکاری نهادهای مختلف از جمله سپاه، بسیج سازندگی، قرارگاه محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری و اداره آب و فاضلاب به اجرا درآمده و با استقبال مردم به‌پیش می‌رود، می‌تواند الگویی برای سایر مناطق کشور باشد تا با همدلی و هم‌زبانی، مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر بگذاریم.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.