رشد ۲۷۳ درصدی رسیدگی به پرونده‌های رفع تداخل اراضی در آذربایجان‌ غربی
۰۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
شناسه : 309019
1
مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان‌ غربی گفت: میزان رسیدگی به پرونده‌های مربوط به رفع تداخل اراضی در استان از ابتدای امسال ۱۶۴ پرونده بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارای ۲۷۳ درصد رشد است.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، حمید شایان‌مهر صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به فعالیت ۱۷ واحد ثبتی در سطح آذربایجان‌ غربی، اظهار داشت:  تثبیت و صدور سند اراضی مالکیتی و ملی از جمله وظایف اداره ثبت اسناد بوده و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی،کل اراضی استان را یک میلیون و ۱۹ هزار هکتار دانست و افزود: از این نظر آذربایجان‌ غربی رتبه دوم کشوری را دارد و همین امر بیانگر اهمیت ورود به موضوع حراست از اراضی است. با ثبت و صدور ۵۰ درصد اراضی کشاورزی استان، میزان ۵۰۰ هزار هکتار به تعداد ۴۳ هزار قطعه از اراضی آذربایجان‌غربی دارای سند مالکیت شدند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان‌ غربی، تاکید کرد: در سال گذشته، تعداد ۲۹ هزار و ۹۱۲ فقره به مساحت ۴۳۹ هزار هکتار سند صادر شده که رشد ۴۳ درصدی در تعداد اسناد صادره و رشد ۱۱ برابری در میزان مساحت نسبت به سال ماقبل داشته است.

وی ادامه داد: در ۳ ماهه نخست سال گذشته یک هزار و ۱۷۹ فقره سند مالکیت به مساحت ۹۸۶ هکتار صادر شده که این رقم در ۳ ماهه امسال به  ۲ هزار و ۳۸۱ فقره و مساحت هکتاری ۲۲ هزار و ۳۰۹ رسیده که افزایش ۲۲ برابری دارد در تعداد صدور سند و افزایش ۱۰ برابری در کاداستر اراضی کشاورزی است.

شایان مهر در خصوص عملکرد کمیسیون رفع تداخل که موضوع اختلاف بین مستثنیات و منابع ملی است، بیان داشت: در سطح آذربایجان‌ غربی، نزدیک به ۱۵۰ هزار هکتار به عنوان مستثنیات تشخیص داده شده و منابع ملی هم یک هزار و ۱۵۰ پرونده است. رتبه اول کشوری را در خصوص کمیسیون رفع تداخلات داریم.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ به ۳۰ پلاک پرونده رسیدگی شده و مساحت آن ۲۹۰ هزار و ۷۱۵ هکتار است، این رقم در سال گذشته به ۳۸۰ پلاک و مساحت ۴۵۹ هزار و ۸۰۶ هکتار رسیده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان‌ غربی، عنوان کرد: در سه ماهه اول سال گذشته تعداد ۴۴ پلاک به مساحت ۴۹ هزار و ۴۸۳ هکتار رسیدگی شده که در سه ماهه اول امسال به ۱۶۴ پرونده با ۲۰۸ هزار و ۸۹۶ هزار هکتار رسیده و با افزایش رشد ۲۷۳ درصدی در خصوص تعداد پلاک‌ها و بیش از ۳۰۰ درصدی در مساحت‌ مواجه بوده‌ایم.

وی تعداد پرونده‌های اختلافی در کمییون رفع تداخلات استان را ۳ هزار فقره برشمرد و ابراز داشت: از این تعداد، یک هزار و ۲۰۰ پرونده بررسی و یک هزار و ۸۰۰ پرونده نیز تا پایان سال بررسی خواهند شد.

این مقام مسئول ضمن دعوت از از کلیه همشهریان به منظور تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگ شمیمی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر  ۳ نوع سند مالکیت در دست مردم است که شامل سند تک برگ شمیمی، سند تک برگ غیرشمیمی و سند مالکیت دفترچه‌ای قدیمی می‌شود. در این زمینه تمامی هموطنان می‌توانند با مراجعه به واحدهای ثبتی نسبت به تبدیل اسناد خود به تک برگ شمیمی اقدام کنند.

شایان مهر در مورد اقدامات دیگر این مجموعه در سال گذشته، گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۷۳ و ۹۸۱ استعلام، خلاصه معاملات ۶۲ هزار و ۳۴۱، سند مالکیت صادره ۱۱۵ هزار و ۵۴۶ پرونده، تعداد رفع بازداشت ۲۵ هزار و ۸۴ پرونده انجام شده که این ارقام در سه ماهه امسال به ۱۷ هزار و ۳۴۰ استعلام، بازداشت ۶ هزار و ۸۸۸ ، رفع بازداشت ۶ هزار و ۸۵۷ مورد رسیده است.

وی با اشاره به قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان‌های فاقد سند مالکیت معروف به قولنامه‌ای هم اذعان داشت:  از ابتدای امسال، ۳ هزار و ۳۸۵ پرونده بررسی شده که ۸۲۷ رای مثبت و ۱۸۸ رای منفی داشته است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان‌ غربی، در خصوص قانون ساماندهی ساختمان‌های روستایی هم گفت: در سال گذشته تعداد ۵ هزار و ۸۳۵ فقره در این زمینه رسیدگی شده که و همچنین در ۳ ماهه امسال ۳۹۱ فقره پرونده تشکیل شده است. در خصوص اجرائیات هم تعداد ۵ هزار و ۸۴۷ پرونده تشکیل شده که ۳ هزار و ۴۱ پرونده مختومه شده است.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۷۱۵ فقره پرونده در خصوص چک در سال ۱۴۰۱ تشکیل شده و در سه ماهه امسال ۶۲۶ پرونده داشته‌ایم که در دست بررسی و اقدام است.

*تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.