رجب، ماه باران رحمت الهی و بهار خودسازی
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰:۰۹
شناسه : 315152
3
ماه رجب از ماه‌هایی است که دارای فضیلت‌ها و برکات فراوانی بوده و خداوند در آن رحمت و مغفرت خود را بر بندگانش فراوان کرده است.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، ماه رجب از ماه‌هایی است که دارای فضیلت‌ها و برکات فراوانی بوده و خداوند در آن رحمت و مغفرت خود را بر بندگانش فراوان کرده است.

این ماه نامه‌ای است که خداوند به ما فرستاده است تا از آن به‌عنوان فرصتی برای توبه و اصلاح عمل استفاده کنیم و در روایات و احادیث معتبر اعمال مستحب زیادی وارد شده است.

پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: «رجب ماه خداست کسی که یک روز از این ماه را روزه بگیرد موجب خشنودی خدا گردد و غضب الهی از او دور شود و دری از درهای جهنم به روی او بسته شود».

ماه رجب ماهی است که در آن حوادث بزرگی به وقوع پیوسته است که از جمله می‌توان به تولد امیرالمؤمنین علی (ع) در ۱۳ رجب، شهادت امام باقر (ع) در ۷ رجب، شهادت امام هادی (ع) در ۳ رجب، شهادت امام موسی کاظم (ع) در ۲۵ رجب و مبعث پیامبر اکرم (ص) در ۲۷ رجب اشاره کرد که این حوادث نشان‌دهنده ارتباط این ماه با اهل‌بیت (ع) و نبوت است که موجب افزایش احترام و عشق به آنها می‌شود.

ماه رجب را قدر بدانیم

در این زمینه امام‌جمعه میاندوآب در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به عظمت ماه رجب، گفت: رجب ماه بزرگ و مبارکی است که فیوضات و برکات فراوانی دارد و نباید فضیلت آن را به بوته فراموشی سپرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید حسن‌زاده با بیان اینکه ماه رجب در میان ماه‌های سال تنها و بدون ائتلاف با ماه‌های دیگر از حرمت و قداست برخوردار است، افزود: ماه رجب مقدمه برای وصال و استغفار بوده و باید گرامی داشته شود و از برکات آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه رجب نام نهری است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‌تر، هر که یک روز رجب را روزه دارد البته از آن نهر بنوشد، اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام در ماه مبارک رجب به پیامبری مبعوث شدند و سایر وقایع مهم مانند معراج نیز در این ماه اتفاق افتاده که نشان‌دهنده اهمیت ماه رجب است.

باید از برکات عظیم ماه رجب استفاده کنیم

امام‌جمعه چهاربرج نیز در گفتگو با خبرنگار ما با تأکید بر اینکه باید از برکات عظیم ماه رجب استفاده کنیم، اظهار کرد: عظمت ماه رجب هم به‌واسطه اموری است که در این ماه واقع شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر جلالی با بیان اینکه ماه رجب، ماه بسیار عظیمی است، افزود: اموری که در این ماه واقع شده، در ماه‌های دیگر نیست؛ لذا عبادت در این ماه، با عبادت در ماه‌های دیگر متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه شرافت این ماه خیلی بیشتر است، گفت: ماه رجب هم ماه ولایت است و هم ماه نبوت و اولیای الهی که در مقام تحصیل رضایت حق و رسیدن به مقام عبودیّت بودند سعی و کوششان در این ماه، بیشتر از ماه‌های دیگر بوده است.

ماه رجب فرصتی برای تقرب به درگاه الهی

یک کارشناس دینی نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ما با تأکید بر استفاده از فرصت ماه رجب برای تقرب به درگاه الهی، اظهار کرد: ماه رجب از فیوضات و برکات فراوانی برخوردار بوده که در روایات نیز بر آن تأکید شده است.

حجت‌الاسلام مهدی صادقی افزود: ماه رجب مقدمه برای ماه شعبان و شعبان نیز مقدمه برای رمضان و این سه ماه مبارک مقدمه برای تربیت انسان است.

وی با بیان اینکه نمازهای مستحبی از فضیلت بسیاری برخوردار هستند و نمازهای وارده در ماه رجب نیز این‌گونه هستند، افزود: هر شب از ماه مبارک رجب نماز مخصوصی دارد که در مفاتیح‌الجنان به آن اشاره شده و مؤمنان می‌توانند با مراجعه به آن از این فرصت معنوی بهره‌مند شوند.

فیوضات ماه رجب

از جمله فضایل این ماه روزه‌گرفتن است که روزه‌گرفتن در این ماه موجب ثواب بسیار و عفو گناهان می‌شود. امام صادق (ع) فرموده‌اند: «روزه بیست و هفتم رجب را از دست مده که آن روزی است که مقام نبوت به محمد (ص) داده شد و ثواب آن برای شما به‌اندازه ثواب شصت ماه است».

نمازخواندن در این ماه موجب قرب به خداوند و اجابت دعا می‌شود و در روایات نمازهای خاصی برای شب‌های ماه رجب ذکر شده‌اند که با خواندن آنها می‌توان از فیوضات الهی بهره‌مند شد. برای مثال نماز شب اول رجب که با خواندن آن خداوند هر چه را که از او خواسته باشیم به ما عطا می‌کند.

دعاکردن در این ماه موجب استجابت و رفع حاجات می‌شود؛ در این ماه دعاها و اذکار فراوانی از ائمه معصومین (ع) نقل شده‌اند که با خواندن آنها می‌توان از برکات خداوند نصیب شد. برای مثال دعای کمیل که در شب جمعه ماه رجب خوانده می‌شود و دعای ندبه که در روز جمعه ماه رجب خوانده می‌شود.

همچنین زیارت‌کردن در این ماه موجب آمرزش و شفاعت می‌شود و در این ماه زیارت‌های خاصی برای امام حسین (ع) و سایر ائمه (ع) ذکر شده‌اند که با خواندن آنها می‌توان از شفاعت آنها در قیامت امیدوار شد.

چگونه از ماه رجب بهره‌مند شویم؟

اما برای اینکه بتوانیم از ماه رجب و فیوضات آن بهره‌مند شویم، باید چند نکته را رعایت کنیم.

نخست اینکه حرمت این ماه را نگه داریم و از انجام گناهان و معاصی پرهیز کنیم؛ ماه رجب ماه خداوند است و خداوند از ما انتظار دارد که در این ماه از خودداری و تقوای بیشتری برخوردار باشیم.

از روزه‌گرفتن و نمازخواندن در این ماه نهایت استفاده را ببریم و از فرصتی که خداوند به ما داده است سودجویی کنیم چرا که روزه و نماز در این ماه از مؤثرترین عبادات برای تزکیه نفس و تقرب به پروردگار است.

ماه رجب، ماهی است که درهای رحمت خداوند بر روی بندگان شایسته وی باز می‌شود و ماه رجب را ریسمانی بین خدا و بندگان مقرر کرده است و هر کسی چنگی به آن بزند به وصال او می‌رسد و چه فرصتی بهتر از این.

ماه رجب ماهی است که با انجام چند عمل مجوز ورود به بهشت برای هرکسی صادر می‌شود و درهای رحمت و بخشش الهی به روی هرکسی باز می‌شود.

پس چه زیباست از این فرصتی که خداوند دوباره در اختیار ما قرار داده است به بهترین نحو استفاده کرده و از این فرصت سودجویی کنیم.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.