حفر گودال و کاهش تعداد قورباغه ها در روستای گل با گرم شدن هوا/ خشک شدن تالاب گل سلیمان آباد، دلیل هجوم قورباغه ها بوده است
۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۹:۲۳
شناسه : 281646
14

  با توجه به افزایش دما از تعداد قورباغه ها در روستای گل سلیمان آباد کاسته شده و جمعیت آنها رو به کاهش است.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، در روزهای گذشته، هجوم قورباغه ها به روستای گل سلیمان آباد میاندوآب از توابع بخش خبر ساز شد.

در این زمینه علی ابراهیم نژاد بخشدار بخش باروق میاندوآب در گفت و گو با خبرنگار ما از ورود قورباغه ها به منازل برخی از روستاییان و اختلال در زندگی آنها خبر داد و گفت: اکیپ هایی از محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان میاندوآب در حال بررسی موضوع و حل مشکل هستند.

خشک شدن تالاب گل سلیمان آباد، دلیل هجوم قورباغه ها به روستا

اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این رابطه اطلاعیه ای صادر کرد که در آن آمده است: “به اطلاع می رساند در مسیر جاده میاندوآب-شاهین دژ و مابین روستاهای گل سلیمان آباد و علیار کندی در سالهای گذشته در منطقه ای به نام گل سلیمان آبادتالابی وجود داشت که همیشه پر آب بوده است.

متاسفانه بر اثر خشکسالی و بارندگی کم سالهای اخیر این تالاب کاملا خشک شده بود و در سالجاری با توجه به بارندگی های مناسب این تالاب دوباره احیاء شده و دارای آب می باشد و با جمع شدن آب در محل و برابر گزارشات اهالی گل سلیمان آباد تعداد زیادی قورباغه به روستا هجوم آورده و زندگی مردم را دچار مشکل نموده است.

کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان میاندوآب از محل بازدید و گزارشات اهالی روستا را تایید نموده و موضوع را سریعا به اطلاع اداره نظارت برحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان و مسئول مدیریت بحران فرمانداری میاندوآب گزارش نموده است.

همچنین با توجه به اهمیت موضوع  مراتب به ادارات جهادکشاورزی ،شبکه بهداشت و درمان و اداره دامپزشکی گزارش گردید.

با توجه به اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی متولی زیستگاه های حیات وحش می باشد وظیفه دارد در نحوه مبارزه با آفت هجوم قورباغه ها در منطقه نظارت داشته باشد تا آسیب کمتری بر محیط زیست مناطق و حیات وحش وارد شود.”

حفر گودال و کاهش تعداد قورباغه ها در روستا

اما رئیس اداره حفاظت از محیط زیست میاندوآب در تکمیل این خبر به خبرنگاران گفت: نظر به اینکه در طول چند روز گذشته گزارش هایی مبنی بر هجوم تعداد زیادی قورباغه به معابر و تعدادی از اماکن مسکونی حاشیه روستای گول سلیمان آباد، به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان میاندوآب واصل شد،این قضیه باحضور کارشناسان این اداره در چند نوبت و با انجام بازدید میدانی محل پیگیری شد.

علیرضا بقالی اظهار کرد: مشخص گردید با توجه به آبگیری مناسب  تالاب گول سلیمان آباد در نزدیکی این روستا بعد از چند سال و خشک شدن نسبی آن در چند روز اخیر ، زمینه حرکت و هجوم این گونه جانوری به سمت روستا را فراهم نموده است.

وی افزود: در پیگیری های که با حضور بخشدار باروق، مسئول ستاد بحران فرمانداری و کارشناسان جهاد کشاورزی ،دامپزشکی و شبکه بهداشت ودرمان شهرستان داشتیم، با توجه به افزایش دما از تعداد قورباغه ها در محل کاسته شده و جمعیت آنها رو به کاهش است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست میاندوآب  با بیان اینکه براساس اظهار نظر نماینده شبکه دامپزشکی در این بازدید، حضور هم زمان تعداد زیادی قورباغه در محل نتیجه تخم گذاری در سالهای گذشته بوده و به دلیل شرایط مساعد امسال،  زمینه زاد آوری جمعیت بالای این گونه فراهم شده است، تصریح کرد: به اعتقاد کارشناسان جهادکشاورزی و شبکه بهداشت و درمان ،آخرین راه حل مبارزه شیمیایی  با رعایت بهداشت عمومی و سلامت محیط زیست است.

بقالی هم چنین با  اشاره به ارائه راهکارهایی برای مقابله با این معضل به اهالی روستا توسط هیئت کارشناسی، اظهار کرد: پاکسازی جوی های آب روستا، مرمت و سرپوشیده نمودن جوی آب روستا که به طرف گل سلیمان آباد هدایت می شود و  حفر گودالی به عمق تقریبا یک متر مابین روستا و تالاب گل سلیمان آباد برای متوقف کردن حرکت قورباغه ها به طرف روستا از جمله این راهکارها بوده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.