تثبیت حضور بسیج در باشگاه بازی‌سازهای دنیا
۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
شناسه : 297638
8
گزارشی از بازی فاخر «فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی» همراه با تصاویر ویژه از محیط بازی؛ داستان بازی سه بعدی "فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی"، روایتگر محاصره ۸۰ روزه شهر آمرلی توسط گروه تروریستی داعش و آزادسازی آن به فرماندهی شهید قاسم سلیمانی که تولید آن از حدود دو سال پیش آغاز شده است.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، پنجشنبه شب گذشته در جریان برگزاری آئین اختتامیه سومین رویداد ملی تولید محتوای دیجیتال بسیج همزمان با هفته بسیج، از بازی ارزشمند و فاخر رایانه ای «فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی» نیز رونمایی شد. داستان این بازی سه بعدی، روایتگر محاصره ۸۰ روزه شهر آمرلی توسط گروه تروریستی داعش و آزادسازی آن به فرماندهی شهید قاسم سلیمانی است. تولید این بازی از حدود دو سال پیش آغاز شده است.

مطالبه حاج قاسم برای به تصویر کشیدن رشادت های مدافعان حرم به زبان امروز
مهدی جعفری، دبیر سومین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج و تهیه کننده این بازی که تولید دو بازی فاخر سفیر عشق و مختار را هم در کارنامه خود دارد، در این مراسم گفت: «سردار حاج قاسم سلیمانی ابتدای سال ۹۸ در خصوص اینکه با زبان امروز به نحوه شایسته باید جانفشانی سربازان مدافع حرم به تصویر کشیده شود، مطالبهای داشتند و دوست داشتیم امروز که قرار است از این بازی رونمایی کنیم، سردار حاج قاسم هم حضور داشتند. در در زمانی که بازی “نبل و الزهرا” را می نوشتیم، آن اتفاق جانسوز در ساعت یک و بیست دقیقه شب جمعه سیزدهم دی ماه به وقوع پیوست و حاج قاسم عزیز به شهادت رسیدند.  رهبر معظم انقلاب در یکی از نمازهای جمعه خاطرهای از حاج قاسم تعریف کردند و فرمودند در منطقه ای که در محاصره ۳۶۰ درجهای دشمن بود، حاج قاسم در نهایت رشادت و با بالگرد وارد شهر شدند و با کمک نیروهای مردمی شهر را آزاد کردند. پس از بررسی این خاطره جذاب متوجه شدیم که چقدر قابلیت تبدیل شدن به یک بازی فاخر و جذاب را دارد.»
شهر «آمرلی» در استان صلاح الدین عراق به مدت ۸۰ روز تحت محاصره گروه تروریستی تکفیری داعش قرار داشت. در شهریور ماه سال ۹۳ با حملات ارتش عراق و حشد الشعبی این کشور، این محاصره شکسته شد. فرمانده نبرد ظفرمندانه «آمرلی» کسی نبود جزء حاج قاسم.
چرا بازی؟
شاید اگر اولین باری که بنابود اصطلاح game به فارسی برگردانده شود، از کلمه دیگری جز «بازی» استفاده میشد، اکنون شاهد این بودیم که حوزه استراتژیک game در فرهنگ به ویژه نسل مدرن و جدید game، از سوی مسئولین مربوطه به «بازی» گرفته نمی شود. گویی برخی متولیان، مسئولین و فعالین فرهنگی، تنها در حد یک بازی به مساله نگاه می کنند و آن را «جدی» نمی گیرند. اگر مروری کوتاه کنیم بر آمار تکان دهنده حوزه بازیهای رایانه ای، موبایلی و کنسولی، شاید نگاهمان به عرصه «بازی» کمی «جدی» شود.
عدد و رقمهای عجیب و غریب صنعت گیم
امروزه صنعت بازیهای رایانه ای به عنوان چهارمین صنعت پردرآمد و دارای مخاطب در جهان محسوب میشود که هر ساله بر مخاطبین آن افزوده شده و نقش و تأثیرگذاری آن روزافزون است تا آنجا که بسیاری از صاحب نظران معتقدند در طول ۱۰ سال آینده سهم این صنعت پیشرو در میزان مخاطب و به تبع آن در حوزه درآمد، از صنعت سینما بیشتر خواهد شد.
طبق آمار رسمی سایت نیوزو که به تحلیل آماری بازیها در سراسر دنیا می پردازد، حدود ۲ میلیاردو هفتصد میلیون نفر از ساکنین کره زمین، اصطلاحا گیمر حرفهای محسوب می‌شوند؛ در محاسبات آماری بازیها، به فردی که روزانه حداقل ۹۰ دقیقه برای بازی وقت می گذارد گیمر یا بازی خور می گویند. تقریبا نیمی از این افراد در آمریکای شمالی زندگی می کنند. گردش مالی صنعت بازی طبق آخرین نمودارهای سایت نیوزو در سال ۲۰۲۰، نزدیک به ۱۶۰ بیلیون دلار برآورد شده است!
اما در ایران جامعه مخاطب درگیر بازی های ویدیویی به گواه آمار رسمی بنیاد ملی بازی های رایانه ای تا پایان سال ۹۹، حدود ۳۶ میلیون نفر هستند. از این تعداد ۶۷ درصد مرد و ۳۳ در صد زن هستند؛ سن عمده این ۳۶ میلیون نفر مخاطب، ۱۱ تا ۳۴ سال است. گردش مالی این صنعت هم در ایران در سال به حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومن می رسد که ۲۷۰۰ میلیارد تومان آن هزینه سخت افزار مثل کنسول بازی و مابقی هزینه خرید بازی یا پرداخت درون برنامه ای می شود.
موضوع مهم در این میان این است که سهم بازی ایرانی در این آمار و ارقام متاسفانه به علت سیاست گذاری های غلط و همان مساله به «بازی» گرفتن مساله «جدی» بازی، به زیر ده درصد میرسد. همان آمار کم هم عمدتا مشتریان بالای ۳۵ سال سن دارند و محدود به برخی بازیهای ساده وبایلی می شود؛ اما در میان اصلی ترین جامعه مخاطب بازیها یعنی کودکان و نوجوانان، سهم بازیهای ایرانی با تقریب خوبی به صفر میل می کند
صنعت گیم؛ صنعت «هسته‌ایِ» حوزه فرهنگ
مهمتر از این عدد و رقمها واقعیتهای پنهان صنعت گیم یا همان بازی است که گویی بسیاری از متولیان فرهنگی ما توجهی به آن ندارند. فناوری گیم و توسعه و تحقیق این فناوری اثرگذار و البته پول ساز، در آمریکا و در بسیاری از کشورهای غربی در اختیار نهادهای نظامی آنها مانند پنتاگون است؛ این یک عبارت مشهور در میان فعالین بازی در دنیاست که پنتاگون سرریز فناوری ها و تولیدات خود در حوزه CG را وارد صنعت گیم می کند.
درو اقع دستیابی به فناوری بازیهای سه بعدی رایانه ای و توسعه آن به مفهوم دستیابی به فناوری قدرتمندترین و به روزترین ابزار شبیه سازی در دنیاست که مهمترین مصارف آن در صنایع پیشرفته نظامی، هوافضا، پزشکی، صنایع مادر و بسیاری از صنایع و حوزه های دیگر است با بهره گیری از فناوری های نوینی همچون واقعیت مجازی و واقعیت افزوده.
تاثیرگذاری فرهنگی و تمدنی از طریق بازی بر روی یک ملت، یک هدف میان مدت و بلند مدت برای کشورهای استکباری است، که از نتیجه و محصول دستیابی آنها به فناوری استزاتژیک شبیه سازیهای مجازی ناشی می شود.
به همین علت، ورود به باشگاه بازی سازهای بزرگ دنیا برای کشورهایی مانند ایران، یک زنگ خطر جدی برای آمریکاییها تلقی می شود. شاید
اساسا از همین روست که هیچگاه در دولتها حاکم در جمهوری اسلامی، تلاشها برای پر و بال دادن به صنعت گیم، نتیجه مطلوبی نداشته است و اینجا هم پای جریان نفوذ در میان است. هرچند در دولتهای نهم و دهم حمایت از بازی های سه بعدی با محتوای اساطیری بصورت جدی در دستور کار قرار داشت که بهترین بازی در آن دوره بازی گرشاسب بود که تولید شد. شاید بتوان این تعبیر را به کار برد که صنعت گیم یا بازی در حوزه فرهنگ، به نوعی معادل صنعت هسته ای در عرصه علم و صنعت کشور است.
بازیهای تمدن ساز
بعد از پی بردن به اهمیت راهبردی فناوری تولید بازی، از حیث تاثیرگذاری فرهنگی بازیها نیز نباید غافل شد. وقتی کودک یا نوجوان ما حداقل روزانه چندین ساعت خود را محو در یک بازی می شود و کملا خود را به جای شخصیت محوری و قهرمان بازی حس می کند، بی شک تاثیرات مستقیم کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در کنش، منش و انگیزش او ایجاد خواهد کرد. آن هم وقتی لدانیم عمده بازی های مورد علاقه کودکان و نوجوانان بر دو محور خشونت و سکس استوار هستند.
با این اوصاف «چه باید کرد» ما در این عرصه مشخص است؛ اما اتفاق مسرت بخش و امیدآفرین اینکه، باز هم جوانان بسیجی و انقلابی معطل دولتها و مسئولین نمانده و خود وارد گود شده اند.
تثبیت حضور بسیج در باشگاه بازی سازهای بزرگ
بسیج امروز شاهد به ثمر نشستن میوه هایی است که بذر آن از سالها قبل در برگزاری رویدادهای تولید محتوای دیجیتال کاشته شده است. رویدادهایی که با هدف کشف استعدادهای جوان در سراسر کشور در عرصه ساخت بازی، انیمیشن و نرم افزار برگزار شده اند و امروز بعد از تولید دو بازی فاخر و بزرگ «سفیر عشق» و «مختار، فصل قیام»، با رونمایی از بازی ارزشمند «فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی» شاهد تثبیت حضور بسیج در باشگاه بازی سازهای بزرگ هستیم. امری که رسانه های جریان ضدانقلاب را عصبانی کرده است.
بسیج و به ویژه سازمان فضای مجازی بسیج با حمایت از برگزیدگان این رویدادها و فراهم نمودن زیر ساخت و ابزار لازم در حد توان و البته مدیریت و هدایت درست بر مبنای شاخصه های علمی فنی محتوایی و هنری توانسته است به گواه منتقدان و کارشناسان داخلی و خارجی به پلتفرمی قدرتمند با بهره گیری از دانش بومی برسد که ضمن توسعه و بومی سازی یکی از موتورهای تولید بازی معتبر دنیا اقدام به تولید بازی هایی بکند که بیش از دو دهه از صنعت بازی رایانه ای موجود در ایران جلوتر هستند و توانایی رقابت با نمونه های خارجی خود را دارند که نمونه برجسته این نوع تولیدات سه بازی رایانه ای سفیر عشق، مختار و فرمانده مقاومت هستند.
با توصیافت پیش گفته باید گفت بازی رایانه ای فرمانده مقاومت با روایت منحصر به فرد خود و سبک جذاب گیم پلی میتواند ضمن تحقق اهداف انقلابی و ادای احترام به شخصیت بزرگ حاج قاسم سلیمانی، یک فرآیند کاملا جذاب اقتصادی و موفق هم باشد و این اتفاق علاوه بر مبتنی بودن بر سند چشم انداز توسعه کشور و حضور قدرتمند در بازارهای بین المللی و بومی سازی صنعت در راستای اقتصاد مقاومتی هم قرار می گیرد.
فرمانده مقاومت
برای ارائه یک روایت جذاب از داستان نجات آمرلی، سازندگان به سراغ ساخت یک بازی اول شخص رفتند تا هیجان و رشادتهای رزمندگانی که علیه تروریستهای داعشی جنگیدهاند به خوبی به مخاطب منتقل شود. این بازی در قالب بیش از ۷ ساعت گیم پلی آماده شده و قرار است تا ۲۰ ساعت ادامه  پیدا کند. در این بازی ۴۵ دقیقه روایت جذاب سینمایی وجود دارد که حاصل تلاش ۴۷ جوان پر انرژی و خلاق با کارگردانی مهدی جعفری جوزانی در بیش از دو سال و نیم است تا این اثر اکنون آماده عرضه شود.
سبک بازی
سبک بازی رایانه ای فرمانده مقاومت تیراندازی اول شخصFirst Person Shooter   است که شامل المانهای گیم پلی و سلاحهایی وام گرفته از جنگهای مدرن میباشد. مکانیکها و المانهای مختلف گیم پلی این بازی به صورت هدفمند به شکلی طراحی شده است که بازی را از یک شبیه ساز نظامی دور کرده و به سمت یک شوتر Fast Pace برده و تمرکز گیم پلی بر صحنه های شلوغ و پرماجرا برای ایجاد هیجان در بازیکن است. دوربین در این بازی به صورت اول شخص است. به این صورت که دوبین به جای چشمهای کاراکتر قرار دارد و دستها و اسلحه کاراکتر در دوربین دیده میشود. در این بازی نیازی به دیده شدن پای کاراکتر نیست.
ویژگیهای بازی
بازی رایانهای فرمانده مقاومت با بهره مندی از آخرین تکنولوژیهای روز بازی سازی دنیا، در تمامی حوزه ها اعم از مدلسازی، ریگ، انیمیشن، انیمیشن صورت و … تولید شده است. انجین مورد استفاده جهت توسعه این بازی رایانه ای انجین آنریل ۴ Unreal Engine 4 است که یکی از قدرتمندترین ابزارهای روز دنیا و مورد استفاده بزرگترین شرکتهای بازیسازی دنیا است. برای هرچه طبیعی ترشدن حرکات شخصیتها و باورپذیری بهتر در بازی، بیش از هزار انیمیشن منحصر به فرد استفاده شده است که رقمی نزدیک به بالاترین استانداردهای روز دنیا است. برای دستیابی به این منظور، بیش از یکصد دقیقه انیمیشن در حرفه ای ترین استودیوهای موشن کپچر ایران توسط متخصصین این حوزه ضبط شده است تا به مناسبترین حد کیفیت دست یابد.
داستان در بازی رایانه ای فرمانده مقاومت نقش مهمی را ایفا میکند حال آنکه در بازیهای مشابه هم سبک داستان پردازی جایگاهی ندارد و این مهمترین ویژگی فرمانده مقاومت است.
محیط های بازی
فرمانده مقاومت، با توجه به روایت محاصره شهر آمرلی و دراماتیک سازی داستان جهت ارتباط بیشتر مخاطب داخلی و خارجی در یک بازه بلندمدت تر روایت میشود تا بتواند نهایت ارائه بصری را برای تأثیرگذاری بیشتر به دست
آورد. بدین ترتیب محیطهای متنوعی نظیر شهری، بیابانی، نیروگاه، روستاها، پایگاههای تروریستی و … شبیه سازی شده اند که در فصول مختلف پاییز، زمستان و بهار روایت می شوند که این مساله نیز اشاره به چرخش روزگار و پیروزی حق در نهایت دارد.
فضای تمرین
جهت آشناسازی مخاطب با مکانیکهای بازی و گیم پلی آن در حالت روایی یک پرولوگ یا پیش مقدمه طراحی شده است تا کاراکتر اصلی بیشتر با فضای اثر آشنا شود.دو کاراکتر، بصیر که جوانی است عراقی و یکی از اعضای عصائب اهل الحق و رامین، یکی از افسران زبده سپاه قدس و از مشاوران همراه سردار قاسم سلیمانی در عملیاتهای برون مرزی فرآیند قصه در این اثر را پیش خواهند برد.
فضاهای داخلی
علاوه بر محیطهای چشم نواز بیرونی در بازی رایانه ای فرمانده مقاومت، محیطهای متعددی در فضای داخلی با بالاترین کیفیت طراحی شده اند که کمک شایانی به ریتم اثر و جذابیّت بازی می کنند.
محیطهای برون شهری
بخشی از داستان در روستاهای اطراف آمرلی و پایگاه تروریستی آمریکا و البته نیروگاهها رخ میدهد که همگی با بالاترین جزئیات و کیفیت مدلسازی شده و در بازی قرار دارند.
محیطهای شهری
اگرچه آمرلی و ورزشگاهی که در خاطره رهبر معظم انقلاب محل فرود هلیکوپتر حاج قاسم ترسیم شده، محیطهای کوچک و بعضا معمولی هستند اما با توجه به اهمیت روایت و البتّه تأثیرگذاری بر مخاطب داخلی و خارجی نسبت به طراحی محیطهای شهری از بالاترین سطح بصری و تنوع استفاده شده است که این مساله از جدیترین جنبه های دراماتیک سازی روایت نبرد آمرلی است.
ویژگیهای طراحی بازی
بیش از یک هزار مدل انیمیشن منحصربه فرد برای کاراکتر اصلی؛ تنوع در دشمنها و دسته بندی آ نها شامل: دشمنهای رده ضعیف، متوسط و قوی؛ هوش مصنوعی متنوع و متفاوت برای هر نوع کاراکتر دشمن که عملکرد و سیستم حمله و دفاع و نقطه ضعفهای منحصر به فرد خود را دارند؛ طراحی سیستم QTE و کلیدزنی و تمام کننده ها؛ گیم پلی‌های متنوع، مبارزات مستقیم و حل معماهای متنوع از ویژگیهای شاخص طراحی بازی فرمانده مقاومت هستند.
شاخصه های هنری
شاخصه های هنری قابل توجهی نیز در این بازی توجود دارد. مثل: محیطپردازی فضای آمرلی بر اساس مفاهیم دقیق هنری؛ طراحی منحصر به فرد و باکیفیت کاراکترها با توجه به توصیفات دقیق و کانسپتهای هنری؛ انیمیشن های متنوع؛ طراحی، مدل سازی، فضاسازی محیطهای تاریخی با دقیق‌ترین جزئیات؛ روایت سینمایی با کیفیت خیره کننده انجین آنریل ۴؛ موسیقی حماسی با توجه به تنوع ضرب آهنگهای Gameplay ؛ در نسخه فارسی بازی، جهت روایت داستان همانند بازی مختار و سفیر عشق از اساتید دوبلاژ کشور استفاده شده است؛ تنوع بالای افکتهای صوتی که گستره عظیمی از نبردها، شیوه‌های متنوع مبارزات، صداهای محیطی و … را شامل میشود.
ویژگیهای فنی
ویژگیهای فنی بازی فرمانده مقاومت را هم می توان اینگونه برشمرد: ایجاد تناسب بین کیفیت و بهینه‌سازی بازی به گونه‌ای که لطمه‌ای به نرخ Frame Rate وارد نشده است و بازی برای اکثر سیستمهای خانگی قابل اجرا بوده و بدون مشکل توان ارائه بر روی کنسولهای خانگی وجود داشته باشد؛ تعداد بالای انیمیشنها برای هر کاراکتر جهت ایجاد تنوع و حرکتهای منعطف و باورپذیرتر؛ استفاده از سیستم Cloth Simulation برای کاراکتر اصلی و سایر محیطها و کاراکترها؛ ساخت شیدرهای  Shader   اختصاصی؛ استفاده از سیستم حرفه‌ای IK و سیستم RAGDOLL برای دشمنان؛ استفاده از سیستم پیشرفته انیمیشنها در راستای ساخته شدن ترکیبهای پیچیده حرکات و سلاحهای مختلف؛ سیستم هوش مصنوعی اختصاصی برای دشمنان متنوع.
برشی از روایت فرمانده مقاومت
تصویر روشن میشود. بصیر و رضا در مسیر خانه‌ها پیش میروند و به دنبال ابونعیم می‌گردند. هر از گاهی در مسیرشان نمایی از خیابانی که سردار سلیمانی و یاران دیگر در آن مشغول مبارزه هستند، دیده میشود. در بخشی از مسیر ابونعیم دیده میشود و رضا به سمت او اشاره می‌کند و می‌گوید:
– اونجاس. میخواد فرار کنه. باید بگیریمش.
تعقیب و گریز آغاز می‌شود و بصیر و رضا به دنبال ابونعیم می‌روند و مسیری را به تعقیبش میپردازند و در مسیر دشمنان را می‌کشند. در نهایت بالای یک ساختمان ابونعیم به نقطه‌ای می‌رسد که راه فراری ندارد. بصیر رو به ابونعیم می‌گوید:
– (با فریاد) راه فراری نداری. خودت رو تسلیم کن.
ابونعیم با خونسردی به او نگاه می‌کند و لبخندی می‌زند. یک شاسی از زیر لباسش بیرون می‌آورد و کلید روی آن را فشار می‌دهد. ساختمان زیر پایشان منفجر می‌شود و کج شده و فرو می‌ریزد. صفحه سیاه می‌شود.
با روشن شدن صفحه بصیر، رضا و ابونعیم را می‌بیند که هر کدام در سمتی افتاده‌اند، اما آسیب جدی ندیده‌اند و می‌ایستند. اطراف آنها با خرابه‌های ساختمان بسته شده و سه نفر با هم درگیر می‌شوند و به شیوه‌ای خاص بصیر و رضا موفق می‌شوند ابونعیم را بکشند. پس از لحظاتی چند نفر مسیری بین خرابه‌ها باز می‌کنند و میدان جلوی مسجد نمایان می‌شود. با ورود به میدان، سردار سلیمانی از یک طرف و رامین و گروهش از سمت دیگر وارد میدان می‌شود و با رسیدن به نقطه مورد نظر، محاصره به طور کامل شکسته می‌شود. با رسیدن طرفین نبرد به یکدیگر، نیروها از شادی فریاد الله اکبر سر می‌دهند و بصیر و رامین با رسیدن به هم، یکدیگر را در آغوش می‌کشند.
در دموی پایانی که به صورت فیلم مستند دیده می‌شود، سردار سلیمانی بعد از پیروزی آمرلی نشان داده می‌شود و در کنار او دو شخص با صورت شطرنجی شده ایستاده‌اند که لبا سهای بصیر و رامین را بر تن دارند.
انتهای پیام؛
منبع: ۹ دی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.