حفره های آتشین در میاندوآب/زمینی که از آن آتش و دود بر می خیزد+ تصاویر
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۹:۰۲
شناسه : 264267
8

دراین پدیده عجیب که در روستای چالخاماز از توابع بخش باروق میاندوآب روی داده است، حفره هایی بر روی زمین در چند روز گذشته ایجاد و دود و آتش از آنها بلند می شد.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، «پدیده ای عجیب در میاندوآب»، عنوان خبری بود که در شبکه های اجتماعی منتشر و بازتاب گسترده ای یافت.

دراین پدیده عجیب که در روستای چالخاماز از توابع بخش باروق میاندوآب روی داده است، حفره هایی بر روی زمین در چند روز گذشته ایجاد و دود و آتش از آنها بلند می شد.

این اتفاق سبب تعجب اهالی این روستا شده و آنها را نگران ساخته بود، برخی از افراد این موضوع را نشان از یک پدیده غیر طبیعی دانسته و برخی دیگر از اهالی نیز عامل انسانی را دلیل بروز این پدیده عنوان می کردند.

اما موضوع چه بود؟

حساس شدن این موضوع بالاخره مسئولان بخشداری، محیط زیست و میراث فرهنگی را به منطقه کشاند تا آنها موضوع را بررسی و چاره اندیشی کنند.

در این بازدید  کارشناسان نیز پس از بررسی موضوع، عامل این دود و آتش را پیدا و دلیل آن را مواد آلی موجود در زیر لایه زیرین خاک عنوان کردند.

براساس ارزیابی کارشناسان میراث فرهنگی، آتش سوزی های بوجود آمده ناشی از انباشت لجن، جلبک ها و نیزارهای خاک آن منطقه که به مرور زمان فشرده و باخاک ترکیب شده اند، بود که به آسانی شعله ور می شوند.

به گفته این کارشناسان آتش گرفتن لایه های زیرین آنها به دنبال دخالت عامل انسانی بوجود آمده است که دود ناشی از این آتش نیز از حفره های بوجود آمده و سبب شگفتی شده است.

خروج دود در روستای چالخاماز میاندوآب حاصل سوختن مواد آلی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب نیز با اشاره به دود خارج شده در اراضی روستای چالخاماز در میاندوآب که توجه مردم را در هفته جاری به خود جلب کرده است، گفت: این دود ناشی از سوختن مواد آلی در لایه های زیرین خاک به علت افت آب های زیر زمینی است.

علیرضا بقالی افزود: این مورد اغلب در زمین هایی که به صورت اراضی تالابی هستند و سال های سال مواد آلی در آن منطقه بر روی هم انباشته می شود، قابل مشاهده است.

وی با اشاره به احتمال انباشه شدن اندام های مختلف گیاهی و فضولات دامی بر روی هم طی سال های پی در پی در مناطقی که دارای اراضی مرطوب و مرتعی است، اضافه کرد: در اثر فشار و همچنین تجزیه اجزای گیاهی و فضولات دامی به مواد ساده تر، خاک های غنی از مواد آلی همانند خاک پیت و همچنین گاز متان در این مناطق تشکیل می شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب ادامه داد: در اثر افت آب های زیرزمینی که با برداشت های فراوان ایجاد می شود یا بعد از یک دوره خشکسالی، این مواد مشابه ذغال مستعد جرقه یا آتش سوزی می شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.