حفاظت از آب‌وخاک نقش مهمی در تولید پایدار دارد
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۴
شناسه : 313881
2
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب: معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: برای دستیابی به امنیت غذایی و تولید پایدار محصولات کشاورزی، مدیریت و حفاظت از دو منبع پایه آب‌وخاک بسیار حائز اهمیت است.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، رضا مقدم امروز در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک با اشاره به‌ضرورت حفاظت از خاک، اظهار کرد: دو عامل مهم منابع پایه شامل خاک و آب و عوامل متغیر شامل سرمایه منابع نیروی انسانی و دانش و تکنولوژی در تولیدات بخش کشاورزی نقش اساسی دارند.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب افزود: برای دستیابی به امنیت غذایی و تولید پایدار محصولات کشاورزی، مدیریت و حفاظت از دو منبع پایه آب‌وخاک بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه حفاظت از این دو منبع از جمله خاک مهم‌ترین اصل در تولید کشاورزی پایدار است، گفت: بدون حفاظت از خاک که مخزنی برای آب است، برنامه‌ریزی برای آب هم معنایی نداشته و این دو منبع وابسته به همدیگر در تولید و تأمین امنیت غذایی هستند.

مقدم با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی میاندوآب برنامه‌ها و اقداماتی را به‌منظور ترویج و آموزش کشاورزان انجام داده است، تصریح کرد: برپایی تور ملی آموزشی ترویجی، ویژه روز جهانی خاک، با شعار «آب‌وخاک، منشأ زندگی» در آزمایشگاه تجزیه آب، خاک و گیاه با تأکید بر آنالیز خاک و آب قبل از تغذیه گیاه و استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی، بازدید دسته‌جمعی کشاورزان از مجتمع کشاورزی غیردولتی در راستای کاهش مصرف سموم شیمیایی، برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع اهمیت و جایگاه خاک و حفاظت از آن، برگزاری کلاس‌های آموزشی، طراحی و نصب بنرهای ترویجی با پیام حفاظت از خاک، تهیه بروشور و صدور اطلاعیه‌های ترویجی در این زمینه به‌ویژه در خصوص عدم سوزاندن بقایای گیاهی، عدم کشت دوم و جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی کشاورزی و برپایی از جمله برنامه‌های اجرا شده به مناسبت روز جهانی خاک بوده است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: حفاظت از خاک در حوزه کشاورزی به دو صورت کاهش آثار تخریبی عوامل فرساینده و استفاده معقول از قدرت خاک در تولید محصولات کشاورزی، هم‌زمان با حفاظت از خاک و حفظ خواص طبیعی آن برای درازمدت است.

وی افزود: برای حفاظت از خاک در تمام اراضی، برقراری تعادل در میزان مواد آلی و هوموس خاک، با استفاده از حفاظت پوشش گیاهی، کشت گیاهان مناسب، رعایت تناوب زراعی و رعایت الگوی کشت ضروری است.

مقدم اظهار کرد: مصرف صحیح و بهینه آب همراه با استفاده از روش‌های مناسب آبیاری و افزایش ذخیره آب در خاک و انجام عملیات زراعی با استفاده از تکنولوژی های جدید همراه با اصلاح اراضی از جمله توسعه خاک‌ورزی حفاظتی، کشت‌های مستقیم با حفظ بقایای گیاهی در حفاظت خاک اهمیت ویژه‌ای دارند.
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب افزود: تأمین و حفظ مواد آلی خاک منجر به تهویه و نفوذپذیری خاک و افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک و نهایتاً” پایداری خاک دانه می‌شود.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.