تهدیدی جدی برای میراثی ملی در میاندوآب/ رطوبتی که پایه‌های مسجد تاریخی طاق را سست می‌کند
۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
شناسه : 263632
7

مسجد تاریخی طاق در میاندوآب از بناهای قدیمی و باستانی منطقه محسوب می شود ولی اکنون به دلیل نفوذ رطوبت و آب به قسمت های زیرین و پایه های آن، در معرض تهدید قرار گرفته است.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، صبحت از تاریخ که می شود، صحبت از یک مقطع و عنوان نیست، بلکه صحبت از هویت و فرهنگی است که منحصر به فرد هر منطقه بوده و مانند خود انسان شناسنامه و هویت هستند که وقتی آثار آنها از برود، دیگر از لیست میراث خارج شده و دفتر آنها بسته می شود.

آثار تاریخی و باستانی به جا مانده از دوران مختلف نیز نمود همین هویت و فرهنگ مناطق مختلف هستند که  حفظ آنها، نقش مهمی در حفظ هویت فرهنگی آن منطقه داشته و می توان با استفاده از آنها فرهنگ را نسل به نسل انتقال داد و هویت فرهنگی را حفظ کرد.

میاندوآب، چهارمین دشت حاصل خیز کشور بوده و این شهر را از آن جهت به این نام می خوانند که در میان دو رودخانه زرینه رود(جغتای) و سیمینه رود(تاتاوی) واقع است.

دشت تاریخی میاندوآب هزاران حرف نگفته در دل خود داشته و از پیشینه تاریخی وسیعی برخوردار بوده و تاریخی را در دل خود جای داده است که در سراسر این منطقه گسترده شده اند.

میاندوآب در گذر زمان بارها به عنوان پایتخت ملل و دول مختلف بوده است، از جمله پایتخت قوم بومی و ملل مانائیها به مدت ۵۰۰ سال، مرکز اقتصادی مادها و پایتخت آتروپادگان، پایتحت زمستانی پادشاهان ایلخانیان(هلاکوخان) و هم چنین مرکز شغلی و اقتصادی اعراب مسلمان نیز بوده است.

در طول این دوران نیز، آثار تاریخی زیادی در میاندوآب به جای مانده است که برخی مانند مسجد طاق و پل تاتائو(میرزارسول) شناخته شده و آثار و مکان های تاریخی  دیگری نیز وجود دارند که ناشناخته مانده اند و کاوش چندانی درباره آنها انجام نشده است.

اما در این مجال بحث ما روی آثاری هستند که شناخته شده بوده ولی متاسفانه اکنون در معرض تهدید و تخریب قرار دارند.

یکی از این آثار تاریخی، مسجد طاق، میعادگاه عاشقان در میاندوآب است که یکی از مساجد زیبا و دیدنی این شهرستان و از بناهای قدیمی و باستانی منطقه محسوب می شود ولی اکنون به دلیل نفوذ رطوبت و آب به قسمت های زیرین و پایه های آن، در معرض تهدید قرار گرفته است.

مسجد تاریخی طاق میاندوآب

مسجد تاریخی طاق میاندوآب

مسجد تاریخی مسجد طاق در خیابان ۱۷ شهریور میاندوآب واقع بوده و به نظر می رسد که بین سال‌های ۱۲۱۰تا۱۲۰۰ هجری قمری توسط «احمد خان بیگلر بیگی» حاکم مراغه ساخته شده است.

مسجد تاریخی طاق میاندوآب

بنای مسجد بصورت شبستانی ستون‌دار با پوشش طاق و گنبد است و پوشش این مسجد نیز متشکل از ۹ گنبد کوچک است که بر طاق‌ها و ستون‌های میانی و جزر‌های دیواری قرار گرفته اند که ستون های میانی، مکعب شکل هستند.

مسجد طاق میاندوآب در سال ۱۲۰۲ هجری قمری در دوره قاجاریه به دستور احمد خان بیگلربیگی داماد فتحعلیشاه قاجار بنا شده و دارای ۹ شبستان طاق ضربی با اجرهای ۴۰ سانتی متر در ۴۰ سانتی متراست که در فهرست آثار ملی به شماره ۱۹۴۹ به ثبت رسیده است .

طاق‌های این مسجد از آجر با ملات گچ و شالوده از سنگ و دیوار‌ها از خشت ساخته شده‌اند و در دوره‌های بعد، الحاقات زیادی به مسجد صورت گرفته مسجد طاق‌ قدیمی‌ ترین‌ مسجد شهرستان‌ میاندوآب‌ با بیش‌ از دو قرن‌ قدمت‌ یکی‌ از زیباترین‌ جلوه‌ های‌ معماری‌ اسلامی‌ در آذربایجان‌ غربی‌ است‌‌.

رطوبت و نم ناشی از نفوذ آب های سطحی به زیر پایه ها و آجرها، سبب شده تا پوشش زیبای اندرونی این مسجد نیز جلوه ای از آجرهای نم کشیده و رطوبت دار به نظر آید.

انتقاد مدیرکل میراث فرهنگی استان و بازدید فرماندار از این مکان

حتی نفوذ آب های سطحی به قسمت های زیرین مسجد طاق میاندوآب صدای مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی را هم در آورد و جلیل جباری در جلسه شورای برنامه ریزی میاندوآب در این رابطه اظهار کرد: نفوذ آبهای سطحی و فاضلاب کوچه های همجوار به طور جدی به بنای این مسجد تاریخی آسیب جدی وارد می کند که این وضعیت جای تاسف دارد.

مسجد تاریخی طاق میاندوآب

مسجد تاریخی طاق میاندوآب

امیری فرماندار میاندوآب هم در بازدیدی که داشت گفت: تلاش می کنیم تا با پیگیری و اقدامات لازم، این مشکل را حل کنیم.

به هرحال آثار تاریخی علاوه بر اینکه هویت و فرهنگ هر منطقه است به عنوان یک مکان گردشگری، در جذب گردشگر نقش مهمی داشته و به تبع آن می تواند با برنامه ریزی های لازم تاثیرات مهمی در اقتصاد آن منطقه داشته باشد .

پیگیری و حل مشکلات مربوط به آثار تاریخی نباید تنها در گفتار باشد و لازم است تا جنبه عملی یابند تا از بی توجهی خارج شده و مسئولین امر نیز توجه ویژه ای به این اثر تاریخی داشته باشند تا با اقدامات لازم جلوی تخریب و نابودی آثار تاریخی در میاندوآب گرفته شده شود، چرا که نابودی این آثار یعنی نابودی تاریخ یک شهر و یک منطقه.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.