امام با رای مردم انتخاب نمی شود/ باید تمام مطالب و محورها را دید نه تنها یک صفحه از نهج البلاغه را/ یکی دانستن مقبولیت ومشروعیت، اشتباه است
۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۹:۵۵
شناسه : 262515
6

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: آن چیزی که از متون دینی، آیات و روایات استنباط می شود این است که ولایت پیامبر(ص) به انتخاب مردم بستگی ندارد و ما نیز که پیرو پیامبر(ص) و اهل بیت پیامبر(ع) و امامانی که به امامت آنها اعتقاد داریم، هستیم، امامت آنها نیز به این بستگی ندارد که مردم رای بدهند.

پ
پ

حجت الاسلام و المسلمین عسگر دیرباز در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر، اظهار کرد: هر وقت کسی مطلبی را اظهار می کند با تمام آن مطلب را یکجا به صورت مکتوب بخواند و یا اگر سخنرانی است دقیق گوش داده و سپس اظهار نظر کند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بخشی از سخنان یک مقام دولتی را در مورد ولایت امیرالمومنین(ع) مبنی بر اینکه ”  امیرالمومنین به مردم گفته اند هر کسی که شما  انتخاب کنید به عنوان ولی و رهبر جامعه منم اطاعت می کنم و اجرا می کنم! ” است را شنیده و خوانده، افزود: اگر چه کل صحبت های وی را نخوانده است ولی اگر در مورد این قسمت بخواهیم اظهار نظر کنیم، باید گفت که اگر این اظهار نظر یک فرد عادی جامعه باشد به راحتی می توان به آن پاسخ داد.

وی گفت: اگر این اظهارات را از سوی یک مقام دولتی که خود روحانی و عضو مجلس خبرگان رهبری است، به عنوان گفته های وی تلقی کنیم، باید گفت که این یکی از نظریات ۱۰۰ درصد اشتباه است که به هیچ وجه منطبق با آیات و روایات و متون دینی ما نیست.

دیرباز تصریح کرد: آن چیزی که از متون دینی، آیات و روایات استنباط می شود این است که ولایت پیامبر(ص) به انتخاب مردم بستگی ندارد و ما نیز که پیرو پیامبر(ص) و اهل بیت پیامبر(ع) و امامانی که به امامت آنها اعتقاد داریم، هستیم، امامت آنها نیز به این بستگی ندارد که مردم رای بدهند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری به موضوع بیعت اشاره و اظهار کرد: ما در اصطلاح دینی، بیعت را داریم که به معنای اعلام تبعیت از پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) است نه اینکه با این بیعت، امام معصوم را به امامت منصوب کنیم.

وی با بیان اینکه اینگونه سخنانی قطعا زمینه سوءاستفاده را فراهم می کند، افزود: اینگونه سخنان، کاملا اشتباه و سخن نادرستی است.

دیرباز گفت: یکی از روش های استنباط مطلب از متون دینی این است که باید تمام مطلب و محورها را بسنجیم نه اینکه به یک گوشه و یا صفحه نهج البلاغه را برداریم و به آن استنباط کنیم چرا که ممکن است این صفحه بر مبنای طرف، گفته شده باشد.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: آیات و روایاتی داریم که ولایت پیامبر از ناحیه خداوند متعال است و کسی بر دیگری حق ولایت ندارد مگر آنکه خداوندمتعال که خالق، رب و مالک ماست، ولایت خود را به پیامبر واگذار شده باشد که به رای مردم کاری ندارد.

وی با بیان اینکه افرادی که این اظهارات را می کنند باید آن را جبران بکنند، اظهار کرد: امیدواریم کسی که این اظهارات را داشته، گفته های خود را اصلاح و این اشتباه را جبران کند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.