به گزارش زرین خبر، آموزش و پرورش و مدرسه یکی از مهم ترین و اصلی ترین نهادهای اجتماعی بوده و باارزش ترین حوزه برای سرمایه گذاری نیز به شمار می رود و همه افراد جامعه مستقیم یا غیرمستقیم با آن در ارتباط هستند.
با توجه به اهمیت و جایگاه نهاد مدرسه در جامعه باید برای توسعه و ارتقا کمی و کیفی آن نهایت تلاش را به کار گرفت و برای فراهم آوردن فضای آموزشی مناسب برنامه ریزی های لازم را انجام داد.
اما در این میان متاسفانه باید گفت که کمبود فضای آموزشی مناسب یکی از موضوعاتی است که آذربایجان غربی همواره با آن درگیر بوده و مانند زخمی بر پیکره آموزش و پرورش استان است که در کیفیت آموزشی نیز تاثیرگذار است و البته در دو سالی که مدارس به دلیل شیوع کرونا تعطیل بود شاید بیشتر به آن پرداخته نشد.
آذربایجان غربی نیازمند افزایش سرانه فضای آموزشی است
در این زمینه استاندار آذربایجان غربی در جلسه شورای آموزش و پرورش آذربایجان غربی که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه آموزش مطلوب و کیفی اساس توسعه هر منطقه بوده آذربایجان غربی نیازمند افزایش سرانه فضای آموزشی است.
محمدصادق معتمدیان با اشاره به اینکه برقراری عدالت منطقه ای و آموزشی در استان دارای اهمیت است، اظهار کرد: در داخل شهر ارومیه مدارسی سه شیفته فعال هستند که برخی ها حتی به صورت کلاسهای کانکسی اداره می شوند.
وی افزود: ۳۰۰ هزار نفر در مناطق حاشیه ای زندگی می کنند که وضعیت سرانه آموزشی نامطلوبی دارند و این موضوع نیازمند مدیریت است تا بحث عدالت آموزشی را در توزیع امکانات محقق کنیم.
سرانه فضای آموزشی آذربایجان غربی نسبت به متوسط کشوری پایین است
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز در این زمینه از رتبه پایین استان در سرانه فضای آموزشی خبر داد و می گوید: سرانه فضای آموزشی در استان نسبت به متوسط کشوری پایین است.
جواد جنگی ادامه می دهد: سرانه فضای آموزشی در استان ۴.۰۵ متر مربع به ازای هر دانش آموز است که نسبت به متوسط کشوری در رتبه پایینی قرار دارد.
وی می افزاید: در سطح استان به پنج هزار کلاس درس جدید هم نیاز داریم تا به میزان استاندارد کشوری برای حضور دانش آموزان در کلاس درس برسیم که باید از طریق جذب کمکهای خیرین، مردم و منابع دولتی ملی و استانی برای ساخت مدارس جدید و جبران کمبودها تلاش کنیم.
از لحاظ سرانه فضای آموزشی در سطح استان با مشکل مواجه هستیم
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفت: از لحاظ سرانه فضای آموزشی در سطح استان با مشکل مواجه بوده و سرانه فضای آموزشی آذربایجان غربی از متوسط کشوری پایین است.
قهرمان رحمانی با بیان اینکه در سطح استان مدارس تخریبی زیادی داریم، افزود: در سفر ریاست جهوری ۲۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه آموزش و پرورش تصویب شده که اگر تخصیص پیدا کند می توانیم مدارس استان را سر و سامان دهیم.
وی هم چنین در خصوص مصوبات سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی در حوزه نوسازی مدارس استان نیز گفت: در سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی برای تکمیل پروژههای نیمه تمام مدرسه سازی در این استان اعتباراتی تصویب شده است.
وی افزود: این اعتبار برای توسعه امر مدرسه سازی و تخریب، بازسازی و نوسازی مدارس آذربایجان غربی تصویب شده که در صورت تخصیص موجب افزایش سرانه فضای آموزشی این استان و رسیدن به میانگین کشوری این شاخص خواهد شد.
رحمانی اظهارکرد: با تخصیص اعتبارات مربوط به منابع سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی سهم دولت در پروژههای مدرسه سازی این استان تأمین و طرحهای آموزشی نیمه تمام این استان تکمیل خواهد شد.
۲۷۶ مدرسه با ۳۴۷ کلاس درس کانکسی در آذربایجانغربی وجود دارد
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی هم چنین با اشاره به اینکه ۲۷۶ مدرسه با ۳۴۷ کلاس درس کانکسی در آذربایجانغربی وجود دارد، می گوید: عملیات اجرایی برای حذف این کانکسها و تبدیل آنان به کلاسهای استاندارد آغاز شده است.
رحمانی با بیان اینکه در قالب طرح «شهید رضا پناهی» جمع آوری مدارس کانکسی در کشور شروع شده است، ادامه می دهد: در استان آذربایجان غربی نیز حذف کلاسهای درس کانکسی با بیش از ۱۰ دانش آموز در اولویت قرار دارد که در مرحله اول ۸۵ مدرسه با ۱۲۰ کلاس درس کانکسی با تأمین اعتبارات مالی مورد نیاز در سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار دارد که در مرحله احداث هستند و در صورت بهره برداری تحویل آموزش و پرورش استان میشوند.
پیگیر بهبود وضعیت مدارس و فضای آموزشی هستیم
نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به بازدیدهای انجام گرفته به همراه مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی از مدارس، اظهار کرد: در این بازدیدها مشکلات احصا شده و تا حد توان برای رفع آنها برنامه ریزی می شود.
مهدی عیسی زاده با تاکید بر اینکه باید وضعیت مدارس بهبود یابد، گفت: باید در زمینه نوسازی، تعمیرات و تجهیزات که معیوب شده اعم از کمک آموزشی و آزمایشگاهها، تصمیماتی خوب گرفته شود و این موارد نیز پیگیری می شوند.
وی با تاکید بر اینکه پیگیر بهبود وضعیت مدارس و فضای آموزشی هستیم، افزود: ان شالله موارد را در تهران و از طریق وزارت آموزش و پرورش نیز پیگیر هستیم تا فضای آموزشی مناسب را برای دانش آموزان و معلمان عزیز فراهم سازیم.
کمبود سرانه فضای آموزشی معضل است و باید اهتمام ویژهای نسبت به احداث مدارس شود چرا که از یک سو کمبود سرانه فضای آموزشی در آموزش و پرورش به ویژه در داخل شهرها باعث افزایش تراکم کلاسها شده و اگر برنامهای برای اصلاح آن وجود نداشته باشد این موضوع باعث افت کیفیت آموزشی در مدارس خواهد شد.
انتهای پیام/
ثبت دیدگاه