چهارشنبه‌ سوری، چهارشنبه سوزی نشود!
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
شناسه : 317638
2
چهارشنبه‌سوری‌های اصیل ما از چهارشنبه‌سوری آرام و بی‌سروصدا و همراه با بایاتی‌خوانی بزرگ‌خاندان به آوازخوانی مواد محترقه صنعتی تبدیل شده که اصلاً همخوانی با چهارشنبه‌سوری اصیل ندارد.
پ
پ

چهارشنبه‌ سوری یکی از آئین‌های سنتی و رسمی کهن است که ریشه در آداب و سنن مردم منطقه در آستانه نوروز دارد.

و بار دیگر روزها گذشت و تقویم ورق خورد تا به آخرین شب چهارشنبه سال یا همان چهارشنبه‌سوری رسیدیم، آئینی سنتی و رسمی کهن و دیرین است که درگذشته متفاوت از امروز بود.

در آذربایجان، با اینکه با گذر زمان و تغییرات اجتماعی و فرهنگی، برخی از آداب‌ورسوم سنتی این جشن دستخوش تغییراتی شده‌اند، اما چهارشنبه‌سوری همچنان به‌عنوان یکی از جشن‌های مهم جایگاه ویژه‌ای دارد.

از جمله این آئین‌ها می‌توان به روشن‌کردن آتش و پریدن از روی آن اشاره که آن را امروزه نیز شاهد هستیم و از دیرباز تاکنون نسل به نسل حفظ شده و به نسل امروزی رسیده است؛ ولی بااین‌حال، تغییراتی در نحوه برگزاری این جشن به چشم می‌خورد که نشان‌دهنده تأثیر تغییرات اجتماعی و فرهنگی بر سنت‌های قدیمی است.

در سال‌های اخیر که این جشن سنتی دچار تحریف شده و آئین‌های سنتی جای خود را به پدیده‌های صنعتی داده است؛ در مقابل «چهارشنبه‌سوری»، اصطلاح نوظهوری به نام «چهارشنبه سوزی» قرار گرفته است که نشانگر بروز و ظهور آئین‌های دلهره‌آور در این جشن باستانی است.

درحالی‌که چهارشنبه‌سوری ریشه در سنت‌ها و فرهنگ ایرانی دارد و به‌عنوان یک جشن مثبت و پر انرژی شناخته می‌شود، چهارشنبه سوزی نمایانگر جنبه‌های منفی و خطرات احتمالی است که می‌تواند نتیجه بی‌توجهی به اصول ایمنی باشد و لذا اهمیت آگاهی و رعایت ایمنی در این جشن بسیار مهم است تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود و جشنی امن و شاد برگزار گردد.

برافراشتن آتشی مختصر و پریدن از روی آن و خواندن اشعاری که در دل آن‌ها امیدواری و امیدافزایی موج می‌زد کجا و ترکاندن بمب‌هایی که علاوه بر سلامت خود سلامت چندین تن از افراد بی‌گناه را به خطر می‌اندازد کجا؟!

چهارشنبه‌سوری‌های اصیل ما از چهارشنبه‌سوری آرام و بی‌سروصدا و همراه با بایاتی‌خوانی های بزرگ‌خاندان به آوازخوانی مواد محترقه صنعتی تبدیل شده که اصلاً همخوانی با چهارشنبه‌سوری اصیل ندارد.

متأسفانه امروزه برخی از افراد، برهم‌زدن آسایش و امنیت مردم و ایجاد رعب و وحشت را با شادی و تفریح اشتباه گرفته و دست به هر اقدامی ناهنجاری در این شب می‌زنند و چه‌بسا در سال‌های گذشته در برخی از شهرها عابران و حتی افرادی که پشت پنجره خانه‌شان نظاره‌گر این شادی‌های دروغین بوده‌اند، دچار حادثه شده و برای همیشه در زندگی خود از نعمت یکی از اعضای بدن محروم شدند.

پس بیایید، چهارشنبه‌سوری خود را به چهارشنبه سوزی تبدیل نکنیم و با آئین‌هایی که ریشه در فرهنگ اصیل ما دارد این روز را گرامی بداریم.

رها آزاده

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.