عفّت در اسلام
۱۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۶:۰۱
شناسه : 260475
19

حجت الاسلام غلامرضا کبیری در یادداشتی با عنوان “عفت در اسلام” به مفهوم این موضوع و جلوه های آن پرداخته است.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، متن این یادداشت را در زیر می خوانید:

مفهوم عفّت

در لغت از “عفّ یعفّ عفّه عَفاف”  به معنای خودداری و امتناع کردن از هر گفتار و کرداری که حلال و خوب نیست، آمده و بنابراین عِفاف با کسر عین به معنای دواء و دارو می باشد که غلط مصطلح می باشد و در اصطلاح چنین تعریف کرده اند که عفت یک صفت انسانی و ملکه نفسانی و زینت باطنی است که موجب می شود تمام اعمال و حرکات و گفتار و پوشش انسان ، عفیفانه و فاقدرذیلت های شهوانی و هوس مآبانه باشد .

– جلوه های عفّت

  1. عفّت در اندیشه
  2. عفّت در گفتار
  3. عفّت در رفتار

الف) عفّت در اندیشه

عفّت در اندیشه یعنی دور داشت فکر از عرصه های ناهنجار و آلوده .

حضرت علی(علیه السلام) می فرمود :

(منْ کَثُرَ فِکْرُهُ فی المَعاصِی دَعَتْهُ إلَیْها) کسی که بسیار درباره گناهان بیندیشد ، بزهکاری ها او را به خویش فرا می خوانند.

ب) عفّت در گفتار

دین زندگی آموز اسلام ، برای گفتار و گفتمان ، ساز وکاری سعادت آفرین ارائه کرده است .

قرآن کریم وصف های گوناگونی را برای گفتارها بیان کرده است . مثل

1) گفتار «معروف»: شایسته

2) گفتار «حسن» : نیکو

3) گفتار «احسن» : نیکوتر

4) سخن «لیِّن» : نرم و ملایم

5) کلام «بلیغ» : رسا و پیراسته

6) گفتار «سدید» : محکم و استوار

7) قول «کریم» :سخن ارجمند

ج) عفّت در رفتار

پرواپیشگی در رفتار و عفاف گرایی در کردار ، عرصه های گوناگون زندگی فردی و اجتماعی را فرا می گیرد .

مانند عفّت در پوشش ، یعنی گزینش جامه ای که با هویّت دینی ، هنجارهای اخلاقی ، شخصیت والای انسانی و ارزش های متعالی اجتماعی ، سازگار باشد و حوزه ارتباطهای انسانی را به نمایشگاهی از جلوه های بدنی و دوخت و دوز مُدگرایانه تبدیل نکند .

عرصه های فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی جلوه گاه عریان نمایی های هوس انگیز و خردسوز نگردد و به جای تجلّی عقلانیت ، دین ورزی ، اخلاق پیشگی و انسانیّت ، حیوانیّت لجام گسیخته به میدان نیاید .

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.