شورای نگهبان نبض نظام اسلامی و ضامن سلامت نظام
۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۹:۴۳
شناسه : 263526
7

با توجه به وظایفی که برای شورای نگهبان در قانون اساسی عنوان شده و نقش این نهاد نظارتی، می توان شورای نگهبان را حافظ اسلامیت نظام و پاسدار قانون اساسی دانست

پ
پ

به گزارش زرین خبر، در 26تیرماه سال59 به موجب اصل ۹۱ قانون اساسی و به منظور پاسداری از احكام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورایی به نام شورای نگهبان به حکم امام خمینی(ره) تشكیل ‏شد.

شوراي نگهبان در نظام جمهوري اسلامي ايران يكي از مهم‏ترين نهادهاي حكومتي به شمار مي آيد و شباهت زيادي با بعضي از نهادهاي حافظ قانون اساسي در تعدادي از كشورها مانند «دادگاه قانون اساسی» در ترکیه، «محکمه ‌النقد» در مصر، «شورای قانون اساسی» و «دیوان عالی عدالت» در فرانسه، «دادگاه قانون اساسی» در آلمان،«مجلس نمایندگان» و «سنا» در آمریکا، «مجلس عوام» در انگلستان و «دادگاه قانون اساسی» در روسیه دارد كه با وجود برخي تفاوت ها، از حيث ساختار و نوع مسئوليت ها با يكديگر شباهت هاي فراواني داشته و نقش نظارتی دارند.

شورای نگهبان قانون اساسی که وظیفه نظارت استصوابی را دارد، از دوازده عضو تشکیل شده که شش عضو از این 12 عضو فقهایی هستند که با حکم رهبر عزل و نصب می‌شوند و شش عضو دیگر حقوقدانانی هستند که با معرفی رییس قوه قضاییه و رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند.

در جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان در کنار نظارت بر قانونگذاری و تفسير قانون اساسي ، نظارت بر انتخابات نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه پرسی را در کشور را هم بر عهده دارد که نظارت به معنای « مراقبت کردن » و استصواب به معنای « مصلحت خواهی کردن » است و در اصطلاح سیاسی چنین است که : شورای نگهبان، چشم بینای نظام برای انتخابات است.

با توجه به وظایفی که برای شورای نگهبان در قانون اساسی عنوان شده و نقش این نهاد نظارتی، می توان شورای نگهبان را حافظ اسلامیت نظام و پاسدار قانون اساسی دانست که وظیفه خطیر و مهمی است.

امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران در جهت تبیین جایگاه شورای نگهبان می فرمایند: من به این آقایان هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد می‌شود و در آخر، رژیمی را ساقط می‌نماید. لازم است همه به طور اکید به مصالح اسلام و مسلمین توجه کنیم و به قوانین، هر چند مخالف نظر و سلیقۀ شخصی‌مان باشد احترام بگذاریم و به این جمهوری نوپا که مورد هجوم قدرت‌ها و ابرقدرت‌هاست وفادار باشیم.

مقام معظم رهبری هم در تبیین جایگاه شورای نگهبان می فرمایند: ” شوراى نگهبان، عماد ملت و دین و مایه‌ى اطمینان و سکینه‌ قلب مؤمنین است و در حقیقت نبض نظام اسلامى به شمار مى‌رود. وقتى شوراى نگهبان مثل همه‌ى دوره‌هاى گذشته‌ى آن قوى و قاطع و دقیق باشد، موجب آرامش کسانى مى‌شود که دلشان براى اسلام مى‌تپد و آرزویشان تحقق اهداف اسلامى و شریعت حقه‌ى نبویه است. و اگر خداى نکرده روزى شوراى نگهبان تضعیف بشود – چه تضعیف حیثیتى، و چه تضعیف هویتى و درونى – مطمئناً ضربه‌ى جبران‌ناپذیرى به انقلاب خواهد خورد.”

در همین باره امام جمعه میاندوآب در مورد اهمیت و جایگاه شورای نگهبان می گوید: شورای نگهبان حافظ نظام جمهوری اسلامی ایران و تقویت آن نیز تقویت نظام جمهوری اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده با اشاره به اینکه مخالفت با شورای نگهبان در واقع مخالفت با اسلام و قانون است، اظهار کرد: شورای نگهبان ضامن سلامت نظام است و هرکس با شورای نگهبان مخالفت کند در واقع خیانت به دین اسلام و قرآن محسوب می‌شود.

وی می افزاید:  وظیفه آحاد مردم و مسئولین این است که شورای نگهبان را جزو خطوط قرمز قرار داده و از دستورات این شورا تبعیت کنند تا کشور در مسیر صحیح و هدفمند در پیش باشد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.