فرهنگ سازی راه حل رفع معضل سد معبر/ شهروندانی که بلای شهر می شوند
۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
شناسه : 272119
3

باید با رویکرد فرهنگی معضل سد معبر را حل کرد و همه افراد دخیل در این موضوع باید به وظیفه خود عمل کنند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، معبر همانطور که از نامش پیداست به معنی محل عبور می‌باشد و اصطلاحاً به محلی اطلاق می‌گردد که از آن برای عبور و مرور استفاده می‌شود و در اثر تفکیک اراضی موضوع ماده ۱۰۱ قانون شهرداری ایجاد می‌گردد و وظیفه ماموران سد معبر نیز شناسایی و رفع سد معبر است.

در این میان بارها پیش آمده که وقتی می خواهیم از خیابانی عبور کنیم؛ به دلیل وجود برخی موانع تغییر مسیر داده و از سمتی به سمت دیگر برویم و شاید هم در مواجه با این شرایط از خود پرسیده ایم که چرا این موانع ایجاد شده اند موانعی که شاید توسط دست فروشان و یا شاید هم توسط مغازه داران ایجاد شده اند.

از سوی دیگر مدیران شهری نیز همواره بر امر مقابله با سد معبر تاکید می کنند و آن را از اولویت های خود می دانند ولی به راستی ریشه اصلی این معضل چیست و چرا لاینحل است؟

در نخستین وهله که به موضوع سد معبر می نگریم، دست فروشان به ذهن آدمی خطور می کند و عمیق تر که به موضوع نگاه می کنیم، خیابان های شهر را پر از دستفروشان دوره گردی می بینیم که به دلایلی مانند بیکاری و یا بیکار شدن از کار هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

البته این موضوع هم برای خود داستانی دارد، از یک سو ممکن است ما در شمار شهروندان معترضی باشیم که از سد معبر گلایه دارن و از سوی دیگر جزو آن دسته از افرادی باشیم که باید به یک دست فروش که برای کسب روزی حلال از سر ناچاری به دست فروشی رو آورده است، حق بدهیم و از سوی دیگر ممکن است از آن دسته افرادی باشیم  که به مغازه داران حق داده و دست فروشان را مانعی برای فعالیت آنها بدانیم.

واقعیت امر این است که سد معبر، در منظر عمومی هم موجب آلودگی بصری و برهم خوردن آرامش شهر و شهروندان و مخدوش شدن مبلمان شهری می‌شود و بهترین راه حل این معضل این است که نهادهای متولی، بر فرهنگ سازی در زمینه آگاهی افراد با حقوق شهروندی و حق و حقوق خود توجه داشته باشند چرا که سد معبر را نمی توان تنها در دست فروشی خلاصه کرد و هستند بسیاری از مغازه دارانی که  که از حریم مغازه خود به بیرون تجاوز کرده و پیاده رو را هم حریم مغازه خود به حساب آورده اند.

از سویی درست است که ماموران سد معبر مسئولیت رفع سد معبر را دارند ولی این موضوع باید با کرامت انسانی انجام گیرد و از توهین و یا برخورد به هر نوعی از سوی دو طرف خودداری شود.

باید با رویکرد فرهنگی این معضل را حل کرد و این را متوجه بود که بر اساس تبصره 6 ماده 96 مجموعه قوانین و مقررات شهرداری ها اراضی، کوچه ها، میدان ها، خیابان ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب شده و تعرض در این معابر، تخلف تلقی می شود و می بایست شهرداری ها با متخلفان برخورد کنند.

تبصره 1 ماده 55 قانون شهرداری ها نیز بیان می کند که سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدان ها و پارک ها و باغ های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق به وسیله مأمورین خود رأساً اقدام کند.

و از سوی دیگر شهرداری در کنار فرهنگ سازی و هم چنین نهادهای متولی و دخیل در این موضوع مانند اصناف که می توانند با آموزش بازاریان در مورد حقوق شهروندی و معضل سد معبر، می توان با ایجاد مکانی برای فعالیت دست فروشان، آنها را به این مکان هدایت کرد تا شاید پدیده دست فروشی از سطح شهر و مشکلات بعدی آن برچیده شود و دیگر شاهد فرصت طلبی برخی افراد برای خوراک سازی برای دیگران نباشیم.

هم چنین این را باید در نظر داشت که مقابله با سد معبر نیازمند عزم جدی مردم بوده و در این میان رعایت حقوق شهروندی یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه عموم مردم و بخصوص فروشندگان قرار گیرد و به این امر توجه کنند که خودشان نیز از ساکنان همین شهر هستند.

اگر اینگونه باشد دیگر شاهد کلیپ هایی مانند ضرب و شتم یک دست فروش توسط یکی از ماموران سد معبر شهرداری که در چند ماه گذشته نقل محافل عمومی در این شهر تبدیل شد و واکنش های مختلفی را در پی داشت و نیز کلیپی دیگر که این بار با عنوان برخورد نامناسب با دست فروشان منتشر شده است، نخواهیم بود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.