سیاست خارجی ما از برجام شروع نشده و به برجام نیز ختم نمی شود/ اعتماد مردم را به بورس برمی‌گردانیم
۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
شناسه : 294802
14
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در اولین نشست خبری خود گفت: سیاست خارجی دولت ما، از برجام شروع نمی شود و از برجام هم شروع نخواهد شد؛ ما تعامل را با همه کشورهای دنیا بر اساس یک اصل و تعاملی متوازن را بر اساس سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران عصر امروز (دوشنبه) در اولین نشست خبری به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران در ابتدا ضمن تبریک دهه کرامت به ملت ایران و تقدیر و تشکر از رسانه ها اظهار داشت: حماسه ملت بزرگ ایران در ۲۸ خرداد ماه امسال به دنبال حماسه های بسیاری که مردم عزیزمان در مقاطع مختلف خلق کردند جلوه ایست از حضور با اراده مردم عزیزمون و پیام مهمی این حضور برای همه جهانیان داشت.

وی افزود: این حضور با معنا و گسترده مردم عزیزمان علی رغم شرایط کرونایی، دشمنی های بسیار و ایجاد جنگ روانی از طرف دشمنان ملت ایران، علی رغم برخی گله مندی ها که از شرایط موجود داشتند صورت گرفت.
آیت الله رئیسی گفت: پیام حضور مردم پیام ملت و انسجام ملی و ضرورت تغییر در وضعیت و شرایط اقتصادی و زندگی آنها و پیام مبارزه با فساد، فقر، تبعیض و در یک کلمه اجرای عدالت در تمام شئون زندگی مردم بود.
وی ادامه داد: پیام ملت ایران پیام پافشاری بر ارزش های انقلاب  شکوهمند انقلاب و تداوم راه امام بزرگوار ما و شهدای انقلاب اسلامی، به ویژه سردار سلیمانی بود.
رئیس‌جمهور منتخب گفت: مردم ما این پیام را در لبیک گفتن به فرمان رهبری داشتند و این پیام باید برای دولت مردمی شنیده شود و به عهدی که با مردم بستیم باید وفادار باشیم و وفاداری به این عهد به این معناست که تلاش برای حل مشکلات مردم و گره ها داشته باشیم.
رئیسی افزود: با توکل بر خدا و  اعتماد به داشته های ملت ایران و نیروی انسانی متراکم به ویژه جوانان و با ذخایر ارزشمندی که کشور از آن بهره مند است انشالله وضعیت به نفع مردم تغییر خواهد کرد.
آیت الله رئیسی در ادامه تشریح کرد: من ضمن ارج نهادن به همه خدماتی که بعد از پیروزی انقلاب توسط دولت های مختلف انجام شده و علی رغم همه تلاش ها، در برخی از حوزه ها به دلیل کم توجهی ها و سو مدیریت ها و عدم توجه به داشته های بسیار داخلی که کشور از آن برخوردار است، باید کشور در جهت اجرای عدالت که محور تحول در این دوره مدیریت قرار گیرد.
رئیس‌جمهور منتخب تاکید کرد: باید به تمام اسناد بالادستی و سیاست های کلی نظام توجه شود و ما در آستانه تشکیل دولت جدید برنامه توسعه هفتم را به همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی دنبال خواهیم کرد.
وی افزود: تلاش می کنیم که اقدامات ما در جهت گره گشایی مردم حرکت کند و امید را به مردم بازگرداند و اعتمادی که بنا به دلایلی مخدوش شده، به مردم باز گردد.
رئیس قوه قضاییه گفت: باید احساس مردم این باشد که این دولت، دولت اعتمادساز و امید آفرین است؛ دولت دولت یک جناح و حزب نخواهد بود و مدیران آن کسانی خواهند بود که دغدغه مردم دارند و این افراد در جای جای کشور همکار ما خواهند بود؛هر کس دلش برای مردم بتپد همکار دولت ما خواهد بود.
آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانشان در خصوص بعد سیاسیت خارجی تصریح کرد: دنیا باید بداند که با حضور مردم شرایط تغییر کرده است و باید بفهمند که فشار حداکثری به مردم ما اثر نکرده است.
وی با بیان اینکه سیاست خارجی دولت ما، از برجام شروع نمی شود و از برجام هم شروع نخواهد شد؛ افزود: ما تعامل را با همه کشورهای دنیا بر اساس یک اصل و تعاملی متوازن را بر اساس سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد.
آیت الله رئیسی ادامه داد: هر مذاکره ای که منافع ملی در آن تامین شود مورد حمایت خواهد بود ولی معیشت مردم را به مذاکره گره نخواهیم زد. ما مذاکره برای مذاکره را دنبال نخواهیم کرد و هر مذاکره ای باید نتیجه و آورده ای برای ملت ایران داشته باشد.
رئیس جمهور منتخب مردم در پاسخ به اصلی ترین برنامه دولت برای حل مشکلات معیشتی گفت:در روز آغاز کار دولت اعلام می کنیم تمام بستر های فساد زا که ایجاد رانت در کشور می کنم خاتمه پیدا کند.
وی افزود: اولین اقدام ما مسئله توجه به وضعیت اشتغال و مسکن خواهد بود که دست اندرکاران این بخش باید حضور فعال با مشارکت مردم داشته باشند.
آیت الله رئیسی در پاسخ به اینکه چه پیامی برای آمریکا و اروپا داریم و برجام را احیا خواهید کرد گفت: برجام را آمریکا نقض کرد و اروپا به تعهدات خود عمل نکرد،  به آمریکا می گویم برگردید و به برجام عمل کنید و به اروپایی ها می گویم به تعهدات خود عمل کنید، مردم از دولت مردمی می خواهند احقاق حق کنیم و ما حق آنها را پیگیری می کنیم.
رئیس جمهور منتخب در پاسخ به این سوال که برای رفع تولید چه برنامه ای دارید گفت: شعار سالهای اخیر زونق اقتصادی و تولید است، نقدینگی باید مدیریت شود که ما آن را در اولویت قرار می دهیم، سازوکارهایی که نقدینگی به طرف تولید رود دستور کار ما خواهد بود.
وی ادامه داد: تولید را پرجاذبه خواهیم کرد، تا نقدینگی به سمت تولید برود این اقدام با اقدامات امکان پذیر است، دولت برنامه هایی را دنبال خواهد کرد ، مالیات را برای تولید می کاهیم و برای اقدامات غیر مولد ایجاد مالیات می کنیم.
آیت الله رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا برای موثر بودن برجام باید کل تحریم ها رفع شود و اینکه تیم مذاکره کننده را حفظ می کنید یا نه گفت: تیم سیاست خارجی من در حال بررسی گزارشات تیم مذاکره کننده است. رفع تحریمها و راستی ازمایی محور سیاست خارجی ماست. این سوال است که چرا وقتی دولت و ملت ایران به تعهدات خود عمل کرد آمریکا کوتاهی کرده است. اروپا هم باید پاسخ دهد که چرا به تعهدات خود عمل نکرده است.
رئیس جمهور منتخب درباره اینکه آیا می دانید چه کشوری را با چه آمار اقتصادی تحویل گرفتید یا نه؟،گفت: مراکز رسمی و دستگاه ها ارائه آمار می کنند آمارها از دید ملت و متخصصین پنهان نیست، اختلاف آماری هست اما آمار پنهان نیست مردم هم باید بدانند در چه وضعیتی دولت جدید کار خود را شروع می کند. ما وضع مطلوب و وضع موجود را ترسیم می کنیم و تلاش می کنیم وضع موجود را به مطلوب نزدیک کنیم. آنچه ملت از دولت می خواهد این است که عمل به وعده های خود را فراموش نکند با ارتباطی که با مردم دارم شاید هفته ای یکبار و بعد ماهی یکبار و در نهایت این ارتباط را برای حل مشکل برای خود حفظ خواهم کرد. این نشست با رسانه ها نشست آغاز است نه انجام رسانه ها دغدغه ها را دنبال کند و دولت دیدگاه های خود را تبیین کند تا مشکلات مردم حل شود. اگر مشکلی باشد با مردم در میان خواهیم گذاشت.
رئیسی در پاسخ به این سوال که سازمان عفو بین الملل درباره نقش شما در اعدام ها گزارشاتی ارایه کرده این چه تاثیری دارد کفت:از ابتدای مسئولیت به عنوان یک حقوق دان مدافع حقوق ملت بودم‌ آنها که اتهام می زنند بدانند ما در جایگاه مدعی هستیم اقدامات من همواره در جهت حقوق بشر بوده با کسانی که دست به حرکات داعشی و اقدامات ضد امنیتی زدند در دستگاه قضا مدعی حقوق انسانها بودم. کسانی که نقض حقوق بشر می کنند  باید پاسخگو باشند که چگونه حقوق ملت ها را زیر پا می گذارند. افتخار من آن است که در کسوت دادستان دفاع از امنیت و آسایش مردم دانستم امروز هم در کسوت ریاست جمهوری خود را موظف می دانم از حقوق انسانها دفاع کنم کسانی که مدعی حقوق بشر هستند با ایجاد داعش تاامنی را به جان مردم انداختند ماخذه شوند دنیا به آرامش می رسد و ملت ها در  آرامش به سر می برند.
رئیسی در پاسخ به این سوال که دغدغه دلسوزان انقلاب افزایش نارضایتی مردم از مسئولان است، برنامه شما برای احیا سرمایه اجتماعی چیست گفت:خود را خادم جمهور می دانم چه کسانی که به من رای دادند چه کسانی که رای ندادند خودم را خادم همه می دانم و نسبت به کاهش هزینه های اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی اقدام خواهم کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا حاضر به دیدار با رئیس جمهور آمریکا هستید گفت:خیر
آیت الله رئیسی درپاسخ به این سوال که اولین اقدامات برای جبران خسارت در بورس چیست گفت:اعتماد مردم را باز خواهیم گرداند، دولت بورس را یه عنوان یک قلک برای خود قرار نخواهد داد که کسری بودجه خود را جبران کمد، سهام های خرد ایجاد می کنیم، سازوکارهای نظارتی و صندوق توسعه از ایجاد تکانه های بورس جلوگیری خواهد کرد. عمق دادن به بورس را دنبال می کنیم، شرکت هایی که آماده هستند و می توانند در بازار بورس عرضه شوند زا تسهیل می کنیم.
 رئیسی درپاسخ به این سوال که نظرتون درباره مذاکره با دولت بایدن چیست و پیشنهاد توافق جامع تر با ایران که برنامه موشکی و منطقه ای را پوشش دهد گفت: چرا دولت اقای بایدن پاسخگو نیست، پیشنهاد می کنم به تعهدات خود عمل کند و تحریم ها را رفع کنند ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارند و دلیلش عهد شکنی آمریکا و عمل نکردن اروپا به تعهداتش است. مسائل منطقه ای و موشکی قابل مذاکره نیست مسائلی که مذاکره شده عمل نشده چگونه می خواهند درباره موضوعات جدید مذاکره کنند.
رئیس جمهور منتخب مردم درباره سیاست دولت آینده برای احیا برجام گفت: اقدامات هسته ای ما مسالمت آمیز است و تاکنون اقداماتی بوده که براساس اعلام سازمان های بین المللی در چارچوب مقررات بوده پس چرا موانعی را پیش پای جمهوری اسلامی ایران قرار می دهند.
آیت الله رئیسی در پاسخ به این سوال که ارتباط شما با آقای بهشتی و سیره وی چیست گفت: بهشتی جلوه ای از سیاه دلی منافقین و حمایت مدعیان حقوق بشر از این قاتلان است چرا قاتلان شهید بهشتی و رجایی و باهنر امروز کشورهای اروپایی را پناهگاه خود دیدند. شخصیت آیت الله بهشتی جامع بود، عدالت خواهی معنویت و حق خواهی محور شخصیت ایشان بود به نظرم توجه به مردم و مردم باوری ویژگی شاخص شهید بهشتی بود. شهید بهشتی و امام مردم را باور داشتند من هم تاکید دارم مردم داری و توجه به ساختارسازی برای نظام را مورد توجه برای مدیریت انقلابی مهم بدانم.
وی درباره کابینه آینده گفت: من مستقل وارد میدان شدم از همه کسانی که حمایت کردند تشکر می کنم اما برای تشکیل دولت ففط وامدار مردم می دانم و نگاهم انقلابی بودن، فسادستیز بودن و مردمی بودن است.  رسانه ها گمانه زنی نکنند محور  دولت آینده شایسته سالاری خواهد بود.
در حال تکمیل….

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.