سایه غفلت بر سیاست های کلی “جمعیت”/ افزایش جمعیت نیازمند تغییر سبک زندگی و کار فرهنگی
۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۸:۰۰
شناسه : 298256
3
نادیده گرفتن و یا کم کاری دولت ها در مورد مسئله جمعیت سبب شده تا زنگ خطر در این باره به صدا درآید تا جایی که برخی کارشناسان معتقدند اگر تغییری در این روند رشد ایجاد نشود تا 30 سال آینده با جمعیتی پیر در کشور مواجه خواهیم بود.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، مسئله جمعیت از موضوعات مهمی است که در اقتدار ملی، پویندگی و بالندگی کشور و توسعه و پیشرفت کشور نقش مهمی دارد.

در همین راستا بود که در۳۰ اردیبهشت سال ۹۳ رهبر معظم انقلاب سیاست های کلی  جمعیّت  را با عنایت به اهمیّت مقوله جمعیّت در اقتدار ملّی؛ و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیّت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، ابلاغ کردند.

پس از این ابلاغیه نیز رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی ها و دیدارهای مختلف بر لزوم اهمیت توجه به مسئله جمعیت تاکید کرده و بارها و بارها  درباره مسئله  ازدواج جوانان و راه‌های تسهیل آن  و مسئله  فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به ‌سمت پیری جمعیت  تذکر داده اند.

امروز برای همه کسانی که نسبت به آینده ایران توجه داشته و دور اندیشی دارند، مسئله جمعیت یک مسئله بنیادی و کلیدی به شمار می رود اما نادیده گرفتن و یا کم کاری دولت ها در مورد مسئله جمعیت سبب شده تا زنگ خطر در این باره به صدا درآید تا جایی که برخی کارشناسان معتقدند اگر تغییری در این روند رشد ایجاد نشود تا ۳۰ سال آینده با جمعیتی پیر در کشور مواجه خواهیم بود.

لزوم اصلاح سیاست‌های جمعیتی با محوریت افزایش جمعیت

در این زمینه نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی در سخنانی، اصلاح سیاست‌های جمعیتی با محوریت افزایش جمعیت را خواستار شد و گفت: این رویه باید به عنوان دغدغه اصلی فرهنگی مدیران باشد و سیاست‌های فرهنگی برای افزایش جمعیت در بین خانواده‌ها باید گسترش پیدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی با اشاره به اینکه مساله جمعیت‌ و فرزندآوری در اولویت مسوولان استان و کشور باشد، ادامه داد: موضوع جوان‌سازی جمعیت باید مورد توجه مسوولان باشد.

امام جمعه ارومیه اظهار کرد: اگر فرزند‌آوری به روال قبل ادامه داشته باشد، جمعیت جوان در سطح جامعه کاهش می‌یابد که این بزرگترین آسیب به کشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی بیان کرد: مسئولان فرهنگی باید موضوع فرزندآوری را فرهنگ‌سازی کرده و مسوولان اجرایی طرحی را تصویب کرده و به آن عمل کنند.

تغییر سبک زندگی، راه حل مشکل پیری جمعیت

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری نیز با اشاره به مسئله جمعیت و اهمیت آن، اظهار کرد:  باید مراقب نفوذ سبک زندگی غربی در جامعه بود  چرا که وقتی سبک زندگی غربی در جامعه ما نفوذ پیدا کند باعث می شود که جوانان دیر ازدواج کنند و در نتیجه آن تمایل دارند که فرزندان کمتری داشته باشند.

حجت الاسلام عسگر دیرباز با تاکید بر اینکه هر جا به آموزه های دینی عمل کردیم موفق بودیم، گفت: آموزه های دین مبین اسلام به همه ابعاد زندگی توجه کرده ولی برخی از افکار در دنیا از این آموزه ها به دور بوده و سیاست آزمون و خطا را به پیش می برند.

وی با بیان اینکه باید زمینه را برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مهیا کنیم، تصریح کرد: اگر بخواهیم منویات مقام معظم رهبری را در زمینه افزایش جمعیت پیاده کنیم اول باید فکر و سپس سبک زندگی را عوض کنیم و سبک زندگی اسلامی را الگوی خود کنیم.

دیرباز با تاکید بر فرهنگ سازی سبک زندگی اسلامی، افزود: امروز وظیفه ما فرهنگ سازی است تا با تغییر سبک زندگی به سبک زندگی اسلامی، زمینه حل مشکل جمعیت را فراهم کنیم.

زنگ خطر کاهش  رشد جمعیت کشور

مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب نیز در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر، اظهار کرد: متاسفانه در سال های اخیر به صورت کلی با کاهش نرخ رشد جمعیت روبرو هستیم.

سهراب حیدری افزود: با ادامه روند فعلی نرخ رشد جمعیت و باروری در حدود ۳۰ سال آینده با معضل جمعیت جوان و نیروی کار فعال روبرو خواهیم بود که این یک زنگ خطر به شمار می رود.

وی با بیان اینکه هم اکنون هرم سنی کشور در حال تغییر است، گفت: کاهش نرخ فرزندآوری دلیل این تغییر هرم سنی بوده و متاسفانه در سال های اخیر شدت یافته است و طبق آمار ارائه شده نرخ فرزندآوری به ۱/۷ رسیده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری چندین سال است نسبت به این موضوع هشدار می دهند، اظهار کرد: در این راستا لازم است همه مسئولان احساس مسئولیت کرده و دست به دست هم داده و در راستای کاهش دغدغه هایی که به عنوان دلایل کاهش نرخ رشد جمعیت، عنوان می شوند قدم برداریم.

تغییر سبک زندگی از عوامل کاهش جمعیت است

خیری کارشناس مسائل اجتماعی نیز در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر با تاکید بر فرهنگ سازی در راستای رشد جمعیت،اظهار کرد: مسئله سبک زندگی یکی از موضوعاتی است که متاسفانه گرایش به سبک زندگی غربی در کاهش فرزندآوری تاثیرگذار بوده است.

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی افزود: باید با اقدامات فرهنگی مناسب و ترویج سبک زندگی اسلامی، و اتخاذ سیاست های تشویقی لازم، خانواده ها را به سمت فرزندآوری سوق داد.

وی با بیان اینکه متاسفانه تک فرزندی در جامعه رواج یافته است، اظهار کرد: مسئله جمعیت، موضوعی مهم برای کشور است و نیاز به یک عزم جدی دارد و همه باید اهتمام ویژه برای این موضوع داشته باشند.

باید گفت مسئولان کشور باید با برنامه‌ریزی صحیح، دقیق و حساب شده و رفع موانع موجود در فرزندآوری مردم و  با فرهنگ سازی و اتخاذ سیاست های تشویقی در این زمینه قدم های اساسی بردارند تا در آینده نزدیک با چالش جدی در حوزه جمعیتی که می تواند یک تهدید نیز به شمار رود، مواجه نباشیم و در این زمینه وظیفه دولت سیزدهم هم بسیار سنگین بوده و باید در راستای تحقق سیاست های کلی  جمعیّت ابلاغی مقام معظم رهبری که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است، اقدامات لازم را انجام دهد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.