جوانی جمعیت؛ دغدغه انکارناپذیر امروز
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
شناسه : 314506
4
امروزه مسئله جمعیت به یک موضوع اساسی در کشور ما نیز تبدیل شده و در واقع یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی پیش روی کشور است.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، جمعیت، یکی از مهم‌ترین و در واقع اصلی‌ترین ثروت یک کشور به شمار رفته و ارتباط مستقیم با توسعه، پیشرفت و اقتدار یک کشور دارد.

افزایش جمعیت به همراه تغییرات ساخت جمعیتی، مانند پیری جمعیت، کاهش باروری و مهاجرت، تأثیرات گسترده‌ای بر منابع طبیعی، توسعه پایدار، رفاه انسانی و کیفیت زندگی دارد.

امروزه مسئله جمعیت به یک موضوع اساسی در کشور ما نیز تبدیل شده و در واقع یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی پیش روی کشور است.

اهمیت موضوع جوانی جمعیت تا جایی بوده که رهبر معظم انقلاب در سال ۹۳ سیاست‌های کلی جمعیت را در ۱۴ بند با عنایت به اهمیّت مقوله جمعیّت در اقتدار ملّی و باتوجه‌به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیّت کنونی کشور به‌عنوان یک فرصت و امتیاز و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال‌های گذشته به همه دستگاه‌ها ابلاغ نمودند.

از سوی دیگر بر اساس هشدار کارشناسان و آمارهای ارائه شده، کشور ما در حرکت به سمت پیری روند سریعی را طی می‌کند و اگر تغییری در روند رشد نامناسب فعلی ایجاد نشود تا ۳۰ سال آینده با جمعیتی پیر در کشور مواجه خواهیم بود.

تصویب قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»

قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» یکی از طرح‌هایی بود که به‌منظور استفاده از پتانسیل جوانی جمعیت و حل مشکلات مربوط به آن تصویب شده است.

این قانون در سال ۱۴۰۰ از سوی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تأیید و از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شده و شامل مواد و تبصره‌هایی است که به موضوعات مختلفی مانند تشویق به ازدواج، حمایت از باروری، تسهیل در تأمین مسکن، ارتقای سلامت خانواده، توسعه فرهنگ و ارزش‌های خانوادگی، ایجاد فرصت‌های شغلی و آموزشی برای جوانان و غیره می‌پردازد.

پیری جمعیت، تهدیدی بزرگ برای جامعه است

در این زمینه امام‌جمعه میاندوآب در گفتگویی که با خبرنگار ما داشت با بیان اینکه نیروی انسانی یکی از مولفه‌های قدرت کشور است، گفت: امروز جوان شدن نیروی انسانی کشور، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور و ضروری‌ترین فرائض است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید حسن‌زاده با بیان اینکه معضل پیری جمعیت، خطری است که جامعه را تهدید می‌کند، گفت: پایین آمدن نرخ باروری و افزایش سن ازدواج زنگ خطر بوده و نباید روال فعلی جمعیت کشور ادامه یابد.

وی افزود: جمعیت و نیروی انسانی جوان، ضامن قدرت کشور و به حرکت درآمدن چرخه اقتصاد و تولید در کشور است که اگر با شرایط فعلی به‌پیش رویم در این زمینه با بحران مواجه می‌شویم.

امام‌جمعه میاندوآب با تأکید بر اینکه امروز جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور است، تصریح کرد: اگر بخواهیم بحران جمعیت حل شود باید دست‌به‌دست هم دهیم و سیاست‌های تشویقی باید سریعاً اجرایی شود.

فرهنگ‌سازی گام مهمی برای رشد جمعیت است

یکی کارشناسی مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه مسئله جمعیت، موضوعی مهم برای کشور است، اظهار کرد: حرکت کشور به سمت پیری زنگ خطری است که باید آن را جدی گرفت.

 مهدی صادقی با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی گام مهمی برای رشد جمعیت است، گفت: متأسفانه ترویج سبک زندگی غربی و تک‌فرزندی یکی از موضوعاتی است که باید در این زمینه موردتوجه قرار گیرد.

وی گفت: باید چرایی اهمیت جوانی جمعیت تبیین شده و از سوی دیگر مسئولان در عملی‌شدن سیاست‌های تشویقی اهتمام ویژه داشته باشند.

جوانی جمعیت می‌تواند فرصتی باشد برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه و لذا مسئولان باید با برنامه‌ریزی صحیح، دقیق و حساب شده و رفع موانع موجود در فرزندآوری و بافرهنگ سازی و اتخاذ سیاست‌های تشویقی در این زمینه قدم‌های اساسی بردارند تا در آینده نزدیک با چالش جدی در حوزه جمعیتی که می‌تواند یک تهدید نیز به شمار رود، مواجه نباشیم.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.