نقش فرهنگ در موضوع جمعیت/ «فرزند کمتر، زندگی بهتر»؛ شعاری که به بحران منجر شد
۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۱
شناسه : 308839
5
فرهنگ‌سازی در امر ازدواج و جوانی جمعیت یکی از موضوعات مهمی است که باید موردتوجه بوده و متولیان امر در راستای آن اقدامات لازم را انجام دهند.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، موضوع جمعیت یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که ارتباط مستقیم با توسعه، پیشرفت و اقتدار یک کشور داشته و در واقع جمعیت و نیروی انسانی از ثروت‌های یک کشور به شمار می‌رود.

اهمیت موضوع جوانی جمعیت تا جایی است که رهبر معظم انقلاب در سال ۹۳ سیاست‌های کلی جمعیت را در ۱۴ بند با عنایت به اهمیّت مقوله جمعیّت در اقتدار ملّی و باتوجه‌به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیّت کنونی کشور به‌عنوان یک فرصت و امتیاز و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال‌های گذشته به همه دستگاه‌ها ابلاغ نمودند.

این موضوع نیز نشان می‌دهد که مسئله جمعیت یک مسئله بنیادی و کلیدی محسوب شده و اگر تغییری در روند رشد نامناسب فعلی ایجاد نشود تا ۳۰ سال آینده با جمعیتی پیر در کشور مواجه خواهیم بود که نتیجه شعار “فرزند کمتر، زندگی بهتر” بوده و اکنون یک زنگ خطر محسوب می‌شود و امروز همه کسانی که نسبت به آینده ایران توجه داشته و دوراندیشی دارند باید آن را موردتوجه قرار دهند.

«فرزند کمتر، زندگی بهتر»؛ شعاری که به بحران منجر شد

در این زمینه امام‌جمعه میاندوآب در گفت‌وگویی که با خبرنگار ما داشت با اشاره به اهمیت موضوع جمعیت، اظهار کرد: جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور و ضروری‌ترین فرائض مسئولان و آحاد مردم بوده که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید حسن‌زاده با بیان اینکه شعار “فرزند کمتر، زندگی بهتر” ایران را با بحران جمعیت مواجه ساخت، افزود: این شعار در واقع ترفند و حربه دشمنان بود که آن را ترویج دادند و متأسفانه امروز نتایج آن را می‌بینیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری دررابطه‌با موضوع جمعیت، افزود: پیری جمعیت کشور را تهدید می‌کند و نباید روال فعلی جمعیت کشور ادامه یابد که در آن صورت با بحران عدم جوانی جمعیت روبرو خواهیم شد.

امام‌جمعه میاندوآب با اشاره به موانع فرزندآوری که در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شناسایی شده است، گفت: امروز جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور است.

اهمیت کار فرهنگ‌سازی در امر ازدواج و فرزندآوری

یک کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: جمعیت یک مؤلفه قدرت بوده و جمعیت جوان نیز یک فرصت برای کشور و برای ایرانی بزرگ و آباد است.

مهدی صادقی به اهمیت کار فرهنگ‌سازی در امر ازدواج و فرزندآوری اشاره کرد و افزود: مشکل جوانی جمعیت، بیش از آنکه مشکل اقتصادی باشد مشکل فرهنگی است که نشان‌دهنده اهمیت مسئله فرهنگ در موضوع جوانی جمعیت است.

وی با اشاره به تلاش دشمنان برای ترویج سبک زندگی غربی در جامعه، افزود: سبک زندگی غربی، بنیان خانواده را نشانه گرفته و دشمنان ترویج آن را در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی دنبال می‌کنند.

این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه طبق بررسی‌های کارشناسی میزان ازدواج و فرزندآوری در بین قشر متمول کمتر از قشر ضعیف و متوسط جامعه است، گفت: این همان الگوگیری و تأثیرپذیری از سبک زندگی غربی است.

 تشکیل ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان و شهرستان‌ها

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی نیز در این زمینه در گفت‌وگویی که با خبرنگار ما داشت، با اشاره به ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط رئیس‌جمهور، اظهار کرد: در راستای اجراسازی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و بر اساس دستور وزیر کشور در همه استان‌ها و شهرستان‌ها ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تشکیل شد.

نیر الهامی افزود: این ستاد در سطح استان با ریاست استاندار و نیز در تمام شهرستان‌های آذربایجان غربی با ریاست فرمانداران تشکیل شده است.

وی با تأکید بر اینکه تمام دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرایی‌کردن ۷۳ ماده‌قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هستند، گفت: تلاش می‌کنیم تا ۷۳ ماده که در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آمده است در استان به‌صورت عالی عملیاتی شده و بر آن نظارت داشته باشیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی تصریح کرد: در کنار اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، جلسات و سفرهای شهرستانی را نیز پیگیر بوده و در این جلسات بحث اقناع مدیران و امر فرهنگ‌سازی را دنبال می‌کنیم.

الهامی در ادامه با بیان اینکه درخواست ما از دستگاه‌های متولی فرهنگ نیز همکاری در این زمینه است، افزود: درخواست داریم تا سمن‌ها و گروه‌های جهادی در امر پیاده‌سازی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در کنار دولت باشند.

مسئولان باید با برنامه‌ریزی صحیح، دقیق و حساب شده و رفع موانع موجود در فرزندآوری مردم و بافرهنگ سازی و اتخاذ سیاست‌های تشویقی در این زمینه قدم‌های اساسی بردارند تا در آینده نزدیک با چالش جدی در حوزه جمعیتی که می‌تواند یک تهدید نیز به شمار رود، مواجه نباشیم و در این زمینه وظیفه دولت سیزدهم هم بسیار سنگین بوده و باید در راستای تحقق سیاست‌های کلی جمعیّت ابلاغی مقام معظم رهبری که متأسفانه مورد غفلت واقع شده است، اقدامات لازم را انجام دهد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.