سال هایی با طعم اسارت و  شکنجه/ آزادگان اسوه های صبر و استقامت ملت ایران
۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۹:۴۳
شناسه : 289725
16

ایمان، بصیرت و صبر ویژگی بارز آزادگان است و آزادگان اسوه های صبر و استقامت هستند که در دوران اسارت با صبر و بردباری خویش، سبب روسفیدی ملت ایران شدند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، 31 شهریور سال 59 صدام حسین جنگی را علیه ایران آغاز کرد که هشت سال طول کشید، در این جنگ هشت ساله که ما با نام های “دفاع مقدس” و “جنگ تحمیلی” آن را می شناسیم، ایران اسلامی شاهد شهادت و از دست دادن 221 هزار و 682 نفر از جوانان و فرماندهان خود بود و همچنین این جنگ 554 هزار و 858 رزمنده جانباز نیز به یادگار گذاشت.

در پایان این جنگ هشت ساله حدود 40 هزار رزمنده ایرانی به اسارت نیروهای عراقی درآمدند و همچنین 70 هزار اسیر عراقی نیز در اختیار ایران بود که بعد از دو سال از آتش بس، مبادله اسیران جنگی میان ایران و عراق، در تاریخ 26مرداد 1369 آغاز و کار مبادله اسرا تا اسفند 1381 به طول انجامید.

به همین مناسبت 26 مرداد در تقویم کشورمان به نام سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی نام نهاده شده تا از رنج و مشقت های این عزیزان در دوران اسارت، قدردانی شود.

آزادگان سرافراز، سال های اسارت را تحمل کرده و 26 مرداد ماه با سربلندی و عزت به خاک ایران اسلامی گام نهادند و بسیاری از چشمان منتظر در این روز سرشار از اشک شوق دیدار با عزیزان خود شدند.

شهرستان میاندوآب یکی از شهرهایی است که نقش محوری در دوران دفاع مقدس و سال های بعد از آن داشته و  مردم غیرتمند این شهرستان دوشادوش هموطنانمان در جبهه های نبرد حق علیه باطل حاضر شده و در لشکر همیشه پیروز و خط شکن عاشورا به فرماندهی شهید مهدی باکری، حماسه ها آفریده اند.

این شهرستان در هشت سال دفاع مقدس 850 شهید و 182 آزاده و یک هزار و 533 جانباز و در راس همه آنها شهید مهدی باکری، فرمانده دلاور و رشید لشکر عاشورا را تقدیم نظام و انقلاب اسلامی کرده است که سندی بر ایثارگری مردم میاندوآب است.

معنی دفاع مقدس را نیز وقتی بهتر و بیشتر درک می کنیم که پای صحبت کسانی بنشینیم که با همه وجود در این  افتخار آفرینی سهیم بودند و با همه  هستی خود از آرمانهای مقدشان دفاع کردند و آزادگان نیز یکی از این افتخار آفرینان هستند که در لابلای خاطراتشان از تلاش برای نفوذ منافقین و شکنجه بعثی ها سخن به میان می آید.

شکنجه اسرای ایرانی در اردوگاهها

یکی از این آزادگان میاندوآبی که افتخار 40 درصد جانبازی و هفت ماه و سه روز سابقه اسارت را دارد، ابراهیم منصوری است که در دوران اسارت هم سلولی مرحوم ابوترابی بوده که در مورد اسارتش می گوید: در هویزه به محاصره افتادیم ، در نتیجه درگیری ها، ساعت یک بامداد بود که من از ناحیه دست راست زخمی شدم و چند تن از بچه ها نیز شهید شدند، تا صبح در آنجا بودیم وصبح نیز به همراه تعدادی از رزمندگان اسیر وبه بصره منتقل شدیم.

وی می گوید: در دوران اسارت آنقدر از سوی بعثی ها شکنجه می شدیم که از شدت شکنجه بیهوش می شدیم و زمانی که به هوش می آمدیم خود را در جای ناشناسی می دیدیم.

 ناکامی منافقین در اردوگاههای اسرا

مهدی اسماعیلی آزاده و ایثارگر دیگری است که در لابلای خاطراتش به تلاش منافقین برای جذب نیرو از اردوگاهها اشاره کرده و می گوید: در سال67 می خواستند از اردوگاهها نیرو جذب کنند ولی خوشبختانه نتوانستند به این هدف خود دست یابند و حتی جرات نکردند به اردوگاه های که رزمندگان ما در آنجا بودند نزدیک شوند و وحدت بین اسرا اجازه نداد منافقین کاری از پیش ببرند.

وی با بیان اینکه برخی مواقع کار به درگیری در کمپ ها نیز می کشید، می افزاید: افراد نفوذی نیز در کمپ ها داشتند ولی بازهم ناکام می ماندند و در برخی مواقع درگیری رخ می داد که حتی برخی از بچه ها را سه تا هفت روز به انفرادی بردند و وضعیت زندان انفرادی در اسارت را آزادگان بهتر می دانند.

آزادگان؛ جلوه ای از ایمان و بصیرت

با مروری بر خاطرات آزادگان به خوبی می توان فهمید که بصیرت وصبر و استقامت ویژگی برجسته اسرا در دوران اسارت بوده است که توانسته اند با تکیه بر خداوند متعال و با بهره گیری از آموزه های دین و با صبر و استقامت، این دوران سخت را تحمل کرده و به میهن اسلامی بازگردند.

آری، ایمان، بصیرت و صبر ویژگی بارز آزادگان است و آزادگان اسوه های صبر و استقامت هستند که در دوران اسارت با صبر و بردباری خویش، سبب روسفیدی ملت ایران شدند.

این رزمندگان اسلام و ایثارگری آنها بود که به رهبری امام خمینی(ره) و با تاسی از فرهنگ عاشورایی در مقابل دشمنان استقامت و انقلاب را حفظ کرده و پیروز میدان شدند و در سینه های این عزیزان اسراری وجود دارد که باید بر روی کاغذ بیایند تا با رشادت های آنان آشنا شویم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.