تاریخ : پنجشنبه, ۲۳ مرداد , ۱۴۰۴ Thursday, 14 August , 2025
کارشناس مسائل فرهنگی و سیاسی:

اربعین یک سرمایه فرهنگی عظیم است

  • کد خبر : 336084
  • 24 مرداد 1404 - 1:52
اربعین یک سرمایه فرهنگی عظیم است
کارشناس مسائل فرهنگی و سیاسی با اشاره به اینکه اربعین یک سرمایه فرهنگی عظیم است که می‌تواند در خدمت دیپلماسی عمومی قرار گیرد، گفت: اربعین فرصتی است برای بازخوانی این پیام‌ها و تجدید عهد با آرمان‌هایی که انسان را به‌سوی آزادی، کرامت و حقیقت هدایت می‌کنند.

مهدی صادقی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر» با اشاره به حضور میلیونی مردم در راهپیمایی اربعین، اظهار کرد: حضور گسترده مردم در راهپیمایی اربعین، فراتر از یک مناسک مذهبی، حامل پیام‌های عمیق اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی است.

این کارشناس مسائل فرهنگی و سیاسی افزود: حرکت عظیم پیاده‌روی اربعین نماد همبستگی، ایثار و عشق به حقیقت بوده و مردم با پای پیاده صدها کیلومتر را طی می‌کنند تا نشان دهند که آرمان‌های امام حسین (ع) هنوز زنده بوده و الهام‌بخش هستند.

وی با اشاره به اینکه مردم از اقشار مختلف، بدون تفاوت‌های قومی، مذهبی یا اقتصادی، در پیاده‌روی اربعین در کنار هم قرار می‌گیرند، گفت: این تجربه جمعی، حس تعلق اجتماعی را نیز تقویت کرده و می‌تواند در کاهش شکاف‌های اجتماعی مؤثر باشد.

صادقی با بیان اینکه اربعین در سال‌های اخیر به یک پدیده جهانی تبدیل شده است، تصریح کرد: حضور زائرانی از ده‌ها کشور، نشان‌دهنده جهانی‌شدن پیام عاشورا است و این حرکت، رسانه‌ای برای بیان مظلومیت، عدالت‌خواهی و مقاومت در برابر ظلم است.

این کارشناس مسائل فرهنگی و سیاسی اظهار کرد: در دنیایی که خشونت و بی‌عدالتی رو به افزایش است، اربعین صدای متفاوتی را به گوش جهانیان می‌رساند.

وی با بیان اینکه پیام عاشورا فراتر از زمان و مکان است، گفت: اربعین فرصتی است برای بازخوانی این پیام‌ها و تجدید عهد با آرمان‌هایی که انسان را به‌سوی آزادی، کرامت و حقیقت هدایت می‌کنند.

صادقی با بیان اینکه رسانه‌ها نقش کلیدی در شکل‌دهی به ادراک عمومی از راهپیمایی اربعین دارند، افزود: این مراسم، یک رویداد فراملی و فرامذهبی است که پیام‌های متعددی در خود از همبستگی و معنویت گرفته تا مقاومت و عدالت‌خواهی دارد و رسانه‌ها می‌توانند این پیام‌ها را به زبان جهانی ترجمه کرده و به مخاطبانی فراتر از جهان اسلام منتقل کنند.

این کارشناس مسائل فرهنگی با وجود اینکه راهپیمایی اربعین یکی از بزرگ‌ترین تجمعات انسانی جهان است؛ ولی رسانه‌های غربی یا آن را نادیده می‌گیرند، گفت: رسانه‌ها باید پیام‌هایی چون وحدت مسلمانان، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، خدمت بی‌منت، و مقاومت در برابر ظلم را برجسته کنند.

وی با اشاره به اینکه اربعین یک سرمایه فرهنگی عظیم است که می‌تواند در خدمت دیپلماسی عمومی قرار گیرد، تصریح کرد: با تولید محتوای چندزبانه، دعوت از خبرنگاران خارجی، و ایجاد پلتفرم‌های بین‌المللی برای روایت این مراسم، می‌توان پیام‌های اربعین را به جهان منتقل کرد و این نه‌تنها موجب شناخت بهتر اسلام و شیعه می‌شود، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز تعاملات فرهنگی و همدلی جهانی باشد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://zarinkhabar.ir/?p=336084

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰