کشت گیاهان کم آب بر توسعه یابد
۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
شناسه : 326129
0
 عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران:  عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: باتوجه‌به تغییرات اقلیمی و کاهش نزولات جوی در سال‌های اخیر توسعه کشت گیاهان کم آب بر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، آئین روز مزرعه و انتقال‌یافته‌های پژوهشی با موضوع توسعه کشت گراس‌های علوفه‌ای سردسیری چند ساله در شهرستان میاندوآب امروز با حضور محققین، پژوهشگران و متخصصین ملی، استانی و شهرستانی بخش کشاورزی در جمع کشاورزان، دامداران و مروجین این شهرستان در یک مزرعه تحقیقاتی واقع در بخش گوگ تپه میاندوآب برگزار شد.

 در این عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با اشاره به اهمیت توسعه کشت گیاهان کم آب بر، گفت: استان‌های آذربایجان غربی و شرقی از قطب‌های مهم دامپروری و تولید علوفه در کشور هستند.

 بابک ناخدا افزود: باتوجه‌به تغییرات اقلیمی و کاهش نزولات جوی در سال‌های اخیر توسعه کشت گیاهان کم آب بر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 وی گفت: گراس‌های علوفه‌ای از گیاهان کم آب بر هستند که باهدف افزایش بهره‌وری آب در تولید نباتات علوفه‌ای با نیاز مراقبتی پایین به‌منظور حفظ منابع آب‌وخاک و تنوع زیستی در منطقه کشت می‌شوند.

 عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران تصریح کرد: گراس‌ها از گیاهان علوفه‌ای خوش‌خوراک، باکیفیت عالی و سرشار از پروتئین هستند که پس از تعلیف دام، مشکلات گوارشی از قبیل نفخ ایجاد نمی‌کنند.

 ناخدا اظهار کرد: این گیاهان سیستم ریشه‌ای عمیق و توسعه‌یافته‌ای دارند که به نفوذ آب در خاک کمک شایانی کرده و با افزایش مواد آلی خاک موجب حاصلخیزی آن شده و با ایجاد پوشش دائمی در سطح خاک از فرسایش آن جلوگیری می‌کنند.

 وی تصریح کرد: گراس‌های علوفه‌ای با شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی مناطق رشد خود به‌خوبی سازگاری یافته و به تنش‌های زیستی و غیرزیستی از قبیل آفات، بیماری‌ها، علف‌های هرز، سرما، گرما، شوری و خشکی مقاوم بوده و قدرت تولید بذر خوبی دارند.

گراس‌ها از اهمیت خاصی برخوردارند

 عضو هیئت‌علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به شرایط کشت، ویژگی‌های رشدی و انواع گونه‌های مختلف، مقایسه صفات مورفولوژیک و ارزش غذایی گراس‌های علوفه‌ای، گفت: گراس‌ها اولین گیاهانی هستند که در اوایل بهار رشد می‌کنند و آخرین گیاهانی هستند که برگ‌های آنها در اثر سرما در پائیز از بین می‌رود.

 رضا محمدی افزود: گراس‌ها از نظر استفاده از آب سبز و تأمین علوفه برای چرای اوایل بهار و اواخر پائیز از اهمیت خاصی برخوردارند.

 وی گفت: نیاز آبی یونجه به‌عنوان علوفه مرسوم در منطقه حدود ۱۲ هزار مترمکعب بوده و این در حالی است که نیاز آبی گراس‌ها حدود ۴ هزار و ۵۰۰ الی ۵ هزار مترمکعب است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی آذربایجان شرقی تصریح کرد: با توسعه کشت گراس‌ها در منطقه، علاوه بر حفظ مراتع و چراگاه‌ها، مصرف آب در تولید علوفه نیز، در حد قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

 محمدی با اشاره به اینکه گراس‌ها قادر به استقرار و ادامه حیات در خاک‌های فقیر هستند، افزود: گونه‌های مختلف گراس‌های علوفه‌ای سردسیری چند ساله که در روستای گوگ تپه شهرستان میاندوآب کشت شده است شامل فسکیوی بلند، بروموس، آگروپایرون، داکتیلیس و فالاریس است.

 در پایان این برنامه ترویجی فراگیران از مزرعه پژوهشی و چرای دام‌ها از گونه‌های مختلف گراس‌های کشت شده، بازدید کردند.

 رؤسا و مسئولین اداره آموزش و ترویج کشاورزی استان آذربایجان غربی، مرکز تحقیقات کشاورزی، معاونت فنی، اداره بهبود تولیدات گیاهی، اداره آموزش و ترویج و مراکز جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب نیز در این مراسم حضور داشتند.

 انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.