به گزارش زرین خبر، میاندوآب در گذر زمان بارها به عنوان پایتخت ملل و دول مختلف بوده است، از جمله پایتخت قوم بومی و ملل مانائیها به مدت ۵۰۰ سال، مرکز اقتصادی مادها و پایتخت آتروپادگان، پایتحت زمستانی پادشاهان ایلخانیان(هلاکوخان) و هم چنین مرکز شغلی و اقتصادی اعراب مسلمان بوده است.
در طول این دوران، آثار تاریخی زیادی در میاندوآب به جای مانده است که یکی از این آثار تاریخی، پل تاتائو(میرزارسول) بر روی رودخانه سیمینه رود یا همان تاتائو(در زبان محلی) میاندوآب است.
این پل تاریخی که رابط بین دو سمت رودخانه سیمینه رود بوده است، در کنار جاده میاندوآب به ارومیه واقع شده و در مقابل رهگذران و مسافران بر روی روخانه تاتائو چشم نوازی می کند.
این پل تاریخی که به گفته تاریخ شناسان و محققان تاریخ میاندوآب نیز پیش از مرمت توسط “میرزارسول” در دوران قاجاریه، پل “تاتائو” در زمان صفویه نام داشت، یکی از آثار تاریخی ارزشمند در آذربایجان غربی است که بر روی رودخانه سیمینه رود یا همان “تاتائو” میاندوآب احداث شده است.
پایههای پل از قلوه سنگ و سنگهای تراشیده سفید آهکی بنا شده و معماران قبل از آغاز به ساخت پایههای پل، بستر و شالوده مناسبی برای این پل فراهم کرده و بستر رودخانه را با قطعات بزرگ سنگ، سنگ فرش کردهاند.
ثبت ملی پل تاتائو در سال ۱۳۷۷
در مورد این اثر تاریخی، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری میاندوآب به خبرنگار زرین خبر، اظهار کرد: این پل در سال۱۳۷۷ به شماره ۲۰۶۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در دوران خودش به عنوان تنها پل ارتباطی میاندوآب با ارومیه محسوب می شد.
فاطمه علیزاده اظهار کرد: طول این پل تاریخی، ۵۲ متر و دارای هفت دهانه و مصالح بکار رفته در این بنا در قسمت پایه ها و سیل شکن ها ، سنگ و در بقیه قسمت ها آجر است.
وی با اشاره به مرمت این پل تاریخی، گفت: در سالهای گذشته اقداماتی از جمله رفع خطر تخریب احتمالی با استحکامبخشی بستر، پی بنا و اجرای پشتبند تخریب شده در ضلع شمالی انجام شده بود.
رییس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی میاندوآب تصریح کرد: اجرای سنگفرش بستر در یک فصل، اجرای طاق پوشش در عرشه پل و کرومبندی برای ایجاد شیب و سبکسازی عرشه و مرمت نمای ضلع شمالی نیز در سال های گذشته انجام گرفته است.
قدمت پل تاتائو به دوران صفویه می رسد
کارشناس باستان شناسی اداره میراث فرهنگی شهرستان میاندوآب نیز با اشاره به اینکه پل تاتائو در زمینه ارتباطی و تاریخ معاصر کشور یکی از پل های استراتژیک به شمار می رفته است، به خبرنگار ما گفت: پایه های این پل از سنگ تراشیده شده تیشه ای از جنس تراورتن است و در زیر آن برای جلوگیری از ضربه ها و شدت آب از موج شکن استفاده شده و طاق های پل نیز به صورت دو پوشه و قوسی است.
ظفر مصطفی زاده اظهار کرد: برخی در خصوص زمان ساخت و قدمت این پل اعتقاد دارند که با هفت دهانه و ۲۰۰ سال قدمت در دوران قاجاریه ساخته شده اما بعد از تحقیقات مشخص شد که قدمت این پل به دوران صفویه می رسد و ‘میرزا رسول’ تنها این پل را در دوره قاجاریه مرمت کرده است.
این پل تاریخی که زیبایی چشم نوازی بر روی رودخانه سیمینه رود میاندوآب دارد و همه ساله پذیرای مسافران و گردشگران از نقاط مختلف کشور در خروجی میاندوآب به سمت ارومیه است و امسال نیز در ایام نوروز مسافرانی که از این مسیر عبور کرده اند، از دیدن این پل تاریخی زیبا بی نصیب نمانده اند.
انتهای پیام/