وحشتی که دل شهروندان را چنگ می‌زند
۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۹:۱۸
شناسه : 321588
9
جولان سگ‌های ولگرد در شهر؛ جولان سگ‌های ولگرد یکی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر گریبان مردم میاندوآب را نیز گرفته و مدیریت شهری را با چالش مواجه ساخته است.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، یکی از موضوعاتی که در روزهای اخیر در رسانه‌ها نیز به آن پرداخته می‌شود؛ موضوع جولان سگ‌های ولگرد در شهرها است.

جولان سگ‌های ولگرد در شهرها یکی از معضلات مهم اجتماعی و بهداشتی است که در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش‌یافته است.

جولان سگ‌های ولگرد نه‌تنها باعث ایجاد ترس و نگرانی در میان مردم شده بلکه خطرات جدی‌ای مانند حیوان گزیدگی و انتقال بیماری‌هایی نظیر هاری را نیز به همراه دارد که متأسفانه در روزهای اخیر گازگرفتن سگ ولگرد سبب فوت کودک ۸ساله نکایی نیز شد.

جولان سگ‌های ولگرد یکی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر گریبان مردم میاندوآب را نیز گرفته و مدیریت شهری را با چالش مواجه ساخته است.

موضوع جمع‌آوری و مقابله با جولان سگ‌های ولگرد، موضوعی است که به یکی از مهم‌ترین مطالب مردم این شهر تبدیل شده و مردم این شهر خواهان جمع‌آوری سگ‌های ولگرد که هر روز بر تعداد آنها افزوده شده و به‌صورت دسته‌جمعی در سطح شهر جولان می‌دهند، هستند.

روزی نیست که ویدئویی از جولان سگ‌های ولگرد در میاندوآب در شبکه‌های اجتماعی پخش نشود و متأسفانه سروکله سگ‌های ولگرد نیز در همه جای شهر پیدا است و بارها مشاهده شده که در روز روشن، خیابان‌ها و میادین اصلی شهر جولانگاه سگ‌های ولگردی شده که به‌صورت دسته‌جمعی در حال حرکت هستند.

افزایش جولان سگ‌های ولگرد در کوچه و خیابان‌های شهر علاوه بر اینکه مشکلات فراوان برای مردم ایجاد کرده است؛ بلکه سبب نارضایتی و ترس و وحشت مردم نیز شده و هر آن نیز انتظار وقوع یک اتفاق ناگوار بر اثر جولان این سگ‌های ولگرد در یکی از مناطق میاندوآب وجود داشته باشد.

مطالبه مردمی برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد

حتی پیش‌ازاین جولان سگ‌های ولگرد تا جایی به وضعیت ناگوار در میاندوآب رسیده بود که سبب واکنش امام‌جمعه این شهر در خطبه‌های نمازجمعه نیز شد و حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید حسن‌زاده در نمازجمعه؛ ضمن طرح مطالبات مردمی در این باره؛ خواستار جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر شد.

امام‌جمعه میاندوآب در این باره با بیان اینکه جولان سگ‌های ولگرد سبب نارضایتی مردم است، گفت: از مسئولان امر انتظار داریم تا در این باره که سبب نگرانی مردم شده؛ چاره‌اندیشی کنند.

جولان سگ‌های ولگرد نگران‌کننده است

در این زمینه رئیس مرکز بهداشت میاندوآب هم در جلسه شورای این شهر با انتقاد از جولان و پرسه سگ‌های ولگرد در جای‌جای شهر، گفت: متأسفانه آمار حیوان گزیدگی روزبه‌روز بالا می‌رود و خدای‌نکرده اگر سگی هار باشد و آسیبی به کسی بزند؛ وضعیت ناگوار پیش می‌آید و در آن صورت نیروی انسانی متحمل هزینه خواهد شد.

فیروز تقوی که عضو شورای شهر میاندوآب نیز است، افزود: سگ‌های ولگرد هم سلامت مردم را تهدید می‌کند و هم سلامت محیط‌زیست را و لذا کنترل و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد امری ضروری بوده و باید اقدام عاجلی در این زمینه انجام گیرد.

وی افزود: مدیریت وضعیت پسماند شهری، سطل زباله‌ها و کاهش منابع تغذیه سگ‌ها ولگرد در زمینه کنترل سگ‌های ولگرد می‌تواند مثمرثمر باشد که باید موردتوجه قرار گیرد.

انتقاد شهروندان از جولان سگ‌های ولگرد

یکی از شهروندان میاندوآب نیز در این زمینه به خبرنگار ما با بیان اینکه هر روز در نقاط مختلف شهر با جولان سگ‌های ولگرد مواجه است، گفت: سگ‌های ولگرد حتی در اصلی‌ترین میادین و بلوارهای شهر نیز به‌راحتی و آزادانه جولان می‌دهند و کسی جلودارشان نیست.

عابد شیخی افزود: اگر هر روز تعداد بیشتری از سگ‌های ولگرد را در جای‌جای شهر، معابر و میادین اصلی و بازار دیدید اصلاً تعجب نکنید چرا که هر روز تعدادشان بیشتر از روز قبل می‌شود.

وی با انتقاد نسبت به اینکه جولان سگ‌های ولگرد سلامت و امنیت جانی مردم را به خطر انداخته است، گفت: اگر اقدامی در مقابله با این سگ‌های ولگرد انجام نگیرد معلوم است که این سگ‌ها تمام فضای شهر را اشغال می‌کنند.

این شهروند میاندوآب با بیان اینکه مسئولین امر نباید به این وضعیت بی‌تفاوت باشند، تصریح کرد: نباید به‌گونه‌ای شود که اگر خدای‌ناکرده اتفاقی تلخ افتاد آن‌وقت به اظهار تأسف و اما و اگر اکتفا کنند و بگویند ازاین‌پس اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری می‌کنیم

شهردار میاندوآب نیز در این زمینه در جلسه شورای این شهر با بیان اینکه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: با جدیت دنبال حل معضل سگ‌های ولگرد بوده و در این زمینه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم.

بابک محمدزاده با اشاره به اینکه پیش‌ازاین سگ‌های ولگرد از سطح شهر جمع‌آوری‌شده بودند، افزود: این موضوع کاملاً محسوس بود؛ ولی متأسفانه در روزهای اخیر به‌صورت مشکوکی تعداد سگ‌های ولگرد افزایش‌یافته که موضوع در حال پیگیری است.

وی گفت: شهروندان مطمئن باشند که مجموعه شهرداری تمام تلاش خود را برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به کار می‌گیرد.

چالش‌های جولان سگ‌های ولگرد

جولان سگ‌های ولگرد در شهرها؛ چالش‌هایی را با خود همراه دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد به دلیل عدم کنترل مناسب و غذادادن مردم به آن‌ها اشاره کرد.

خطرات بهداشتی دیگر چالش مرتبط با جولان سگ‌های ولگرد است چرا که این سگ‌ها می‌توانند ناقل بیماری‌های خطرناکی مانند هاری بوده و تهدیدی جدی برای سلامت عمومی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر حضور سگ‌های ولگرد در مناطق مسکونی باعث ایجاد ترس و وحشت در میان مردم، به‌ویژه کودکان، می‌شود و این نیز می‌تواند سبب مشکلات بعدی شود.

با سگ‌های ولگرد چه کنیم؟

برخی از افراد و مسئولان امر برای مقابله با سگ‌های ولگرد و حل این معضل که کم‌وبیش همه شهرها با آن مواجه هستند؛ راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهند که از آن جمله می‌توان به عقیم‌سازی به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌ها برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد اشاره کرد.

برخی نیز معتقد هستند که ایجاد پناهگاه‌ها و مراکز نگهداری برای سگ‌های ولگرد می‌تواند به کاهش تعداد آن‌ها در محیط‌های شهری کمک کرده و به‌این‌ترتیب جمعیت آنها در شهر کاهش یابد.

آموزش عمومی نیز یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در مقابله با سگ‌های ولگرد مطرح می‌شود چرا که آموزش مردم در مورد خطرات غذادادن به سگ‌های ولگرد و تشویق به گزارش حضور آن‌ها به مقامات مسئول می‌تواند نقش مهمی در کاهش این معضل داشته باشد.

سگ‌های ولگرد اغلب از زباله‌ها و غذاهای باقی‌مانده تغذیه می‌کنند که می‌تواند منجر به بیماری‌های مختلفی در آن‌ها شود و این بیماری‌ها به انسان‌ها منتقل شود و لذا اگر منبع تغذیه آنها در سطح شهر کاهش یابد؛ این موضوع نیز می‌تواند منجر به کنترل و کاهش جمعیت آنها شود.

از سوی دیگر حضور سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و جاده‌ها می‌تواند منجر به تصادفات جاده‌ای شود که هم برای حیوانات و هم برای رانندگان خطرناک است.

در این زمینه استفاده از تجربیات و راهکارهای موفق کشورهای دیگر در کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد می‌تواند مفید باشد.

لزوم همکاری بین سازمانی و مردم برای حل این معضل

به‌طورکلی حل معضل جولان سگ‌های ولگرد در شهرها، نیاز به همکاری تنگاتنگ بین سازمان‌های مختلف و مشارکت عمومی دارد و با اتخاذ رویکردهای چندجانبه و پایدار، می‌توان به تعادل مناسبی در جمعیت این حیوانات دست‌یافت و از خطرات بهداشتی و اجتماعی آن‌ها کاست.

حل معضل جولان سگ‌های ولگرد نیازمند یک رویکرد جامع و چندجانبه است که شامل اقدامات بهداشتی، آموزشی، و قانونی می‌شود و با همکاری و مشارکت همه‌جانبه، می‌توان به یک راه‌حل پایدار و مؤثر دست‌یافت که هم به نفع انسان‌ها و هم به نفع حیوانات باشد.

از سوی دیگر باتوجه‌به پرسه همه‌روزه سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر، نیاز است اقدامات پیشگیرانه توسط دستگاه‌های ذی‌ربط برای جلوگیری از آسیب‌های محیط زیستی و نیز حوادث ناگوار ناشی از پرسه‌های سگ‌های ولگرد هر چه سریع‌تر انجام گیرد.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.