به گزارش زرین خبر به نقل از دانا،
بالاخره بعد از حدود ۲۷۰ روز از گذشت وعده اروپاییها برای تضمین منافع برجامی ایران، در ۱۱بهمن ۹۷ از مکانیسمی تحت عنوان «اینستکس» رونمایی شد. مکانیسم یا کانالی که قرار است مراوده اقتصادی اروپا با ایران را در فضای تحریمی یکجانبه آمریکا تسهیل و تسریع کند.
البته در کلیت ماجرا، وعده اروپاییها برای جبران خسارت خروج آمریکا از برجام، چیزی فراتر از کانال مالی با ایران بود. بنا به گفته وزیرخارجه کشورمان اروپاییها پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام، برای تضمین منافع ایران ذیل توافق هستهای، تعهداتی در قالب ۱۲ بند ارائه کردند که قرار است در بدو امر صرفا بر روی مسائل و اقلام بشردوستانه تمرکز داشته باشد. امری که از نظر ایران نمیتواند قابل قبول باشد.
۷ تیرماه ۹۸ بالاخره پس از کش و قوس های فراوان «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در توئیتر نوشت که نشست کمیسیون برنامه جامع اقدام مشترک به جمع بندی رسید و اینستکس هم اکنون عملیاتی شده است. اولین تراکنشها در حال انجام است و اعضای بیشتری از کشورهای اتحادیه اروپا به آن خواهند پیوست.
وعده ای که رهبر معظم انقلاب هم در ابتدای سال جدید و در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی به آن اشاره کردند و گفتند: این کانال مالی بیشتر شبیه یک شوخی تلخ است و هیچ معنایی ندارد.
همه این اتفاقات سبب شد تا کاربران شبکههای اجتماعی از جمله توییتر از ابتدای روز ۹تیرماه با دو هشتگ #دروغ_اینستکس و #شوخی_تلخ به استقبال این وعده توخالی اروایی ها بروند و به آن واکنش نشان دهند.
کاربران با اظهارنظر درباره اتلاف وقت اروپاییها برای ایجاد کانال مالی برای تجارت با ایران و ارائه همان نسخه ناقص و غیرکاربردی اینستکس به مسئولان دولتی هشدار دادند تا از دل بستن به وعدههای سرخرمن اروپا به ایران باهدف متوقف کردن مسیر کاهش تعهدات برجامی بپرهیزند.
کاربران توییتر تاکنون بیش از ۱۰۷ هزار توییت و ریتوییت دراینباره با هشتگ #دروغ_اینستکس منتشر کردند و با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در نوروز امسال هشتگ #شوخی_تلخ را بیش از ۱۰۴ هزار بار در توییت و ریتوییت ها بهکاربردهاند.
بیش از ۳هزار کاربر در توییترفارسی اقدام به مشارکت در این کمپین کردند و بیش از ۲ میلیون توییت ها و ریتوییت های این هشتگ ها را دیدند.
در روز ۱۰ و ۱۱ تیرماه با مشارکت کاربران توییترفارسی این دو هشتگ ترند اول شدند.
در اینستاگرام نیز درمجموع این دو هشتگ در ۲۶ هزار پست بکار رفت.
نکته قابل توجه در این کمپین، حضور قابل توجه چهرههای شاخص سیاسی، فرهنگی و همچنین کاربران پرمخاطب شبکههای اجتماعی است.
انتهای پیام/