مسجد، سنگری که دشمنان از آن واهمه دارند
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
شناسه : 310745
5
باتوجه‌به کارکرد مهم و والای مساجد در اسلام و انقلاب اسلامی، دشمنان در جنگ نرم و ترکیبی به دنبال دورساختن نوجوانان و جوانان از مساجد بوده و در این راستا اهداف خود را پی‌ریزی می‌کنند.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، روز ۲۱ اوت سال ۱۹۶۹ میلادی مصادف با ۳۰ مرداد، مسجدالاقصی قبله نخست مسلمانان جهان توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد و بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس اسلامی به‌عنوان روز جهانی مسجد نام‌گذاری شد.

مساجد در دین مبین اسلام از جایگاه والایی برخوردار بوده و در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن در فعالیت‌های مختلف سیاسی، عبادی و اجتماعی نقش محوری و اساسی داشته‌اند.

یکی از کارهایی که نبی مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) برای تشکیل حکومت اسلامی انجام داد ساختن مسجد بود و در واقع مسجد پایگاه فعالیت‌های پیامبر (ص) بود و خاستگاه انقلاب اسلامی نیز مساجد بودند و انقلاب اسلامی از این مراکز مهم فرهنگی شکل گرفت.

نقش محوری مساجد میاندوآب در فعالیت‌های مختلف

امروزه نیز مساجد نقش محوری داشته و به محور فعالیت‌های از پایگاه بسیج گرفته تا فعالیت‌های اجتماعی و امدادی و سیاسی و عبادی.

در میاندوآب نیز کارکردهای مسجد و جایگاه والای آن را در فعالیت‌های مختلف می‌بینیم، مساجدی مانند مسجد جامع، حضرت فاطمه زهرا (س)، علی ابن ابی‌طالب (ع) و مساجد کوی‌ها و مناطق مختلف که همه در ابعاد مختلف نقش‌آفرینی کرده‌اند.

نقش مسجد و مسجدی‌ها در ایام کرونا برای فعالیت‌ها و خدمات عمومی مانند تهیه بسته‌های معیشتی، تهیه و تولید ماسک، کمک به نیازمندان، جهاد تبیین و کارکردهای دیگر که بیش از ۴۰ کارکرد برای آن عنوان می‌شود، غیرقابل‌انکار است.

اما باتوجه‌به این کارکرد مهم و والای مساجد در اسلام و انقلاب اسلامی، دشمنان در جنگ نرم و ترکیبی به دنبال دورساختن نوجوانان و جوانان از مساجد بوده و در این راستا اهداف خود را پی‌ریزی می‌کنند.

رونق مساجد باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

در این زمینه امام‌جمعه میاندوآب با اشاره به نقش مسجد در رشد و بالندگی فرهنگ جامعه اسلامی، می‌گوید: مساجد، قلب تپنده جامعه اسلامی هستند و نقش آنها در رشد و بالندگی فرهنگ جامعه اسلامی بر کسی پوشیده نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید حسن‌زاده با بیان اینکه مجموعه‌های فعال در مساجد باید با هنرمندی، جوانان را جذب کنند، گفت: مسجد محوری باید در اولویت قرار داشته و با استفاده از روش‌های مختلف جوانان را به سمت مساجد کشاند.

وی با تأکید بر تقویت مساجد، تصریح کرد: اگر مساجد بسته شوند در آن صورت آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابند و لذا باید مساجد را رونق داد و هیئت‌امنا و ادارات متولی مساجد را تقویت و رونق دهند.

حسن‌زاده با بیان اینکه کم‌رنگ کردن حضور مردم و جوانان در مساجد و بی‌اهمیتی به نماز اول وقت و جماعت یکی از اهداف دشمنان است که برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند، افزود: مساجد می‌توانند از جوانان و نوجوانان در برابر نفوذ و جنگ نرم دشمن مراقبت کنند.

امام‌جمعه میاندوآب همچنین در خطبه‌های نمازجمعه این هفته نیز به‌روز جهانی مسجد اشاره کرد و گفت: مسئولان و هیئت‌امنای مساجد در مساجد را باید بازکرده و وظیفه دارند در راستای رونق مساجد تلاش کنند چرا که اگر مساجد رونق پیدا کند در آن صورت برخی آسیب‌ها و معضلات اجتماعی که در جامعه شاهد هستیم را نخواهیم دید.

مسجد سنگر است

امام‌جمعه چهاربرج نیز در این زمینه با گرامیداشت روز جهانی مسجد گفت: همان‌طور که امام راحل فرمودند مسجد سنگر است و نباید سنگرها خالی بماند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر جلالی افزود: ما امروز وظیفه داریم در مساجد علاوه بر عبادت، برای نوجوانان و جوانان برنامه متنوع فرهنگی ایجاد کنیم و برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان که مستقیماً نوجوانان و جوانان ما را نشانه رفته‌اند مقابله کنیم.

وی اظهار کرد: شور و نشاط در جوانان یکی دیگر از اهداف و برنامه‌های مساجد است و باید هیئت‌امنای مساجد با هماهنگی فرماندهان پایگاه‌ها در این راستا هم‌قدم‌های مؤثری بردارند.

مسجد، پایگاه امت و سنگر جهاد تبیین

کارشناس مسائل دینی نیز با اشاره به اهمیت مساجد در دین اسلام به خبرنگار ما، گفت: مساجد سنگر بوده و بهترین مکان برای فعالیت‌های جوانان و نوجوانان هستند و باید این سنگرها را حفظ و تقویت کرد.

حجت‌الاسلام مهدی صادقی با اشاره به اینکه دشمن به دنبال خالی‌کردن سنگر مساجد است، افزود: مساجد سنگر مبارزه با جنگ نرم دشمنان هستند و باید مساجد را رونق دهیم.

وی با اشاره به اهمیت جهاد تبیین و نقش و جایگاه مسجد در این زمینه، اظهار کرد: مسجد، پایگاه امت بوده و بهترین مکان برای جهاد تبیین و لذا باید با استفاده از این ظرفیت ارزش‌های انقلاب را به نسل چهارم و نسل‌های آینده انتقال داد.

مسجد سنگر اصلی انقلاب و نظام و مرکز تربیت و پرورش بوده و می‌تواند زمینه رشد و تعالی فرهنگی را فراهم کند و این موضوع اهمیت و نقش مساجد را می‌رساند و از این روست که دشمنان با برنامه‌ریزی وسیع و گسترده می‌خواهند تا جوانان از این محافل که به‌عنوان سنگر مبارزه با جنگ نرم هستند، دور شده تا به‌آسانی فرهنگ غربی و دلخواه خود را جایگزین فرهنگ اسلامی در اندیشه و تفکر جوانان بکنند و برای مقابله با این جنگ نرم دشمنان، همه به‌ویژه هیئت‌امنای مساجد وظیفه دارند تا با ارتباط با جوانان و نوجوانان، آنها را به سمت مساجد و فعالیت‌های فرهنگی بکشانند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.