تاریخ : جمعه, ۲ خرداد , ۱۴۰۴ Friday, 23 May , 2025
 امام‌جمعه چهاربرج:

فتح خرمشهر، جلوه‌ای از امداد الهی بود

  • کد خبر : 333841
  • 02 خرداد 1404 - 13:31
فتح خرمشهر، جلوه‌ای از امداد الهی بود
امام‌جمعه چهاربرج گفت: در فتح خرمشهر؛ خداوند پشتیبان حضرت امام (ره) به‌عنوان رهبر امت و رزمندگان به‌عنوان مأموران الهی بود.

  به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، حجت‌الاسلام والمسلمین اصغر جلالی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در چهاربرج با اشاره به فرارسیدن سالروز فتح خرمشهر و عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس، اظهار کرد: این روز را روز مقاومت، ایثار و پیروزی نام‌گذاری کرده‌اند و روزی است که به فرموده حضرت امام خمینی (ره)؛ خرمشهر را خدا آزاد کرد.

 امام‌جمعه چهاربرج با بیان اینکه خداوند؛ پشتیبان حضرت امام (ره) به‌عنوان رهبر امت و رزمندگان به‌عنوان مأموران الهی بود، گفت: این شجاعت را خدا در دل رزمندگان اسلام ایجاد کرده بود که این‌طور در مقابل تقریباً کل دنیا با انواع تجهیزات نظامی ایستادگی کرده و دنیا را مات و مبهوت ساختند.

 وی با اشاره به اینکه ما مدیون شهدا، امام شهدا و جانبازان و ایثارگران و آزادگان هستیم، افزود: اما کار تمام نشده و حضرت آقا فرمودند که خرمشهرها در پیش است و باید با قدم گذاشتن در مسیر شهدا؛ خرمشهرهای پیش رو را نیز فتح کنیم.

 جلالی به فرارسیدن دهه اول ذی‌الحجه نیز اشاره و تصریح کرد: دهه اول ذی‌الحجه، مقطع زمانی بروز و ظهور فتنه سامری در امت حضرت موسی (ع) بوده و حکمت این یادآوری در آن است که در قرآن هرجا اسمی از حضرت هارون برادر موسی (ع) هست، اصل موضوع امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) و ولایت ایشان است.

امام‌جمعه چهاربرج با اشاره به اهمیت بازخوانی تاریخ، اظهار کرد: یکی از محاسن بازخوانی تاریخ به‌ویژه تاریخ قرآنی، این است که انسان در مواجهه با رویدادهایی که در زندگی برایش رخ می‌دهد، دچار اضطراب نمی‌شود و طوری با آن برخورد می‌کند که گویا پیش از این با آن حادثه برخورد داشته و آن را تجربه کرده است.

 وی گفت: قرآن کریم برای این که چنین آمادگی را در انسان ایجاد کند، داستان‌هایی را از امت‌های پیشین برایمان بازگو کرده و از ما خواسته است در آن داستان‌ها بیندیشیم و از آن‌ها درس بگیریم؛ درس‌هایی که می‌تواند چراغ راه امروز و فردایمان باشد و راه برون‌رفت و مواجهه با بحران‌هایی را که به آن گرفتار می‌شویم، به ما نشان دهد.

 جلالی به فتنه‌ها در عصر تنزیل و تأویل اشاره کرد و افزود: آنچه در سال‌های اخیر محور تهدیدات علیه نظام اسلامی بوده است، تهدیدات نرم‌افزاری بوده است؛ و قرآن انواع تهدیدات نرم که جوامع انبیای پیشین را تهدید می‌کرد برشمرده و نحوه مواجهه انبیا با آن‌ها را نقل نموده است.

 امام‌جمعه چهاربرج از فتنه سامری در عصر نبوت حضرت موسی (ع) به‌عنوان فتنه‌ای سنگین در عصر تنزیل نام برد و اظهار کرد: در عصر تنزیل، دوره نبوت انبیا تا پایان دوره حیات پیامبر اکرم (ص) در سال ۱۱ هجری، عصر نزول وحی و تقابل با کفر صریح بود.

 وی تصریح کرد: عصر تأویل یعنی دوره پسا نبوت، از دوره امامت انسان ۲۵۰ ساله تا زمان حاضر و آینده و عصر تقابل جبهه حق با کفر باطنی و تأویلی و جریان نفاق است.

 جلالی به ویژگی‌های سامری و فتنه او اشاره کرد و گفت: شرف انتساب و جایگاه اجتماعی و وابستگی به یک خانواده مهم، هنر و فناوری، قدرت اقناع و اثرگذاری بر افکار عمومی، بهره‌گیری از رسوبات فرهنگی جاهلیت فرعونی و زمان‌شناسی و فرصت‌طلبی از جمله ویژگی‌های سامری بود.

امام‌جمعه چهاربرج با بیان اینکه سامری در فتنه خود از ابزاری استفاده کرد که حواس مردم را زودتر به خود جذب می‌کرد، گفت: وی هم حسّ بینایی و هم حسّ شنوایی مخاطبان را فعال کرد که امروزه نیز کارشناسان تبلیغات به این نتیجه رسیده‌اند که برای تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطب، باید این دو حس او درگیر شوند.

 وی با اشاره به اینکه جامعه‌شناسی، بهره‌برداری از بسترها و زمینه‌های اجتماعی، استفاده ابزاری از مقبولات، تمایلات، سلایق و علاقه‌مندی‌ها اجتماعی از دیگر شگردهای سامری بود، افزود: سامری به‌عنوان یک عنصر کاردان و فرصت‌طلب در پی دستیابی به قدرت بود و بهترین راه برای رسیدن به این هدف شوم خود را در بت‌پرستی مردم می‌دید، به همین جهت از چند عامل برای رسیدن به هدفِ ناپسند خود استفاده کرد.

 جلالی در ادامه به اهمیت حفظ وحدت و توجه به اولویت‌ها در فتنه‌ها اشاره کرد و گفت: جلوگیری از اختلاف، اولویت حضرت هارون در فتنه بود و این سیره حضرت هارون (ع)، گویای این است که حفظ وحدت جامعه و جلوگیری از اختلاف، یک مصلحت اهم و اعم اجتماعی در مدیریت الهی است.

 امام‌جمعه چهاربرج تصریح کرد: برای پیشگیری و مقابله با سامریسم، قرآن و روایات راهکارهایی از جمله تزکیه نفس، تعقل و بصیرت، تمسک به ولایت، روحیه مبارزه و جهاد و حفظ وحدت را عنوان کرده است.

 وی به اهمیت مسئله رهبری اشاره کرد و گفت: حضرت موسی (ع)، برای این غیبت کوتاه، جانشین تعیین می‌کند؛ همچنان که پیغمبر اکرم (ص) در غزوات، جانشینی برای خودشان در مدینه می‌گذاشتند و لذا این مسئله را نباید ساده گرفت.

 جلالی با بیان اینکه ریشه فسادهایی که در عالَم اسلام از همان زمان رحلت پیغمبر اکرم (ص) شروع شد و به شهادت سیدالشهدا (ع) و سپس به انحرافات دیگری که هنوز درگیر آن هستیم، انجامید، اظهار کرد: مردم رهبر صحیح جامعه را نشناختند و از او پیروی نکردند و لذا ما باید از این داستان یاد بگیریم اکنون که دستمان به امام‌زمان (عج) نمی‌رسد کسی که بیشترین شباهت را به ایشان دارد وظایف ایشان را بر دوش دارد و حتی اگر ما هیچ دلیل شرعی تعبدی برای اثبات این مسئله نداشته باشیم، روش‌های عقلانی که ما در فقه از آن استفاده می‌کنیم، این مسئله را اثبات می‌کند.

 امام‌جمعه چهاربرج در ادامه به فرارسیدن اول ذی‌الحجه و سالروز ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره کرد و افزود: برای موفقیت نهضت ازدواج آسان، نیاز به اقدامات فرهنگی و آموزشی گسترده‌ای است که نگرش جامعه را نسبت به ازدواج تغییر دهد.

 وی گفت: آموزش مهارت‌های زندگی، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، الگوسازی زندگی‌های موفق، اصلاح فرهنگ جهیزیه و مراسم عروسی و حمایت از خیریه‌ها و نهادهای تسهیل‌گر از جمله موارد مهم و قابل توجه در فرهنگ‌سازی ازدواج آسان است.

 جلالی با بیان اینکه رسوم نادرستی که مانع ازدواج آسان می‌شوند، اغلب ریشه در فرهنگ‌های محلی، توقعات اجتماعی و تأثیرات مصرف‌گرایی دارند، تصریح کرد: افزایش هزینه‌ها، ایجاد فشار روانی و پیچیدگی‌های غیرضروری، سنت‌های غلط مانند مهریه‌های سنگین، جهیزیه‌های پرهزینه و غیرضروری، مراسم عروسی تجملاتی، چشم‌وهم‌چشمی در مراسم خواستگاری و عقد، توقع تأمین مسکن مجهز توسط داماد، هدایای پرهزینه در مناسبت‌های مرتبط با ازدواج، توقعات غیرواقعی از شأن اجتماعی زوجین و رسم طولانی کردن دوران عقد ازدواج را برای جوانان دشوار می‌کنند.

امام‌جمعه چهاربرج با اشاره به اینکه مطابق آیات قرآن کریم؛ زوجین باید مواظب همدیگر باشند، اظهار کرد: همدلی و همکاری کردن، معنایش این است که همدیگر را در راه خدا حفظ کنید. تواصی به صبر و تواصی به حق کنید؛ یعنی هر دو مراقب باشند تا آن دیگری را در راه خدا حفظ کنند.

 وی به عصر تثبیت گفتمان اسلام ناب و سالروز شهادت امام جواد (ع) نیز اشاره کرد و گفت: تثبیت و نشر فرهنگ و تفکر اسلام ناب، در عصر امامت رضوی (ع) به‌قدری شکوه و شکوفایی پیدا کرده بود که امامت کودک برای جامعه شیعه چالش و اختلاف جدی‌ای ایجاد نکرد.

 جلالی با بیان اینکه سطح معرفت و بصیرت شیعیان بالاخص خواص جامعه تشیع آن روز به‌قدری ارتقا یافته بود که فضای منفی‌ای علیه کودکی امام جواد (ع) ایجاد نشد، افزود: به همین نسبت علت عدم اختلاف شیعیان در امامت امام هادی (علیه‌السلام)، با وجود سنّ اندک، وجود نصوص روشن از طرف امام جواد (ع) در این باره بود که برای خواصّ شیعیان ارائه شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://zarinkhabar.ir/?p=333841

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰