سنگ «خام فروشی» پیش پای معادن آذربایجان غربی/ تحقق “جهش تولید” با توجه به ظرفیت قطب طلای کشور
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۹:۱۰
شناسه : 288319
7

توجه به ظرفیت معادن آذربایجان غربی می تواند زمینه ساز تحقق “جهش تولید” شده و از سوی دیگر این استان را از محرومیت، بیکاری و توسعه‌نیافتگی نجات بخشد.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، آذربایجان غربی استانی در شمال غرب کشور عزیزمان، علی رغم داشتن همه ویژگی های منحصر به فرد جغرافیایی، از لحاظ نعمت های خدادادی نیز سرشار از سرمایه است.

معادن به ویژه معدن طلا یکی از این ظرفیت های غنی و نهفته آذربایجان غربی هستند بگونه ای که این استان با داشتن بیش از ۵۰ درصد کل ذخیره طلای شناسایی شده به عنوان قطب نخست طلا در کشور مطرح بوده و در رتبه نخست ذخایر طلایی کشور است و در این میان معادن طلای زره شوران و آق دره در تکاب و معدن تیتان قره آغاج ارومیه از معادن دارای ارزش ملی آذربایجان غربی به شمار می روند.

اما متاسفانه علی رغم آنکه از 68 نوع ماده معدنی شناخته شده 51 ماده معدنی در استان آذربایجان‌غربی وجود داشته و این استان از وضعیت مناسبی در زمینه ذخایر معدنی برخوردار است ولی از این ظرفیت آنطور که باید و شاید استفاده نمی شود.

سنگ «خام فروشی» پیش پای معادن

در این زمینه نادر قاضی پور یکی از نمایندگان ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی که با خبرنگار مهر داشته با اشاره به اینکه این استان باوجود ظرفیت کم‌نظیر معدنی هنوز نتوانسته از این ذخایر استفاده بهینه و درستی در راستای اقتصاد و اشتغال ببرد، گفته است:  نبود صنایع پایین‌دست در بخش معدن، سرمایه‌گذاری ناچیز در بخش معدن و نیز بی‌توجهی مسئولان را از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات پیش روی معادن استان دانست.

این عضو کمیسیون  صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به خام فروشی مواد معدنی استان ادامه داده است: متأسفانه با عدم راه‌اندازی صنایع فرآوری هر سال شاهد هستیم فعالان این عرصه به خام‌فروشی روی آورده‌اند که این رویه موجب خروج ثروت طبیعی از استان و کشور می‌شود.

افزایش 47 درصدی سرمایه گذاری در بخش معادن استان

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی هم در این زمینه می گوید: هم اکنون در استان 183 محدوده اکتشافی دارای پروانه اکتشافی معتبروجود دارد همچنین 33 معدن دارای گواهی کشف و 470 معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با اشتغال زایی برای 5 هزار و 79 نفر فعال می باشند.

پریسا عابد پور بیان می کند: در سال رونق تولید با صدور 43 فقره پروانه بهره برداری معدنی با حجم سرمایه گذاری بیش از 355 میلیارد ریال سرمایه گذاری در این حوزه نسبت به مدت زمان مشابه سال 97 بیش از 47 درصد رشد داشته است.

تحقق “جهش تولید” با توجه به ظرفیت قطب طلای کشور

توجه به ظرفیت معادن استان به ویژه اینکه اینکه آذربایجان غربی قطب نخست طلا در کشور است، فرآوری محصولات معدنی نه‌تنها می‌تواند آذربایجان غربی را از محرومیت، بیکاری و توسعه‌نیافتگی نجات بخشد بلکه شعار سال یعنی”جهش تولید” را نیز تحقق بخشیده و چرخ‌های اقتصاد کشور را نیز رونق می‌دهد چراکه این استان توان صادرات محصولات و مواد اولیه موردنیاز صنایع و کشورهای منطقه، ارزآوری و کمک به منابع ملی و صنعت داخلی را در حد وافر دارا است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.