سروده‌های حافظ از فطرت الهی نشات می‌گیرد
۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰:۰۱
شناسه : 325724
3
 شاعر میاندوآبی:  شاعر میاندوآبی گفت: حافظ با زبان فطرت و دل سخن می‌گوید و این از رموز ماندگاری حافظ شیرازی است.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، ۲۰ مهرماه به‌عنوان روز بزرگداشت حافظ نام‌گذاری شده است.

 خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی؛ شاعر بزرگ سده هشتم ایران (قرن چهاردهم میلادی) بوده و یکی از شاعران بزرگ و نامی ایران و جهان است که اشعار زیادی در قالب غزل سروده است.

به همین مناسبت به سراغ «جمشید داس زرین» از شاعران نامی استان و شهرستان میاندوآب رفته و به وی به گفتگو پرداختیم.

 این شاعر توانمند و نامی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به راز ماندگاری خواجه حافظ شیرازی، اظهار کرد: درباره راز ماندگاری خواجه حافظ شیرازی؛ بزرگان دلایل زیادی را می‌شمارند و به‌قول‌معروف باید گفت که «هر کسی از ظن خود شد یار من» و هر کسی راز ماندگاری حافظ رو چیزی می‌داند.

داس زرین افزود: شاید اولین و مهم‌ترین راز ماندگاری حافظ این باشد که حافظ مجهولات را تبدیل به معلومات می‌کند.

 وی با بیان اینکه حافظ با زبان فطرت و دل سخن می‌گوید و این نیز از رموز ماندگاری حافظ شیرازی است، گفت: مردم هم این را می‌پذیرند و هم با حافظ احساس انس می‌کنند و در واقع مصداق بارز «جانا سخن از زبان ما می‌گویی» حافظ است.

 این شاعر میاندوآبی با اشاره به اینکه حافظ سخن درون و قلب مردم است، تصریح کرد: حافظ از فطرت مردم سخن می‌گوید با اینکه شاید بسیاری از علاقه‌مندان از مضامین بسیار بلندش را نیز متوجه نشوند.

 داس زرین به معنویت حافظ و ارتباط و اتصال وی با قرآن و اهل‌بیت (ع) اشاره کرد و افزود: دیوان حافظ پر از معارف و حکمت‌های الهی بوده و انس حافظ با قرآن در اشعارش کاملاً مشهود و ملموس است همچنان که می‌گوید: «قرآن زِ بَر بخوانی در چهارده روایت»، «هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ/از یمن دعای شب و ورد سحری بود» که تنها نمونه‌ای اشعار وی است.

 وی با بیان اینکه حافظ با زبان هنر نیز سخن می‌گوید و وقتی سخنی آن هم سخن زیبا در قالب هنر در می‌آید؛ بسیار بر دل می‌نشیند، اظهار کرد: اینها تنها نمونه‌ای از رموز ماندگاری حافظ بوده و دلایل بی‌شمار زیادی می‌توان برای این موضوع برشمرد.

 این شاعر میاندوآبی با اشاره به اینکه صرفاً یک فرد به‌خاطر شعرش ماندگار نمی‌شود، تصریح کرد: اگر تنها تفکر در شعر حافظ اهمیت داشت متفکرتر، عارف‌تر و با دانش بیشتری از او در طول تاریخ هستند که آنها باید محبوب‌تر از حافظ می‌شدند و این یعنی که صرفاً شگردهای شاعری یک نفر هم شعرش را ماندگار نمی‌کند.

 وی با بیان اینکه مجموعه راز آلودی باعث ماندگاری شعر حافظ شده است، گفت: در محتوای شعر حافظ، عنصری هست که سبب می‌شود باوجود بعد زمان و مکان، اکثریت افراد آن را دریابند و با آن هم‌حسی و همدلی می‌کنند.

داس زرین هم چنین با اشاره به اینکه یکی از نکات بسیار مهم در تأثیر سخن حافظ موسیقی کلام او است، اظهار کرد: تناسب و پیوستگی محورهای افقی و عمودی شعر، انتخاب وزن‌های زیبا، کاربرد واج‌آرایی و حروف سایشی و نوع تکیه‌ها، سکون‌ها و وقف‌ها که از نظر نکته‌یاب و گوش موسیقی‌شناس پوشیده نمی‌ماند.

 این شاعر میاندوآبی با بیان اینکه شعر حافظ جاودانگی دارد، افزود: حرف‌های تازه، مضمون‌های بی‌سابقه، اندیشه‌هایی که رنگ اصالت و ابتکار دارد؛ در کلام حافظ موج می‌زند و حتی عادی‌ترین اندیشه‌ها نیز در بیان او رنگ تازگی دارد.

 وی با بیان اینکه شعر حافظ درعین‌حال فشرده روح ملت ایران که در همه جای تاریخ و جهان اثرگذار بوده؛ به شمار می‌رود، گفت: بینش‌های مختلف باوجود اختلاف دیدگاه، شعر حافظ را به اقتضای روحیه و زمان خویش تفسیر کرده‌اند و حتی در دوران ما با همه دگرگونی در باورها و پسندها حافظ هنوز زنده‌ترین شاعر است.

 انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.