رهاسازی آب به دریاچه ارومیه
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۱۵
شناسه : 325841
1
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی خبر داد: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی از رهاسازی ۱۱۸۱ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه طی سال آبی گذشته خبر داد.
پ
پ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، مجید درستگاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» از رهاسازی ۱۱۸۱ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه طی سال آبی گذشته خبر داد و اظهار کرد: حجم ابلاغی برای رهاسازی آب به دریاچه ارومیه در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ معادل ۴۶۷ میلیون مترمکعب است، اما در واقع بیش از ۲.۵ برابر این مقدار، یعنی ۱۱۸۱ میلیون مترمکعب آب به دریاچه رهاسازی شده است.

وی به تأثیر مثبت افتتاح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در بهبود وضعیت این دریاچه اشاره کرد و گفت: علاوه بر این تونل، عوامل دیگری نیز مانند بارش‌های نرمال و فرا نرمال، لایروبی انهار، ساماندهی رودخانه‌ها، تغییر الگوی کشت و نوع آبیاری و انتقال آب بین حوزه‌ای در بهبود وضعیت دریاچه مؤثر بوده‌اند.

رستگاری با بیان مجموع اقدامات و پروژه‌های اجرایی که توسط شرکت آب منطقه‌ای استان در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه انجام شده، به تشکیل گروه‌های گشت و بازرسی آب‌های زیرزمینی و سطحی، لایروبی انهار، ساماندهی رودخانه‌ها پر و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز، احداث ایستگاه‌های آنلاین پایش آب‌های سطحی و زیرزمینی، نصب کنتورهای هوشمند و تعدیل ۴۰ درصدی منابع آب تخصیصی از طرح‌های توسعه‌ای در طی ۵ سال اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: همچنین، رهاسازی آب بیش از میزان ابلاغی ستاد احیا از سدهای مخزنی نیز از دیگر اقدامات این شرکت بود.

وی افزود: اقدامات ما برای احیای دریاچه ارومیه تنها به رهاسازی آب محدود نمی‌شود، بلکه ما به دنبال یک رویکرد جامع و پایدار در مدیریت منابع آب هستیم.

رستگاری به اهمیت مشارکت جامعه محلی در این زمینه اشاره کرد و افزود: برای دستیابی به نتایج پایدار، نیاز است تا همه ذی‌نفعان از جمله کشاورزان، صنایع و ساکنان منطقه در فرآیند تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌ها مشارکت فعال داشته باشند.

وی همچنین تصریح کرد: افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت حفاظت از منابع آب و دریاچه ارومیه یکی از اولویت‌های ما است.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.