رمضان، ماه جُرم سوزی/تاثیر روزه و معنویت بر کاهش آسیب های اجتماعی
۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۱۵
شناسه : 299602
6
با توجه باورهای مذهبی و اعتقادات مردم، وقتی جو معنوی بر جامعه حاکم می‌شود، افراد نیز تحت تاثیر این جو قرار گرفته و بیشتر از اعمال و رفتار خود مراقبت می کنند و همین امر در کاهش جرم در این ماه ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.
پ
پ

به گزارش زرین خبر،ماه رمضان ماه میهمانی خدا بوده  و روزه در این ماه نیز وسیله ای برای تقرب به خدا و بهره جستن از فیوضات این ماه مبارک است.

روزه بر رفتار فردی و اجتماعی نیز تاثیر گذاشته و  تقوا و خودکنترلی که در انسان روزه دار به سبب معنویت در این ماه ایجاد می گردد، سبب می شود تا انسان به راحتی نفس خود را در مقابل تعلقات مادی از آسیب ها و معضلات دور نگه دارد که این امر از برکات و آثار معنویت در کاهش جرم و آسیب اجتماعی برشمرده می شود.

این تغییر رفتار و برگزاری مراسمات مذهبی در کنار روزه داری، جوی را در سطوح فردی و اجتماعی جامعه ایجاد می کند که سدی در برابر وقوع جرایم شده و به برکت معنویت، بسیاری از آلودگی‌ها و شرارت‌ها در جامعه کاسته شده و انگیزه‌های مجرمانه نیز از بین می‌رود و زمینه اصلاح جامعه فراهم می‌شود.

با توجه باورهای مذهبی و اعتقادات مردم، وقتی جو معنوی بر جامعه حاکم می‌شود، افراد نیز تحت تاثیر این جو قرار گرفته و بیشتر از اعمال و رفتار خود مراقبت می کنند و همین امر در کاهش جرم در این ماه ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

تاثیر معنویت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی

امام جمعه میاندوآب در این زمینه می گوید: در ماه های رجب، شعبان و به ویژه رمضان ونیز ماه محرم میزان وقوع جرم جنابت به طور محسوسی کم می شود که این نشان دهنده تاثیر معنویت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی است.

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده با بیان اینکه معنویت و ایام ویژه مذهبی سال در کاهش وقوع جرم تاثیرگذار هستند، افزود: فضای معنوی تاثیر فوق العاده ای در رفتار انسان ها دارند و ما باید سعی کنیم این فضا را گسترش داده و معنویات را در جامعه افزایش دهیم.

ماه رمضان، ماه استغفار و بخشش

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار اروم نیوز، گفت: ماه رمضان نسبت به ماههای دیگر سال از تفاوت خاصی برخوردار است  و این تفاوت به این دلیل است که خداوند لطف و عنایت خاصی در این ماه به بندگان خود دارد.

حجت الاسلام عسگر دیرباز افزود: خداوند این ماه را ماه نزدیکی به خود و ماه استغفار و بخشش قرار داده است تا بندگان او بیشتر به او نزدیک شوند و از خطا ها و لغزش هایی که داشتند برگردند و توبه کنند.

وی اظهار کرد: وقتی انسان تشنگی و گرسنگی را در روز های طولانی تحمل کند می تواند به یاد تشنگی ها و گرسنگی های روز قیامت بیفتد و برای قیامت خود توشه ذخیره کند.

نقش روزه در کاهش آسیب های اجتماعی

یک کارشناس مسائل اجتماعی نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفت: روزه عامل موثری در رعایت تقوا و اراده انسان ها به شمار می رود که در حقیقت روزه داری سبب تقویت اراده می شود.

عبدی با بیان اینکه بررسی آمار اعلامی توسط مسئولان نیز نشان از نقش غیرقابل انکار دین و معنویت در کاهش جرم دارد، اظهار کرد: در ایامی مانند ماه رمضان، محرم وصفر میزان وقوع جرم کاهش می یابد که این نشان از نقش بازدارنده دین و آموزه های دینی در بازدارندگی از خطا و گناه است.

وی با از نگاه رفتارشناسی، محیط زندگی و فضای حاکم در کاهش جرم تأثیر مستقیم دارد؛ اظهار کرد:   توجه به مسائل عبادی و امور معنوی بهترین درمان برای بسیاری از بیماری‏های روحی و روانی انسان است که  به دلیل تحول فکر، به مراتب رفتارها نیز تغییر و کنترل رفتارهای غیر اجتماعی در این ماه بهتر از گذشته اتفاق می افتد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.