رئیس‌جمهور، خادم جمهور است
۰۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵
شناسه : 321945
3
 امام‌جمعه چهاربرج: امام‌جمعه چهاربرج گفت: رئیس‌جمهور، خادم جمهور بوده و اسلام خدمت به خلق را خیلی سفارش کرده است.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر جلالی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته چهاربرج با اشاره به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: حضور در انتخابات و مشارکت حداکثری یک وظیفه و ضرورت است و همه باید در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

امام‌جمعه چهاربرج با اشاره به اینکه برخی از افراد در پای صندوق‌های رأی حاضر نمی‌شوند، گفت: یکی از دلایل عدم شرکت این افراد در انتخابات؛ ناآگاهی است چرا که برخی نمی‌دانند تأمین بخش قابل‌توجهی از حقوق خود با مشارکت در امور سیاسی از جمله انتخابات حاصل می‌شود.

وی مسأله‌نبودنِ انتخابات برای برخی افراد را از دیگر دلایل عدم مشارکت برشمرد و افزود: برخی افراد به‌شدت ثروتمند و مرفه یا بالعکس افرادی که آن‌قدر درگیر مسائل معیشت و زندگی‌اند که دیگر مشارکت سیاسی و شرکت در انتخابات برای آن‌ها مسئله نیست و از سوی دیگر موانع سخت‌افزاری؛ مانند نداشتن شناسنامه و کارت هویت، کهولت سن، بیماری‌ها، مسافرت‌ها، کمبود شعبه‌های اخذ رأی و صفوف طولانی رأی‌گیری نیز می‌تواند از دلایل عدم شرکت در انتخابات باشد.

جلالی با بیان اینکه برخی افراد نا رقابتی دیدن انتخابات را عنوان می‌کنند، تصریح کرد: این افراد در بین نامزدهای معرفی شده، برای خود و حزب و جناح مطلوب خود، گزینه و حق انتخاب نمی‌یابند و از حضور در پای صندوق‌های رأی صرف‌نظر می‌کنند.

امام‌جمعه چهاربرج به برخی دیگر از بهانه‌های این افراد اشاره و تصریح کرد: این افراد اعتماد نداشتن به ساختار انتخابات و سلامت برگزاری آن را بهانه‌ای برای حضورنیافتن خود عنوان کرده و از سوی دیگر برخی مدعی‌اند هرکس انتخاب شود نخواهد توانست کاری از پیش ببرد و بر مشکلات و موانع موجود فائق آید.

وی با اشاره به اینکه رفتار این قشر به معنای مخالفت با نظام سیاسی نیست، بلکه صرفاً نسبت به مشکلات معیشتی اعتراض دارند، اظهار کرد: عنادورزی را می‌توان دیگر دلیل عدم مشارکت برخی افراد برشمرد که حریم انتخابات به دلیل مخالفت با نظام سیاسی، در جهت کاستن از مشروعیت آن است.

جلالی به راهبردهای افزایش مشارکت اشاره کرد و گفت: آگاه‌سازی، انگیزه‌سازی، اعتمادسازی، رضایتمندسازی و هموارسازی از جمله راهکارهای افزایش مشارکت است که باید مدنظر قرار گیرد.

امام‌جمعه چهاربرج در ادامه با بیان اینکه رئیس‌جمهور، خادم جمهور است، تصریح کرد: «سَیدُ القَومِ خادِمُهم» که این بیان، پندارهای غلط درباره قدرت و ریاست را در هم می‌شکند و ماهیتی متفاوت از آن ارائه می‌دهد که در فرهنگ اسلامی از آن به «خدمت» تعبیر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خدمت، تعابیر مختلفی دارد، گفت: هر کس ممکن است چیزی را خدمت بداند و ما دیدگاهی داریم، فکری داریم، مکتبی داریم که اساس این نظام، بر آن بنا شده و آن، مکتب اسلام است و خدمت، یعنی آن که در این راه حرکت کنیم که این راه، خودش متضمن خدمت به مردم است.

جلالی با تأکید بر اینکه مسئله اصلی را رئیس‌جمهور باید در هر لحظه به یادش باشد، اظهار کرد: در منطق اسلامی، قدرت و عزت و آبرو و خوشنامی و امکانات، فقط و فقط برای خدمت به مردم و حرکت‌دادن خود و جامعه و کشور در راه نظام مقدس اسلامی و رسیدن به آرمان‌های بلندی است که انسان‌ها نیازمند آن هستند.

امام‌جمعه چهاربرج با بیان اینکه اسلام خدمت به خلق را خیلی سفارش کرده است، افزود: بعضی از مردم گمان می‌کنند که عبادت تنها به نمازخواندن و روزه‌گرفتن است؛ درحالی‌که یکی از اسباب سلوک، حسن سلوک با مردم و حس خیرخواهی نسبت به بندگان خدا است و این احساس، انسان را از خودخواهی و خودبینی باز می‌دارد و به اخلاق الهی و ملکوتی متخلّق می‌سازد.

وی با اشاره به آیات و روایات از ائمه معصومین (ع)، گفت: اگر مرجع حاجات مردم شدید، خوشحال باشید که خدا شما را دوست می‌دارد و چنانچه در خانه یا دفتر کارتان به روی مردم بسته شد و مردم به شما مراجعه نکردند یا نتوانستند مراجعه کنند، بدانید که از رحمت خدا محروم شده‌اید و باید به‌جای خوشحالی، ناراحت و اندوهگین شوید.

جلالی افزود: هر کسی برای‌خدا کار کرده، برای خدمت به مردم کار کرده، بااخلاص کار کرده، بداند که سعی‌اش ضایع نشده است و ان‌شاءالله نزد خداوند متعال مأجور است.

امام‌جمعه چهاربرج به آثار خدمت به مردم اشاره کرد و گفت: خدمت به مردمِ جامعه اسلامی هم برای مردم جامعه و هم برای خود خدمتگزار تأثیر داشته و در مکتب اسلام نیز «جهاد خدمت‌رسانی» پیش از سود رساندن به گیرنده خدمت، به خود خدمت‌رسان سود می‌رساند.

وی گفت: اثر دیگر این‌که خدمت، خیلی سخت است؛ خیلی هم شیرین است و هرچه سختی خدمت بیشتر باشد، آسایش معنوی و روحی انسان پس از انجام‌دادن آن خدمت، بیشتر شده و اثر خدمت به مردم نیز این است که هرجا خدمت باشد، هم مردم طرف‌دار هستند، هم رهبری طرف‌دار است؛ آنجایی که کار و خدمت و تلاش هست، حمایت ما هست، حمایت مردم هست.

جلالی تصریح کرد: هر جامعه‌ای و کشوری که از چنین سرمایه عظیم و ذی‌قیمتی برخوردار باشد، بدون هیچ تردیدی خواهد توانست به برترین قله‌های عزت و عظمت دست پیدا کند.

امام‌جمعه چهاربرج در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه از خانواده به‌عنوان مقدس‌ترین نهاد بشری یاد کرد و افزود: بزرگ‌ترین هنر اجتماعی ما، خانواده‌داری بوده و امروز دشمنان قسم‌خورده و جنودش به‌شدت خانواده‌ستیز شده و روی این نهاد مقدس برنامه‌ریزی کرده‌اند و سعی در تزلزل در آن دارند و لذا باید هوشیار بود.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.