خطر مرگ در شنا پشت سدها و رودخانه ها/ قاتل مفرح در کمین جوانان و گردشگران آذربایجان غربی
۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
شناسه : 275173
3

در برخی از موارد شناگرانی که در این رودخانه ها و سدها شنا می کنند به طور معمول یا گردشگرانی از شهرهای دیگر هستند و یا جزو مردم بومی آن منطقه نیستند که به چگونگی عمق آب آشنایی داشته باشند در نتیجه این نا آشنایی موجب بروز خطر مرگ در اثر شنا در مناطق عمیق می شود.

پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از اروم نیوز، هر ساله با فرارسیدن فصل گرما در آذربایجان غربی به دلیل جاری شدن رودهای پرآب و پر شدن دریاچه های پشت سدها در اثر افزایش بارندگی ها بسیاری از مردم تمایل به شنا و لذت بردن از زیبایی های طبیعی دارند.

در برخی از موارد شناگرانی که در این رودخانه ها و سدها شنا می کنند به طور معمول یا گردشگرانی از شهرهای دیگر هستند و یا جزو مردم بومی آن منطقه نیستند که به چگونگی عمق آب آشنایی داشته باشند در نتیجه این نا آشنایی موجب بروز خطر مرگ در اثر شنا در مناطق عمیق می شود.

این هشداری است که سال های متمادی از سازمان های مختلفی همچون هلال احمر و آب منطقه ای به مردم داده می شود اما هر ساله با ورود فصل گرما شاهد غرق شدن تعدادی از هموطنان مان در رودخانه های استان و داغدارشدن خانواده ها هستیم.

انجام ۶ ماموریت نجات غریق از ابتدای سال

«حسن محمودی اصل» در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به افزایش نسبی آمار غرق شدن در رودخانه ها و سدهای استان، اظهار می کند: از ابتدای سال تا کنون ۶ ماموریت نجات غریق توسط تیم های امداد انجام شده است.

وی در ادامه می گوید: روز اول تیر ۴ حادثه در استان اتفاق افتاده است که دو مورد در کانی سیب پیرانشهر غرق شده بودند که توسط تیم های نجات غریق از حادثه نجات یافته و ۲ نفر در زرینه روز میاندوآب غرق شده بودند که هنوز مفقود شده و تیم های نجات در تلاش برای یافتن اجساد این افراد هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی با اشاره به حوادث غرق شدگی در خرداد ماه سال جاری ابراز می کند: دو حادثه در ۲۵ خرداد و ۱۹ خرداد در شهرستان میاندوآب رخ داد که یکی از حوادث غرق شدگی در یکی از کانال های آبی میاندوآب بوده و موجب مرگ یک نوجوان ۱۳ ساله شده و حادثه دیگر غرق شدن دو نفر در سد سیلوه بوده که برای شنا رفته و با توجه به نا آشنایی به فن شنا غرق شدند.

محمودی اصل با اشاره به برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای امدادگران هلال احمر استان اذعان می کند: برگزاری دوره تخصصی سیلاب، آوار و جاده از جمله آموزش های تخصصی برای امدادگران استان است که در ایام مختلف سال برای افزایش مهارت های تیم های امداد و نجات برگزار می شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به جمعیت بیش از ۱ هزار و ۵۰۰  تاکید می کند: در حال حاضر ۳ تیم تخصصی که هر تیم متشکل از ۵ امدادگر بوده و در شهرهای ارومیه، خوی و میاندوآب حضور دارند.

حضور ۷ دقیقه ای امدادگران استان در حوادث

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی با اشاره به جایگاه مطلوب امدادگران استان در رسیدگی به حوادث تصریح می کند: امدادگران استان در کمتر از ۷ دقیقه خود را به محل حادثه رسانده و اقدام به کمک می کنند که این زمان در میانگین کشوری ۸ دقیقه بوده و حاکی از جایگاه مطلوب امدادگران جمعیت هلال احمر استان دارد.

محمودی اصل در ادامه سخنان خود می گوید: جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی در مواجهه با سیلاب رتبه اول کشور و نیز در پایگاه های امدادی و ارتقای کیفی پایگاه های امدادی رتبه دوم را کسب کرده است که مورد تقدیر معاون عملیات جمعیت هلال احمر کشور قرار گرفت.

وی با اشاره به دلایل عمده غرق شدگی در فصل گرما در آذربایجان غربی تاکید می کند: برخی از افراد آشنا به منطقه با تصور قبلی از رودخانه ها اقدام به شنا در آن ها می کنند که با توجه به افزایش میزان بارندگی ها و تغییر عمق و کف رودخانه ها نباید جان خود را به خطر اندازند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی نا آشنایی به فن و فنون شناکردن را از عمده دلایل غرق شدگی عنوان کرده و بیان می کند: در برخی از موارد نیز افراد غرق شده از گردشگران و مسافران سایر استان ها بوده و فریب ظاهر آرام دریاچه پشت سدها و رودخانه ها را می خورند که پس از اقدام به شنا سنگینی آب آن ها را در کام خود فرو می برد.

خطر مرگ در رودخانه ها و آب پشت سدها

«ناصر امیری» در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به غرق شدن تعدادی از شهروندان در میاندوآب اظهار می کند: غرق شدن یک نوجوان ۱۷ ساله در زرینه رود طی روزهای گذشته و چند نفر از همشهریان میاندوآبی در رودخانه زرینه رود، سیمینه رود، پشت دریاچه سد نوروزلو و نیز در آب های روستای «پارا» که از روستاهای شاهین دژ است موجب داغدار شدن خانواده ها طی دو ماه گذشته شده است.

وی در ادامه سخنان خود از خانواده ها درخواست کرد تا با توجه به وقوع حوادث متعدد غرق شدگی در فصل تابستان بیشتر مواظب فرزندان خود باشند و آنان را از شنا کردن در رودخانه های با عمق زیاد و کانال های آب منع کنند.

فرماندار میاندوآب با اشاره به جزئیات مرگ نوجوان ۱۷ ساله میاندوآبی ابراز می کند: رودخانه زرینه رود در میاندوآب این بار یک پسر ۱۷ ساله را به کام مرگ کشانده که این حادثه در روستای ابراهیم آباد از توابع بخش مرکزی میاندوآب اتفاق افتاده است، امدادگران هلال احمر و ماموران انتظامی نیز در عملیات نجات این جوان حضور داشتند اما وی قبل از رسیدن به بیمارستان فوت کرده است.

امیری علت این غرق شدگی را بی احتیاطی و آشنا نبودن به فن شنا اعلام کرده و می گوید: امسال زرینه رود چهار قربانی گرفته است و ۲ روز پیش هم جسد زنی از این رودخانه کشف شد که دلایل مرگ وی در دست بررسی پلیس است که آیا این زن غرق شده یا پس از مرگ در رودخانه انداخته شده است.

وی تاکید می کند: با آغاز فصل تابستان بسیاری از مردم به ویژه نوجوانان و جوانان علاقه‎ مند به تفریح و شنا در رودخانه ها و سدها روی می آورند که این اقدام در برخی از موارد موجب بروز خطر مرگ می شود، بنابراین جوانان و افراد نا آشنا به فن شنا بهتر است شنا در استخرها را به رودخانه ها و کانال آب ترجیح دهند تا امنیت جانی آنان بیشتر تامین شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.