حال و هوای میاندوآب در روزهای پیروزی انقلاب
۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۹:۰۲
شناسه : 271111
7

از اوایل سال 57 نیز که مبارزات مردم ایران علیه حکومت طاغوت وارد مرحله جدید شده بود، مردم میاندوآب با تعطیلی ادارات و بازار به کشتار مردم شهرها به صف معترضان به رژیم پهلوی پیوسته و تظاهرات علیه رژیم شاه شکل می دادند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، از زمانی که مردم در همه شهرهای ایران علیه رژیم پهلوی به تظاهرات می پرداختند، میاندوآب نیز از این قاعده مستثنی نبود و مردم این شهر نیز پا به پای همه کشور درتظاهرات علیه رژیم شاه شرکت می کردند تا اینکه در 12 بهمن با ورود امام خمینی(ره) به کشور، طومار رژیم شاهنشاهی در 22 بهمن به هم پیچید و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

12 بهمن و 22 بهمن و دهه فجر، دهه خاطره انگیزی در تاریخ ایران است، دهه ای که در آن تمام‌ جهانیان‌ شاهد آن‌ بودند که‌ چگونه‌  صولت‌ و هیبت‌ و شکوه‌ نظام‌ شاهنشاهی‌ فرو ریخت.

در مورد وضعیت میاندوآب در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و در سال های 56 و 57 گفته می شود که بعد از قیام 29 بهمن مردم تبریز در سال 56، آتش تظاهرات در میاندوآب علیه رژیم طاغوت شعله ورتر شده  و بعد از آنکه در تظاهرات عظیم مردم تبریز علیه حکومت پهلوی، صدها نفر به خاک و خون کشیده شدند، مردم میاندوآب به طرفداری از انقلاب، مبارزات علنی را علیه رژیم شاه آغاز کردند.

در جریان این قیام عمومی، همه اقشار مردم از زن و مرد، پیر و جوان و کارگر و کارمند در کوچه و خیابان در صفوف به هم پیوسته و متحد صدای اعتراض خود را علیه حکومت پهلوی بلند کرده و در خیابان ها به راهپیمایی پرداختند.

از اوایل سال 57 نیز که مبارزات مردم ایران علیه حکومت طاغوت وارد مرحله جدید شده بود، مردم میاندوآب با تعطیلی ادارات و بازار به کشتار مردم شهرها به صف معترضان به رژیم پهلوی پیوسته و تظاهرات علیه رژیم شاه شکل می دادند.

به گفته بزرگان و انقلابیون میاندوآب در ماه های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، مدارس شهر تعطیل شد، اعلامیه ها و متن سخنان  حضرت امام خمینی(ره) دست به دست در کوچه ها و خیابان های شهر در بین مردم پخش شد و می چرخید و توده های مردم نیز همانند شهرهای بزرگ در تظاهرات خیابانی شرکت می کردند.

صدای اعتراض از هر کوی و بزرن علیه شاه بلند بود و توده های مردم هماهنگ با تهران و سایر شهرهای بزرگ در تظاهرات خیابانی شرکت می کردند.

در این تظاهرات، روحانیت نیز در کشاندن مردم به صحنه تظاهرات علیه رژیم طاغوت نقش اساسی داشتند و این پیکار با حکومت جور و ستم روز به روز افزایش می یافت و در این بین نیز نیروهای ژاندارمری و شهربانی هر روز با مردم درگیر می شدند.

حضور مردم در مقابل پارک معلم در 12 بهمن 57

محمد حیدریان یکی از مبارزان دوران انقلاب و رزمنده دفاع مقدس، در مورد حال و هوای میاندوآب در بهمن 57 به خبرنگار ما می گوید: چند روز قبل از تشریف فرمایی حضرت امام به اعلام شده بود که در روز 12 بهمن ماه حضرت امام به ایران تشریف می آورد ومردم نیزخودشان را برای استقبال آماده نموده بوداند.

مردم در خیابان امام(ره) فعلی و در مقابل پارک معلم تجمع کرده بودند و شخصی به نام آقای غلام نژاد جلودار آنها بود و مردم را از اخبار و مسیر حرکت مطلع می کرد.

هرچند در کتب و منابع، کمتر عکسی از تظاهرات و روزهای پرالتهاب بهمن ماه میاندوآب موجود است ولی این شهرستان نیز همچون سایر مناطق کشور، جوانان خود را فدای آرمان های بلند انقلاب و اسلام و پیروزی انقلاب کرده و شهادت 850 شهید سرافراز گواهی بر جانفشانی و ادای دین مردم میاندوآب به انقلاب اسلامی ایران است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.