اجرای مانور مبارزه با بیماری «زنگ زرد» غلات
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
شناسه : 319714
3
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب خبر داد: مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب از اجرای مانور مبارزه با بیماری‌های لکه برگی غلات در این شهرستان خبر داد.
پ
پ

رضا مقدم در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، با اشاره به اجرای مانور سراسری مبارزه با بیماری‌های لکه برگی غلات به‌ویژه «زنگ زرد» در میاندوآب، اظهار کرد: این مانور امروز در راستای صیانت از دسترنج کشاورزان در سطح مراکز چهارگانه و مزارع غلات برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب افزود: این مانور با شرکت ۲۷ اکیپ شامل هشت اکیپ از کارشناسان ستاد مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی، ۱۶ اکیپ از کارشناسان شرکت‌های فنی مهندسی کشاورزی و سه اکیپ از مسئولان فنی داروخانه‌ها و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی این شهرستان برگزار شد.

وی افزود: باتوجه‌به بارندگی‌های اخیر، افزایش رطوبت در مزارع و شرایط آب‌وهوایی مساعد از جمله دمای بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد برای گسترش بیماری‌های لکه برگی غلات به‌ویژه زنگ زرد گندم؛ پایش، ردیابی و کنترل بیماری در مزارع گندم منطقه ضروری است.

مقدم تصریح کرد: بیشترین عملکرد گندم به ۳ برگ انتهایی که به خوشه و یا سنبله گندم منتهی می‌شود بستگی دارد و حفظ این ۳ برگ انتهایی بسیار مهم است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با اشاره به اینکه در بازدیدهای میدانی کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان، علائم بیماری زنگ زرد در بعضی مزارع این شهرستان در برگ‌های پایینی غلات مشاهده شده است، اظهار کرد: به‌منظور حفظ ۳ برگ انتهایی، جلوگیری از خسارت احتمالی و گسترش طغیانی بیماری، ضروری است زارعین ضمن انجام مشاوره با کارشناسان جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، نسبت به سم‌پاشی مزارع گندم خود با استفاده از سمومی بادوام حفاظتی بالا به‌غیراز تیلت اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در راستای کنترل بیماری زنگ زرد، ارقام گندم مقاوم به این بیماری از جمله پیش‌گام و میهن توسط کارشناسان جهاد کشاورزی این شهرستان جهت کشت به گندم‌کاران توصیه شده است، گفت: در راستای کنترل بیماری‌های لکه برگی به‌ویژه زنگ زرد و جلوگیری از خسارت احتمالی، صدور اطلاعیه‌های پیش‌آگاهی، تهیه و نصب بنر در سطح روستاها، برگزاری دوره‌های آموزشی ترویجی، تشکیل جلسه با دهیاران، ارسال پیامک کوتاه و اطلاع‌رسانی گسترده در فضای مجازی به زارعین شهرستان برای یک نوبت سم‌پاشی مزارع گندم قبل از آلودگی مزارع انجام‌گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب افزود: گندم به‌عنوان یک محصول استراتژیک، عمدترین محصول زراعی شهرستان میاندوآب بوده و امسال بیش از ۱۸ هزار و ۶۱۹ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت محصول گندم اختصاص‌یافته است.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.