تلاش ناکام منافقین برای جذب اسرا/ایمان، بصیرت و صبر ویژگی بارز آزادگان است
۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
شناسه : 295659
9
آزادگان، افتخار آفرینانی هستند که در لابلای خاطراتشان معنی دفاع مقدس را بهتر و بیشتر درک می کنیم.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، در پایان جنگ هشت ساله که از ۳۱ شهریور سال ۵۹ صدام حسین با پشتیبانی غربی ها علیه ایران اسلامی آغاز کرد، حدود ۴۰ هزار رزمنده ایرانی به اسارت نیروهای عراقی درآمدند و همچنین ۷۰ هزار اسیر عراقی نیز در اختیار ایران بود.

بعد از دو سال از آتش بس میان ایران و عراق، مبادله اسیران جنگی میان ایران و عراق، در تاریخ ۲۶مرداد ۱۳۶۹ آغاز و تا اسفند ۱۳۸۱ به طول انجامید که در این راستا روز ۲۶ مرداد، روز آغاز مبادله اسرا در تقویم کشورمان به نام سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی نام نهاده شده تا از رنج و مشقت های این عزیزان در دوران اسارت، قدردانی شود.

شهرستان میاندوآب یکی از شهرهایی است که نقش محوری در دوران دفاع مقدس و سال های بعد از آن داشته و در هشت سال دفاع مقدس ۸۵۰ شهید و ۱۸۲ آزاده و یک هزار و ۵۳۳ جانباز و در راس همه آنها شهید مهدی باکری، فرمانده دلاور و رشید لشکر عاشورا را تقدیم نظام و انقلاب اسلامی کرده است که سندی بر ایثارگری مردم میاندوآب است.

آزادگان، افتخار آفرینانی هستند که در لابلای خاطراتشان معنی دفاع مقدس را بهتر و بیشتر درک می کنیم.

پای خاطرات هم سلولی مرحوم ابوترابی

ابراهیم منصوری، یکی از این آزادگان میاندوآبی است که افتخار ۴۰ درصد جانبازی و هفت ماه و سه روز سابقه اسارت را دارد و  در دوران اسارت هم سلولی مرحوم ابوترابی بوده است.

وی در خاطراتش می گوید: در دوران اسارت آنقدر از سوی بعثی ها شکنجه می شدیم که از شدت شکنجه بیهوش می شدیم و زمانی که به هوش می آمدیم خود را در جای ناشناسی می دیدیم.

منصوری در مورد نحوه اسارتش نیز اینگونه می گوید: در هویزه به محاصره افتادیم ، در نتیجه درگیری ها، من از ناحیه دست راست زخمی شدم و چند تن از بچه ها نیز شهید شدند، تا صبح در آن محل بودیم تا اینکه صبح به همراه تعدادی از رزمندگان اسیر وبه بصره منتقل شدیم.

وی می گوید: در دوران اسارات، بعثی ها تلاش زیادی برای تاثیرگذاری روی روحیه بچه ها کردند، ولی نتوانستند به اهداف خود دست یابند.

تلاش منافقین برای نفوذ در اردوگاهها

مهدی اسماعیلی دیگر آزاده ای است که مدتی عضو شورای شهر دور سوم میاندوآب نیز بوده است.

وی در لابلای خاطراتش به نفوذ و تلاش منافقین برای جذب نیرو از اردوگاهها اشاره کرده و می گوید: در سال۶۷ که ما اسیر بودیم، می خواستند از اردوگاهها نیرو جذب کنند ولی خوشبختانه بچه ها هوشیار بودند و منافقین نتوانستند به هدف خود دست یابند و حتی جرات نکردند به اردوگاه های که رزمندگان ما در آنجا بودند نزدیک شوند.

اسماعیلی به نقش وحدت و اتحاد رزمندگان در اردوگاهها اشاره کرده و افزود: وحدت بین اسرا اجازه نداد منافقین و بعثی ها کاری از پیش ببرند.

وی با بیان اینکه برخی مواقع کار به درگیری در کمپ ها نیز می کشید،ادامه داد: افراد نفوذی نیز در کمپ ها داشتند ولی بازهم ناکام می ماندند و در برخی مواقع درگیری رخ می داد که حتی برخی از بچه ها را سه تا هفت روز به انفرادی بردند و وضعیت زندان انفرادی در اسارت را آزادگان بهتر می دانند.

ایمان، بصیرت و صبر ویژگی بارز آزادگان

ایمان، بصیرت و صبر ویژگی بارز آزادگان است و آزادگان اسوه های صبر و استقامت هستند که در دوران اسارت با صبر و بردباری خویش، سبب روسفیدی ملت ایران شدند.

این رزمندگان اسلام و ایثارگری آنها بود که به رهبری امام خمینی(ره) و با تاسی از فرهنگ عاشورایی در مقابل دشمنان استقامت و انقلاب را حفظ کرده و پیروز میدان شدند و در سینه های این عزیزان اسراری وجود دارد که باید بر روی کاغذ بیایند تا با رشادت های آنان آشنا شویم.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.