تبلیغات انتخابات ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه به اتمام می‌رسد
۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲
شناسه : 321702
2
محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور زمان پایان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور بیان کرد: روز جمعه هشتم تیرماه رأس ساعت ۸ صبح در کشور و خارج از کشور، انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم خواهیم داشت. مدت زمان اخذ رأی بر اساس قانون ۱۰ ساعت است و در صورت نیاز تمدید صورت می‌گیرد. احراز هویت رأی‌دهندگان بر اساس قانون با شناسنامه یا کارت ملی از رأی‌دهنده انجام می‌پذیرد.

وی افزود: تفاوتی که این انتخابات با انتخابات مجلس دارد این است که آنجا ۵ مدرک برای رأی‌دهی وجود داشت اما اینجا دو مدرک شناسنامه و کارت ملی است. توصیه می‌کنیم مردم عزیزمان کارت ملی همراه داشته باشند.

سخنگوی ستاد انتخابات اظهار داشت: در خارج از کشور ۳۴۴ شعبه اخذ رأی در خارج از کشور داریم که با گذرنامه احراز هویت صورت می‌گیرد.

وی افزود: صندوق‌ها، تعرفه‌ها و اقلام موردنیاز به استان‌ها ارسال شده است و مشکلی در این زمینه نداریم؛ هم‌چنین با هماهنگ وزارت خارجه، صندوق‌های خارج از کشور نیز ارسال شده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور عنوان کرد: طبق قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، نامزدها می‌توانند در هر شعبه یک نماینده داشته باشند. هر نامزد به‌تنهایی و یا چند نامزد مشترکاً می‌توانند یک نماینده در شعب اخذ رأی داشته باشند. نمایندگان نامزدها از ابتدای رأی‌گیری تا پایان زمان رأی‌گیری و شمارش آرا حضور دارند.

اسلامی گفت: به‌لحاظ محدودیت قانونی، انتخابات با تعرفه‌های کاغذی انجام می‌شود. دستگاه الکترونیکی حاضر در شعب اخذ رأی برای احراز هویت رأی‌دهندگان است، هم‌چنین تعرفه رأی با طراحی ایرانی اسلامی طراحی شده است. صندوق‌ها نیز در تمامی شعب، درب آبی‌رنگ دارد.

وی اضافه کرد: تبلیغات انتخابات ساعت ۸ صبح پنجشنبه هفتم تیرماه به پایان می‌رسد. با اجازه قانون، مانند انتخابات سابق مجلس شورای اسلامی بعد از پایان رأی‌گیری، دوربین صداوسیما در برخی شعب در زمان شمارش آرا فعال است و بدون اینکه نام نامزدی مشخص شود، تصویربرداری و انعکاس به مردم را صورت می‌دهد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: فرآیند احراز هویت در چند ثانیه صورت می‌گیرد و کار رأی‌گیری با سرعت و سهولت انجام خواهد گرفت.

اسلامی خاطرنشان کرد: آموزش‌های لازمه برای مدیران انتخابات که اقشار مختلف مردم هستند و با ما همکاری می‌کنند، انجام گرفته و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی هم‌چنین گفت: عوامل اجرایی شعب أخذ رأی نهایی شده‌اند و اسامی این عوامل در هر شعبه، در دستگاه احراز هویت ثبت می‌شود. ما مجموعا ۵۸ هزار شعبه داریم که ۳۴ هزار شعبه شهری و ۲۴ هزار شعبه روستایی را شامل می‌شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور عنوان کرد: واجدین شرایط حضور در انتخابات ریاست جمهوری امسال، متولدین ۸ تیرماه ۱۳۸۵ به قبل هستند و اگر انتخابات به دور دوم برود که در تاریخ ۱۵ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد، متولدین ۱۵ تیر ۱۳۸۵ به قبل می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. هم‌چنین کسانی که در دور اول در رأی‌گیری مشارکت نکنند نیز می‌توانند در دور دوم انتخابات مشارکت داشته باشند.

اسلامی اظهار داشت: ما برخی شعب سیار را در نظر گرفتیم که فرمانداران می‌توانند صندوق را به درب منازل مردمی که مشکلات حرکتی دارند، برسانند.

وی گفت: هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در محل ستاد انتخابات کشور دو نماینده دارد که از ابتدای رأی‌گیری تا پایان فرآیندها مستقر هستند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه چگونه انتخابات به دور دوم خواهد رفت، عنوان کرد: اگر نامزدها در مرحله اول اکثریت مطلق آراء را به‌دست نیاورند، انتخابات به مرحله دوم می‌رود و دو نفری که بیشترین آراء را بدست آورده‌اند، به مرحله دوم می‌روند. اکتریت آراء شامل همه‌ی آراء، چه آرای صحیح و چه آرای باطله.

اسلامی درباره امکان قانونی برای انصراف احتمال نامزدها، خاطر نشان کرد: در قانون انتخابات مجلس داریم که باید ۷۲ قبل قبل از آغاز رأی‌گیری انصراف به ستاد انتخابات کشور داده شود ولی در انتخابات ریاست جمهوری نامزدها شخصاً و یا از طریق نماینده‌ی خود می‌توانند کتباً به ستاد انتخابات کناره‌گیری خود را اعلام کنند و سقف زمانی انصراف مطرح نشده است.

اسلامی گفت: در کانادا مجوز انتخابات از سوی دولت‌شان صادر نشد و انتخابات آنجا برگزار نمی‌شود، ولی در آمریکا برگزار خواهد شد. لازم است رأی‌دهندگان به‌صورت حضوری به شعب رفته و با گذرنامه رأی بدهند.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.