بهره‌برداری از ۱۸ طرح نوین آبیاری در میاندوآب
۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۲
شناسه : 321406
4
به مناسبت هفته جهاد کشاورزی انجام شد؛  بهره‌برداری از ۱۸ طرح اجرای سیستم نوین آبیاری در شهرستان میاندوآب آغاز شد.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، هم‌زمان با هفتمین روز از گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی و در مراسمی از ۱۸ طرح اجرای سیستم نوین آبیاری به مساحت ۵۹ هکتار، با صرف اعتباری بالغ بر ۳۸ میلیارد و ۱۰۵ میلیون ریال، به‌صورت هم‌زمان با حضور معاون استاندار و فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان میاندوآب، در روستای کوخان این شهرستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب در این مراسم ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی، گفت: این ۱۸ پروژه باهدف افزایش راندمان آب آبیاری و ایجاد اشتغال پایدار برای ۳۱ نفر و بهره‌مندی ۲۶ خانوار در ۱۴ روستای شهرستان میاندوآب اجرا شده و با آغاز بهره‌برداری از این طرح‌ها، ۲۶۶ هزار مترمکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی می‌شود.

رضا مقدم افزود: مبلغ ۲۲ میلیارد و ۸۳۶ میلیون ریال از اعتبار موردنیاز برای اجرای این طرح‌ها به‌صورت کمک بلاعوض دولتی از محل اعتبارات ملی تأمین شده است.

وی با اشاره به مزایای استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در تولید محصولات کشاورزی، اظهار کرد: با اجرای هر هکتار سیستم آبیاری تحت‌فشار، سالانه به طور میانگین ۴ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه میانگین بازده مصرف آب در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری بین ۷۰ تا ۹۰ درصد است، تصریح کرد: تأمین آب یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های تولید محصولات کشاورزی بوده و باتوجه‌به محدودیت در منابع آبی، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، مهم‌ترین و اساسی‌ترین راهکار برای مقابله با مشکل کم‌آبی و ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی است.

وی گفت: در همین راستا تاکنون ۸ هزار و ۸۶۷ هکتار از اراضی شهرستان میاندوآب، به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است که ۶ هزار و ۶۳ هکتار از این آمار مربوط به آبیاری بارانی، ۵۸۷ هکتار آبیاری قطره‌ای، ۲۱۷ هکتار کم‌فشار بوده و همچنین ۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان نیز به سیستم آبیاری نوار تی تیپ مجهز شده است.

مقدم اظهار کرد: بیش از ۱۹ کیلومتر پوشش بتنی انهار سنتی و ۶۳ کیلومتر انتقال آب با لوله پلی‌اتیلن اجرا شده و در مجموع با اجرای این طرح‌ها حدود ۴۳ میلیون مترمکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی شده است.

وی گفت: از آغاز سال ۱۴۰۲ تاکنون نیز بیش از ۱۲۰ هکتار سیستم‌های نوین آبیاری تحت‌فشار، ۳ کیلومتر و ۳۵۲ متر پروژه خط انتقال آب با لوله و ۱۸۵ متر پوشش بتنی انهار سنتی اجرا شده است.

مقدم هم چنین از اجرای بیش از یک کیلومتر و ۴۰۰ متر پروژه خط انتقال آب با لوله پلی‌اتیلن با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال در روستاهای نظام‌آباد، حاصلقوبی امیرآباد، جعفرآباد چلیک، اوچ تپه کرد و حاج حسن خالصه شهرستان میاندوآب طی امسال خبر داد.

وی در ادامه خواستار تأمین اعتبار موردنیاز برای پروژه‌های نیمه‌تمام حوزه آب‌وخاک این شهرستان از جمله شبکه آبرسانی واحد عمرانی یک، خطوط انتقال آب کشاورزی با لوله پلی‌اتیلن در روستاهای پایین دشت و پوشش بتنی انهار سنتی شد.

 

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.