برداشت گیاهان کوهی خوراکی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
شناسه : 293767
15
رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: برداشت گیاهان کوهی خوراکی همزمان با آغاز فصل بهار و رویش این گیاهان در سطح استان آغاز شد.
پ
پ

به گزارش زرین خبر،

محمد رضایی در گفت و گو با اروم نیوز، اظهار کرد: بیش از یک هزار و ۴۰۰ گونه از گیاهان موجود کشور، در این استان رویش دارد که ظرفیت مناسبی برای انجام مطالعات تحقیقاتی در زمینه گیاهان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: آذربایجان‌غربی رویشگاه ۵۲۰ گونه از گیاهان دارویی بوده که ۷۰ تا ۱۰۰ گونه از این تعداد گیاهان خوراکی است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت:  تغییرات اقلیمی از یک سو و برداشت‌های بی رویه از سوی دیگر زنگ انقراض گونه‌های گیاهی را به صدا در آورده است و مناطقی مانند دره شهدا ، قاسملو و کوه سیر و قوشچی در شهرستان ارومیه بیشتر مورد توجه مردم در این زمینه است و در معرض خطر انقراض گونه‌های گیاهی خوراکی قرار دارد .

رضایی با تاکید بر اینکه رویشگاه برخی از گیاهان به طور خاص شناسایی شده است، ادامه داد: ۶۰ گونه از گیاهان شناسایی شده در این استان از جمله بیزه، اله گز، نعناع کوهی، ریواس، کنگر و ثعلب بومی منطقه است.

وی ادامه داد: هر چند آمار دقیقی از میزان برداشت گیاهان خوراکی در آذربایجان‌غربی وجود ندارد، اما هرساله به هنگام فصل بهار هزاران کیلوگرم از انواع گیاهان خوراکی استان به بازارهای محلی و استان‌های همجوار عرضه و ارسال می‌‌شود .

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت:  این گیاهان اغلب نیاز کمتری به آب و مراقبت دارد ولی باید فرهنگ استفاده از آنها در جامعه نهادینه سازی شود.

رضایی اضافه کرد: رزماری، اسطوخودوس، انواع زنبق، انواع آویشن و نسترن از جمله گیاهانی هستند که قابلیت کشت دارند.

وی درباره روند نجات بخشی این گیاهان از خطر انقراض اظهار کرد: بررسی اکوسیستم‌های در معرض خطر به منظور تعیین جایگاه حفاظتی آنها و ارایه برنامه حفاظتی و تهیه و انتشار لیست قرمز گیاهان و اکوسیستم‌های ایران در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برخی از این گونه‌ها جزء گیاهان دارویی مهم نیز هستند، گفت: با جمع آوری این تعداد گونه و حفاظت از آنها در هرباریوم گیاهی استان می‌توان از انقراض آنها پیشگیری کرد.

انتهای پیام /

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.