بدعت‌های غلط مانعی بر سر ازدواج آسان
۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰:۳۱
شناسه : 321366
4
خانواده‌هایی هستند که ازدواج را بسیار سخت گرفته‌اند و بسیاری از جوانان با چالش‌ها و بدعت‌های غلطی در امر ازدواج روبرو هستند که این امر می‌تواند مانعی بر سر راه ازدواج آن‌ها باشد.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، ازدواج دوره گذر زندگی هر انسان از زندگی فردی به زندگی اجتماعی بوده و در دین مبین اسلام از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در تعالیم دینی از آن به‌عنوان محبوب‌ترین بنا در نزد خداوند یاد شده است.

ازدواج به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین ارکان تشکیل خانواده و تحکیم بنیان‌های اجتماعی شناخته می‌شود که بر اساس آیات و تعالیم الهی فراهم‌کردن زمینه و مقدمات ازدواج جوانان در جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

علی‌رغم همه تأکیداتی که بر امر ازدواج شده است، اما امروزه متأسفانه در جامعه ما خانواده‌هایی هستند که ازدواج را بسیار سخت گرفته‌اند و بسیاری از جوانان با چالش‌هایی همچون هزینه‌های بالا، توقعات نامعقول، و فشارهای اجتماعی برای برگزاری مراسمی باشکوه روبرو هستند که این امر می‌تواند مانعی بر سر راه ازدواج آن‌ها باشد.

چشم و هم چشمی و مادیات، بهانه‌های غیرقابل‌توجیه، بدعت‌ها و سنت‌های غلط سبب شده تا این خانواده‌ها به‌جای اینکه در راه گسترش ازدواج گام بردارند؛ بلکه ازدواج را به فراموشی بسپارند و درواقع جنبه‌های نمادین و تشریفاتی ازدواج بر جنبه‌های حقیقی و کارکردی آن غلبه کند.

در این راستا ازدواج آسان، رویکردی است که باهدف کاهش بار مالی و اجتماعی مرتبط با ازدواج، به جوانان کمک می‌کند تا بتوانند بدون دغدغه‌های غیرضروری، زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

این رویکرد، تأکید بر اصول و ارزش‌های ساده‌زیستی، صمیمیت و محبت میان زوجین دارد تا بدین‌وسیله، پایه‌های محکمی برای یک زندگی مشترک سالم و پایدار بنا نهاده شود.

ازدواج آسان نه‌تنها برای زوجین جوان بلکه برای کل جامعه مزایای بسیاری داشته و این رویکرد، با ترویج ارزش‌هایی چون مسئولیت‌پذیری، خودکفایی و همدلی، به تقویت پایه‌های اجتماعی کمک می‌کند.

ازدواج آسان به دغدغه عمومی تبدیل شود

در این زمینه امام‌جمعه میاندوآب در گفتگو با خبرنگار ما با تأکید بر اینکه خانواده‌ها باید در راستای ترویج ازدواج آسان قدم بردارند، اظهار کرد: ازدواج آسان باید به دغدغه عمومی تبدیل شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید حسن‌زاده با بیان اینکه متأسفانه برخی بدعت‌های غلط در امر ازدواج نهادینه شده که به مانعی برای ازدواج جوانان تبدیل شده‌اند، گفت: امروز همه باید با این مانور تجملات که در امر ازدواج راه افتاده؛ مقابله کرده و بدعت‌های غلط را حذف کنند.

وی با بیان اینکه دین مبین اسلام معیارها را برای ازدواج مشخص کرده است، افزود: سبک زندگی اسلامی باید معیار ما در امر ازدواج باشد نه تجملات و بدعت‌های غلط و سبک زندگی غربی که متأسفانه امروز به مانعی برای ازدواج جوانان تبدیل شده است.

بدعت‌های غلط مانعی بر سر ازدواج آسان

یک کارشناس مسائل اجتماعی نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه متأسفانه امروز خانواده‌ها با بدعت‌های غلط ازدواج آسان را برای جوانان سخت گرفته‌اند، اظهار کرد: اگر به این بدعت‌ها نظری داشته و آنها را بررسی کنیم؛ هیچ دلیل عقلی و منطقی برای آنها نمی‌توان پیدا کرد.

مهدی صادقی افزود: بدعت‌های غلط و ایجاد مانع به‌صورت آگاهانه یا غیرآگاهانه توسط خانواده‌ها سبب شده تا جوانان به ازدواج ترغیب نشوند درحالی‌که تعالیم دینی ما بر امر ازدواج آسان تأکید داشته و ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) مثال بارز این موضوع است.

وی با بیان اینکه تأخیر در امر ازدواج سبب فشارهای روحی نیز بر جوانان می‌شود، گفت: ترویج ازدواج آسان در جامعه سبب آرامش در جوانان نیز شده و اثرات مثبت زیادی نیز در جامعه دارد.

این کارشناس مسائل اجتماعی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه در راستای ترویج ازدواج آسان بر عهده خانواده‌ها است که با حذف رسوم غلط، تجملات و پرهیز از چشم‌وهم‌چشمی موانع ازدواج را برطرف کنند.

ازدواج آسان و ترویج فرهنگ ساده‌زیستی

یک کارشناس مسائل خانواده نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ازدواج آسان دارای مزایای بسیاری است، اظهار کرد: از مزایای ازدواج آسان می‌توان به کاهش هزینه‌های ازدواج، تقویت روابط خانوادگی و ترویج فرهنگ ساده‌زیستی اشاره کرد.

محمد رضایی افزود: در ازدواج آسان با حذف تشریفات غیرضروری و تمرکز بر مراسمی ساده و صمیمی، هزینه‌های ازدواج به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و از سوی دیگر ازدواج آسان باعث می‌شود تا خانواده‌ها بیشتر بر روی ارتباطات و پیوندهای عاطفی تمرکز کنند تا بر روی مسائل مادی.

وی گفت: ازدواج آسان هم چنین در ترویج رویکرد و فرهنگ ساده‌زیستی و اهمیت‌دادن به ارزش‌های انسانی در جامعه نقش بسزایی داشته و به تقویت پایه‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز کمک شایانی می‌کند.

این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه ازدواج آسان به جوانان کمک می‌کند تا با آرامش بیشتری به سمت تشکیل خانواده گام بردارند، تصریح کرد: با ترویج ازدواج آسان، می‌توانیم شاهد جوامعی باشیم که در آن‌ها ازدواج و تشکیل خانواده، به‌عنوان یک امر ساده و درعین‌حال مقدس، ارزشمند و موردتوجه قرار گیرد.

نقش مهم فرهنگ‌سازی در ترویج ازدواج آسان

یک کارشناس مسائل اجتماعی نیز در گفتگو با خبرنگار ما به راهکارهای ترویج ازدواج آسان در جامعه اشاره کرد و گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی نخستین قدم برای ترویج ازدواج آسان در جامعه است که در این راستا می‌توان با برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی برای جوانان و خانواده‌ها به‌منظور افزایش آگاهی در مورد مزایای ازدواج آسان قدم‌های مثبتی برداشت.

صالح بابایی افزود: ارائه تسهیلات و حمایت‌های مالی از سوی دولت‌ها و سازمان‌های خیریه برای کمک به جوانان در برگزاری مراسم ازدواج نیز اقدامی دیگری است که می‌تواند در ترویج ازدواج آسان در جامعه مؤثر باشد.

وی از تغییر نگرش اجتماعی به‌عنوان یک مؤلفه مهم در ترویج ازدواج آسان نام برد و گفت: تشویق جامعه به پذیرش و ترویج ازدواج‌های ساده و بدون تجمل و ترویج ارزش‌هایی چون مسئولیت‌پذیری، خودکفایی و همدلی، به تقویت پایه‌های اجتماعی کمک کرده و در این زمینه مؤثر باشد.

ازدواج آسان، الگویی برای پیشرفت جامعه

تجمل‌گرایی در ازدواج، به‌ویژه در جوامعی که ازدواج آسان ترویج می‌شود، می‌تواند موانعی را بر سر راه جوانان برای تشکیل خانواده ایجاد کرده و این رویکرد می‌تواند به افزایش هزینه‌ها، فشارهای اجتماعی و روانی منجر شود و در نهایت، مانعی برای ازدواج‌های مبتنی بر ارزش‌های معنوی و اخلاقی باشد.

باید به این نکته توجه داشت که جوانان به‌عنوان آینده‌سازان جامعه، با ازدواج آسان می‌توانند بدون نگرانی از بار مالی سنگین، به فکر بنانهادن زندگی مشترک بوده و این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تمرکز خود را بر روی اهداف تحصیلی و شغلی خود حفظ کنند و درعین‌حال، زندگی خانوادگی متعادل و موفقی داشته باشند.

هم چنین خانواده‌ها نیز با حمایت از ازدواج آسان، به فرزندان خود نشان می‌دهند که ارزش‌های واقعی در محبت، احترام متقابل و همراهی است، نه در تجملات و ظواهر و این امر می‌تواند به تقویت روابط خانوادگی و ایجاد یک جامعه متحدتر کمک کند.

خانواده‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که چشم و هم چشمی در ازدواج می‌تواند تأثیرات منفی بر روابط زناشویی و سلامت روانی زوجین داشته باشد و این رفتار که گاهی ناشی از حسادت و رقابت ناسالم است، ممکن است به ایجاد فشارهای مالی و روانی منجر شده و حتی می‌تواند یکی از عوامل مهم در طلاق باشد.

ازدواج آسان در جامعه نیز تأثیر داشته و به‌طورکلی جامعه‌ای که ازدواج آسان را ترویج می‌دهد، جامعه‌ای است که به سلامت روانی و اجتماعی اعضای خود اهمیت داده و با کاهش فشارهای اجتماعی و مالی، افراد می‌توانند به رشد و پیشرفت خود بپردازند و به اعضای مفیدتری برای جامعه تبدیل شوند.

ازدواج آسان، با تأکید بر اصول ساده‌زیستی و تمرکز بر ارزش‌های انسانی، می‌تواند به‌عنوان یک الگوی موفق برای سایر جوامع نیز مطرح شود که این رویکرد، نه‌تنها به تقویت بنیان‌های خانواده و جامعه کمک می‌کند، بلکه به ایجاد فرهنگی پایدار و متعادل نیز منجر می‌شود که در آن، ازدواج و تشکیل خانواده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان زندگی، با احترام و ارزشمندی همراه است.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.