به گزارش زرین خبر،«اینفلوئنسر» عنوان عجیب و متفاوتی است و برای هر بار نوشتنش باید حروف به حروف تکرارش کرد! اینفلوئنسر کسی است که میتواند روی دیگران تاثیر بگذارد.
این تاثیر میتواند از طریق مسؤولیت، دانش، موقعیت اجتماعی و حتی مخاطبان او اتفاق بیفتد اما اینفلوئنسر یک عنوان کلی برای همه کسانی است که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی میتوانند روی گروهی از مردم تاثیرگذار باشند، با اینحال خودشان هم به چهار دسته تقسیم میشوند: سلبریتی، متخصصان، بلاگرها و میکرواینفلوئنسرها. در ادامه این چهار دسته را با هم بررسی میکنیم.
سلبریتی
سلبریتی ممکن است ستاره باشد، احتمال هم دارد نباشد! در حقیقت برای اینکه کسی سلبریتی شود، نیاز نیست لزوما در حوزه مشخصی ستاره باشد، بلکه عواملی چون چهره، ظاهر، اظهارنظرهای شخصی، جهتگیریها، رفتار، شکستن تابوهای جامعه و رد کردن خط قرمزها میتواند یک فرد را به سلبریتی تبدیل کند. در حقیقت سلبریتی شخصی است که «نامش» برند شده و صرف بودن اسمش در جایی، توجه دیگران برانگیخته میشود. از همین رو حضور این افراد در تبلیغات بسیار پررنگ است، با اینحال شاید آنها هواداران و فالوئرهای وسیع و با تعداد بسیار بالایی داشته باشند، اما این مساله که آنها تا چه حد روی این افراد تاثیر دارند، سؤال بیپاسخی را به وجود میآورد، چون دنبال کردن آنها لزوما به معنی تاییدشان نیست!
متخصصان
تصور کنید یک نفر در اینستاگرام مطلبی را درباره مسائل خصوصی یک بازیگر، خواننده یا ورزشکار مینویسد، وقتی صفحهاش را بررسی میکنید، او خبرنگار یک رسانه معتبر است. همین یک خط کافیست تا فرد از نظر جنبه عمومی مورد تایید قرار بگیرد و در ادامه حرفهایش شنیده شوند. حتی اگر همه حرفهایش هم درست نباشند، باز هم مورد احترام است و احتمالا او را میخوانند و دنبال میکنند. افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند یا در سمتهای تخصصی فعالیت میکنند، نیز در این دسته قرار میگیرند و بهخصوص در شرایط خاص مورد تایید هستند، تصور کنید یک پزشک که در بیمارستان عنوان مهمی دارد، در روزهای کرونایی درباره اتفاقهای داخل بیمارستان بنویسد، آیا به حرفهایش استناد نمیکنید؟
بلاگر
بلاگرها آنهایی هستند که در ارتباط با یک موضوع خاص و ویژه صحبت میکنند. غذا، مد و لباس، روانشناسی، دوخت و دوز، رستورانگردی، سفر، سلامت، کودک، موسیقی و موضوعات مختلف زیاد، چیزهای دیگری است که بلاگرها درباره آن صحبت میکنند، آنها زیاد مینویسند، عکسهای شاد منتشر میکنند، ویدئوهای آموزشی دارند و در هر پست سعی میکنند رضایت همه دنبالکنندهها را داشته باشند. بلاگرها به مرور زمان و در حیطه خودشان میتوانند تاثیرگذار باشند. یادتان باشد که بلاگرها هدف خاصی را دنبال و محتوای ویژهای را هم برای مخاطب حاضر میکنند، فکر نکنید با چند عکس خوش رنگ و لعاب و متنهای خاص بلاگر میشوید!
میکرو اینفلوئنسرها
این دسته همان آدمهایی عادی هستند که هر روز در اطرافمان میبینیم و احتمالا کمی بیشتر از ما آنلاین هستند! دست به عکس گرفتنشان خوب است و هر موقعیتی را ثبت میکنند، از انتشار لحظهای عکسهایشان ترسی ندارند و با همین فعالیت روزمره و مداوم، دنبالکنندههایی بیشتر از خانواده و دوست و همکار پیدا کردهاند. فالوئرهایشان نهایت تا ۱۰۰ هزار نفر است و از همهچیز مینویسند، یک روز فیلم میبینند، یک روز کتاب میخوانند و یک روز هم با دوستانشان به پیکنیک میروند و از هرکدام از اینها تجربهای برای انتشار پیدا میکنند. این افراد به دلیل نوع برخورد صمیمانه، دوستانه و احتمالا پاسخگو بودن، رابطه خوبی با فالوئرها پیدا میکنند و حتی با آنها دوست میشوند. ادامه این روند باعث تاثیرگذاری آنها میشود، بدون اینکه دنبال کننده بداند، اما سبک زندگی او را تکرار میکند و میکرو اینفلوئنسر از همینجا شکل میگیرد. نکته جالب توجه این است که در بازار مارکتینگ، میکرو اینفلوئنسرها اهمیت بیشتری نسبت به بقیه دارند و در حال تبدیل شدن به افراد تاثیرگذار نسل آینده هستند. اینترنت و شبکههای مختلف اجتماعی باعث شده تا گروههای کوچک بسیار زیادی در فضای مجازی ایجاد شوند.