«اوروجلوق آیی» از گذشته تا حال در آذربایجان‌
۰۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
شناسه : 306552
3
جلوه های زیبای ماه رمضان/ نخستین ویژگی و مشخصه ماه مبارک رمضان روزه داری است که در این ماه بر اساس دستور خدواند، روزه بر مسلمانان واجب می شود اما فارغ از این شاخصه مشترک ماه مبارک رمضان، این ماه پربرکت، ماه میهمانی خدا آداب و رسوم متفاوتی در مناطق مختلف دارد که که ریشه در فرهنگ، اعتقادات و باورهای مردم آن منطقه دارد.
پ
پ

به گزارش گروه اجتماعی زرین خبر، بار دیگر ماه رمضان از راه رسید، ماهی که ماه بزرگ خدا، ماه مهمانی خدا، ماه نزول قرآن، ماه خالص‌سازی، ماه نماز، ماه صبر، ماه مواسات و همدردی، ماه برکت، ماه عبادت، ماه اسلام، ماه آمرزش، ماه قیام، ماه عید اولیای خدا، ماه بهار قرآن، ماه آزمایش نامیده شده است.

ماه رمضان، ماهی است که طبق فرمایش پیامبر اکرم(ص)؛ ابتدایش رحمت است و میانه ‏اش مغفرت و پایانش اجابت و آزادى از آتش جهنم. ماهی که اگر بنده خدا مى‏‌دانست در ماه رمضان چیست، دوست مى‌‏داشت تمام سال، رمضان باشد.

نخستین ویژگی و مشخصه ماه مبارک رمضان روزه داری است که در این ماه بر اساس دستور خدواند، روزه بر مسلمانان واجب می شود اما فارغ از این شاخصه مشترک ماه مبارک رمضان، این ماه پربرکت، ماه میهمانی خدا آداب و رسوم متفاوتی در مناطق مختلف دارد که که ریشه در فرهنگ، اعتقادات و باورهای مردم آن منطقه دارد و در میاندوآب و در منطقه آذربایجان نیز این گونه است.

غبارروبی از مساجد در آستانه ماه مبارک رمضان

در آستانه ماه مبارک رمضان که قرار می گیریم، اهالی محل شروع به غبارروبی از مساجد می کنند .

این اقدام با همکاری مردم، هیئت امنا، پایگاه بسیج، کانون های فرهنگی و هنری مساجد و روحانی مساجد انجام می گیرد و مساجد برای برپایی مراسمات ماه مبارک رمضان مانند جمع خوانی قرآن کریم و نماز عید فطر آماده می شود.

“قاباقلاما” یا به پیشواز رفتن

برخی از میاندوآبی ها  چند روز  قبل از آغاز ماه رمضان یعنی روزهای آخر ماه شعبان را به نیت استقبال از ماه مبارک رمضان روزه می گیرند که به این کار، قاباقلاما یا به پیشواز رفتن می گویند.

سحری یا “اوباش دان لیق”

یکی دیگر از مشخصه های ویژه ماه مبارک رمضان، اوباشدانلیق یا سحری خوردن است که حدود یک ساعت قبل از اذان صبح انجام می شود.

در قدیم الایام رسم بر این بوده که روستائیان با زدن ضربه به دیوار همسایه، آنها را برای سحری خوردن از خواب بیدار می کردند که البته هنوز هم در برخی از روستاهای اطراف میاندوآب این آئین وجود دارد ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی این رسم جای خود را به ساعت های زنگدار یا گوشی های تلفن همراه داده است.

افطارلیق یا سفره احسان و افطاری

یکی دیگر از مشخصه های ویژه ماه مبارک رمضان، پهن شدن سفره احسان و افطاری است که در این ماه در همه جا مشاهده می شود.

افطار دادن به اندازه ای در بین مردم میاندوآب جایگاه دارد که هر یک سعی می کنند در این امر بر دیگری پیشی گیرند و اکثر خانواده ها، سعی می کنند حداقل برای یک بار در طول این ماه برای افراد فامیل و نزدیکان، افطاری بدهند.

آنچه هم اغلب بر سر سفره های افطاری دیده می شود از نان های روغنی گرفته تا سوپ و خرماهای تزئین شده با گردو، پودر گردو، پنیر، سبزی، ماست، مربا، شیر برنج و انواع حلیم ها است که امروزه برخی از این اقلام جای خود را به خوردنی هایی مانند زولبیا و بامیه داده اند.

در گذشته آبگوشت از غذاهای مرسوم افطاری بوده است اما امروز افطاری ها تفاوت چندانی با دیگر نقاط کشور ندارد فقط آش دوغ و آش رشته مرسوم است وبیشتر افطاری ها با سوپ و پلو همراه است.

شب های پرفیض و رحمت قدر

شب های قدر در این دیار از جایگاه ویژه ای برخوردار است مساجد، حسینه ها  و مساجد همه از خیل مشتاقان وصال دوست و خریداران معرفت و تشنگان محبت و رحمت دوست آکنده و لبریز است.

هزاران نفر از مردم میاندوآب در مصلی و خیابان های اطراف و مساجد و خانه ها شب زنده داری کرده و مراسم احیا شب قدر را به جای می آورند و در این شب نوای “سبحانک یا لا اله الا انت، الغوث الغوث خلصنا من النار یارب” از هر گوشه گوشه شهر به گوش می رسد.

عید فطر و زکات فطریه

در شب عید فطر سرپرست خانواده با محاسبه میزان فطریه افراد آن را از قوت سالانه یا از پول توی جیب جدا کرده و در محل خاصی قرار می دهد و هریک از اعضای خانواده دست خود را بر روی این پول کشیده و می گویند فطریه ام را دادم.

در برخی از مناطق روستایی و شهری در روز پایانی ماه رمضان، بعد از ادای فریضه مغرب و عشا، آیین خداحافظی ماه رمضان برگزار می شود که این آیین شامل نمازهای مستحبی و دعاهاست.

بعد از برگزاری نماز عید در مسجد محل، مردم به دید و بازدید می روند و خصوصا به کسانی سر می زنند که نوعید دارند.

البته در قدیم الایام در شب ۲۷ رمضان، رسمی به نام کیسه دوزی نیز بود که در شب قصاص ابن ملجم اجرا می شود و بنا بر این رسم دختران و زنان در شب ۲۷ رمضان با دوختن کیسه‌ای به نام«لعن ابن ملجم» با هر سوزنی که به کیسه می زنند یک بار به ابن ملجم لعنت می‌فرستادند.

قرآن، بهار جان‌ها

اما امسال رمضان، بهار قرآن با عید نوروز، بهار طبیعت تقارن پیدا کرده است.

قرآن، بهار جان‌ها است و رمضان ماه نزول قرآن و در حقیقت هم‌زمانی بهار طبیعت و بهار فطرت و تقارن دگرگونی شگرف طبیعت با ماه رستاخیز جان، فرصت مغتنمی است برای سلوک انسان به سمت هدف خلقتش.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.