انقلاب اسلامی و منحنی رشد کشاورزی میاندوآب/ از رشد پنج برابری تولیدات تا راه اندازی صنایع تبدیلی
۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۸:۱۰
شناسه : 298631
6
میاندوآب در بخش کشاورزی و صنایع مربوط بعد از انقلاب اسلامی پیشرفت قابل ملاحظه و چشمگیری داشته است و امروز این شهرستان حرف‌های زیادی برای گفتن در این بخش نه تنها در استان و منطقه، بلکه در کشور دارد.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، انقلاب اسلامی ایران، معجزه قرن بیستم و مهم ترین پدیده سیاسی این قرن بود که دنیا را به لرزه در آورد و تحت تاثیر قرار داد و معادلات جهانی را به هم ریخت.

با پیروزی انقلاب اسلامی  با شعار “نه شرقی نه غربی”، نظامی مستقل و متکی به احکام اسلام شکل گرفت که  در طول ۴۳ سال عمر پربرکت خویش بارها اثبات کرده که با تکیه بر توان داخلی و بدون وابستگی به قدرت ها به الگویی موفق در جهان تبدیل شد و تمام موازنه ها را به هم زد، که در این زمینه در آخرین مورد به تولید واکسن کرونا اشاره کرد.

به برکت انقلاب اسلامی، شاهد توسعه و پیشرفت در بخش های مختلف کشور اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و صنعتی و به طور کلی در تمام زمینه ها بوده ایم و این رشد و توسعه را در شهرهای مختلف کشور شاهد هستیم.

شهرستان میاندوآب نیز به تناسب ظرفیت ها و موقعیت هایی که داشته توانسته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف حرفی برای گفتن داشته باشد و با بهره مندی از ظرفیت های کم نظیر توانسته دربخش های مختلف صنعتی و تولیدی توانسته به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کند.

اقتصاد میاندوآب به دلیل موقعیت و ترکیب جمعیتی که جمعیت شهری و روستایی آن تقریبا برابر است، وابسته به کشاورزی و صنایع مربوط بوده که بعد از انقلاب اسلامی پیشرفت قابل ملاحظه و چشمگیری داشته است و امروز این شهرستان حرف‌های زیادی برای گفتن در این بخش نه تنها در استان و منطقه، بلکه در کشور دارد.

نابودی کشاورزی قبل از انقلاب اسلامی

نگاهی به وضعیت کشاورزی میاندوآب قبل از انقلاب اسلامی نشان می دهد که علی رغم اشتغال بیش از ۵۰ درصد مردم به کشاورزی، ولی میزان تولیدات زراعی به کمتر از ۲۰۰ هزار تن و محصولات باغی نیز کمتر از ۲۰ هزار تن می رسید.

هم چنین در سطح کلان و به تبع آن در میاندوآب نیز با اصلاحات ارضی که توسط شاه از سال ۱۳۴۱ صورت گرفت، بخش عظیمی از کشاورزی از بین رفت و با تکه تکه شدن کشاورزی، واردات محصولات آمریکایی به ایران بسیار زیاد شد و در همین دوران  بیش از ۷۰ درصد محصولات کشاورزی ایران، از خارج وارد می‌شد و محصولات استراتژیکی مانند؛ گندم و برنج وابسته به خارج بود.

اما به برکت انقلاب اسلامی، بیش از ۹۰ درصد محصولات کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود و شهرستان میاندوآب نیز در این زمینه نقش اساسی داشته و حرف های زیادی در سطح ملی برای گفتن دارد.

افزایش پنج برابری تولیدات کشاورزی در میاندوآب بعد از انقلاب اسلامی

معاون رئیس سازمان و مدیرجهاد کشاورزی میاندوآب در این زمینه به خبرنگار زرین خبر گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شهرستان میاندوآب در بخش های مختلف در کشاورزی دارای برند ملی و منطقه ای بوده و هر سال بعد از مرکز استان، در تعداد نمونه های بخش کشاورزی در سطح استان سرآمد است.

علی دیانتی با اشاره به رشد قابل توجه تولیدات باغی و زراعی میاندوآب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی؛ افزود: دشت حاصلخیز میاندوآب دارای بالغ بر ۹۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت شامل  ۲۹ هزار هکتار اراضی دیم و بیش از ۶۰ هزار هکتار زمین زراعی آبی با تنوع کشت انواع محصولات زراعی و باغی بوده و هم اکنون سالانه بیش از یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید می شود.

تبدیل میاندوآب به قطب دامپروری  

وی اظهار کرد: میاندوآب با دارا بودن ۸۳ هزار رأس دام سنگین و ۵۸۰ هزار دام سبک، ۸۵ واحد گاوداری صنعتی، ۵۳ واحد مرغداری، ۲۱ مزرعه پرورش ماهی و تولید سالیانه ۱۷۷ هزار تن انواع تولیدات دامی، یکی از قطب های مهم دامپروری استان محسوب می شود.

دیانتی تصریح کرد: سالیانه ۲۲ هزار تن گوشت قرمز، شش هزار و ۶۲۴ تن گوشت سفید، ۱۴۷ هزار تن شیر و ۸۸۶ تن تخم مرغ در شهرستان میاندوآب تولید و روانه بازار می شود.

راه اندازی و توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی در میاندوآب

با نگاهی به آمار تولیدات کشاورزی قبل از و بعد از انقلاب اسلامی می توان گفت که تولید محصولات کشاورزی در میاندوآب در مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی بیش از پنج برابر شده و از ۲۰۰ هزار تن به بیش از یک میلیون تن رسیده است.

از سوی دیگر در زمینه صنایع تبدیلی نیز قدم های بزرگی برداشته شده است به گونه ای که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، خبری از واحدهای صنایع تبدیلی کشاورزی در میاندوآب نبود ولی امروز به برکت انقلاب اسلامی، شاهد رشد و توسعه در این بخش نیز هستیم.

علی دیانتی در این زمینه نیز گفت: به منظور فرآوری و افزایش انبارداری محصولات باغی سه واحد تولید کشمش و میوه خشک کنی و یک کارگاه خانگی جهت فرآوری محصولات باغی بویژه انگور، دو واحد سورتینگ و بسته بندی میوه و ۲۱ واحد سردخانه با ظرفیت ۸۰ هزار تن در میاندوآب فعال است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.