افزایش ۵۰ درصدی تولید پسته در میاندوآب
۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰:۰۱
شناسه : 325491
1
 مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب عنوان کرد: مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال با ۵۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته ۶ تن پسته از باغات این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.
پ
پ

رضا مقدم در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، با اشاره به بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از باغات پسته در شهرستان میاندوآب، گفت: ۶/۵ هکتار از باغات شهرستان به محصول پسته اختصاص دارد که ۳ هکتار از این باغات بارو هستند.

 مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه برداشت پسته در این شهرستان از واسط شهریورماه آغاز شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال با ۵۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته ۶ تن پسته از باغات این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

 وی گفت: حدود ۱۰ سال است که باغداران شهرستان میاندوآب به علت درآمدزایی مناسب و مقرون‌به‌صرفه بودن این محصول، از تولید پسته استقبال می‌کنند.

 مقدم تصریح کرد: پسته یک محصول اقتصادی، با ارزش‌افزوده بالاست که تحمل زیادی به شوری دارد و سازگار با شرایط کم‌آبی و مقاوم به خشکی است.

 مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه پسته در خاک‌هایی با حاصلخیزی کم نیز قابلیت کشت و تولید دارد، اظهار کرد: ازاین‌رو در راستای احیای دریاچه ارومیه و اصلاح الگوی کشت، توسعه کشت و جایگزینی محصولاتی با نیاز آبی کم‌نظیر پسته در قالب طرح حذف و جایگزینی باغات درجه ۳، به‌جای محصولاتی با نیاز آبی بالا مانند سیب توصیه و ترویج می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه ارقام اکبری و احمد آقایی پسته به دلیل دیر گل بودن، سازگار با منطقه و مناسب جهت کشت در شهرستان میاندوآب است، گفت: ۸ بهره‌بردار به طور مستقیم و ۱۶ نفر به‌صورت غیرمستقیم در زمینه تولید پسته در این شهرستان فعالیت دارند.

 مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با اشاره به‌ضرورت توسعه صنایع تبدیلی در راستای بازگشت ارزش‌افزوده به بخش کشاورزی، اظهار کرد: یک واحد پسته پاک کنی به ظرفیت سالانه ۱۵۰ تن باقابلیت پوست‌گیری، سورت و خشک کنی محصول پسته، با صرف اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال، در شهریور سال گذشته در زمینی به مساحت ۹۱۷ مترمربع و با زیربنای ۴۵۰ مترمربع در این شهرستان تأسیس شده که با بهره‌برداری از این واحد تولیدی برای پنج نفر به‌صورت مستقیم و پایدار، زمینه اشتغال فراهم شده است.

 انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.