آب عمده ترین چالش بخش کشاورزی/ 50 نوع محصول کشاورزی در میاندوآب تولید می شود
۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
شناسه : 284456
4

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: محدودیت منابع آبی و چالش آب به عنوان عمده ترین چالش بخش کشاورزی است.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، علی دیانتی امروز در جریان بازدید مدیران کشوری از روند اجرای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه و پروژه های مدیریت کسب و کار و اشتغال زنان روستایی، فعاليت هاي صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و تجهیزات مراکز جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب با اشاره به پتانسیل ها، ظرفیت ها، چالش ها، مسائل و مشکلات، فعالیت ها و اقدامات انجام گرفته در بخش کشاورزی شهرستان، اظهار کرد: میاندوآب دارای ۸۲  هزار هکتار اراضی کشاورزی است که ۱۲ هزار و 610 هکتار از این اراضی باغی و بقیه زراعی است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با اشاره به اینکه بیش از 50 نوع از انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید می شود، افزود: سیب و انگور عمده ترین محصولات باغی و گندم، جو، چغندرقند و یونجه محصولات زراعی عمده این شهرستان بوده و یونجه با 14 هزار هکتار، بیشترین سطح زیر کشت محصولات زراعی شهرستان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه میاندوآب در تولید نهال، شیر، گوشت قرمز، زراعت، چوب و علوفه دارای برند ملی و منطقه ای است، گفت:میاندوآب با تولید سالیانه بیش از 10 میلیون اصله نهال، 25 درصد نهال کشور را تولید کرده و یکی از قطب های مهم تولید نهال کشور محسوب می شود.

دیانتی تصریح کرد: میاندوآب با دارا بودن بالغ بر 73 هزار رأس دام سنگین و 435 هزار رأس دام سبک و متوسط تولید سالیانه بیش از 107 هزار تن تولیدات دامی قطب دامپروری استان است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب  با اشاره به فعالیت 26 هزار و 500 نفر بهره بردار بخش کشاورزی در این شهرستان، افزود:  نزدیک به 50 درصد مردم شهرستان ساکن روستا بوده و اقتصاد و گردش مالی شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است.

وی در ادامه از محدودیت منابع آبی و چالش آب به عنوان عمده ترین چالش بخش کشاورزی نام برد و گفت: کاهش 40 درصدی حق آبه شهرستان که در راستای اجرای برنامه های ستاد احیاء دریاچه ارومیه از سال 93 هر ساله 8 درصد اعمال شده اما تقویت زیر ساخت های بخش کشاورزی همسو با کاهش حق آبه انجام نگرفته است.

دیانتی اظهار کرد: با وجود محدودیت های ستاد احیاء به همت کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی و تعامل و تلاش کشاورزان عزیز، تولید محصولات کشاورزی این شهرستان از ۷۵۰ هزار تن به ۹۵۰ هزار تن رسیده و این شهرستان مقام دوم استانی را به خود اختصاص داده است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب افزود: پایین بودن تعهدات بیمه گر با توجه به هزینه تولید بالا و عدم پرداخت بموقع غرامت به خسارت دیدگان توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی سبب کاهش سطح بیمه محصولات کشاورزی شده و یکی از معضلات عمده بخش کشاورزی است.

وی هم چنین پایین بودن قیمت محصولات کشاورزی نسبت به هزینه تولید بالا و نبود بازار مناسب برای محصولات کشاورزی را از مشکلات عمده بخش کشاورزی عنوان کرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.